Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
 zelf airco vullen...? 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13865
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht zelf airco vullen...?
dat waren dealers van een groot Duits merk , en dat ene bedrijf had nog vestigen.


12 jul 2018 19:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
JW-C5 schreef:
BJG weet daar ongetwijfeld meer over, wellicht kan hij dat aanvullen.


Dat kan ik, maar het voegt niet veel toe denk ik.
Je moet een F-gassen certificaat hebben om R134a te kunnen kopen. Bedrijven die een monteur hebben met een dergelijk certificaat kunnen op dat certificaatnummer koudemiddel kopen via de officiële gecontroleerde weg.

Zonder certificaat is het niet toegestaan koudemiddel te kopen en in theorie kan het ook niet.

Uiteraard zijn er voor de vindingrijke mens meer dan genoeg mogelijkheden om toch aan R134a te komen. Ik denk dat we daar niet over hoeven te spreken.

NL loopt redelijk voorop in de handhaving van de F-gassen regelgeving.
Bij controle en niet voldoen aan de regelgeving ( door inspectie leefomgeving en milieu, soms ook door de gemeente als de ambtenaren niets te doen hebben en op de hoogte zijn...) krijgen bedrijven (meetstal eerst) een waarschuwing, en vervolgens een boete van 1500 euro, die afhankelijk van de aard van de misstanden kan oplopen.

Andere landen (waaronder BE) zijn nog niet zo ver.

Het is meer een mentaliteitskwestie, langzamerhand moeten bedrijven doordrongen raken van het nut van de regelgeving die als doel heeft uitstoot van R134a te beperken.

Kijk je als bedrijf alleen naar de eigen portemonnee dan ga je daar snel aan voorbij.
Vraag de gemiddelde niet al te hoog geschoolde monteur eens wat hij vindt van regelgeving rondom uitstoot en milieu. Dan krijg je een emmer stront over je heen.
Dat geeft de gemiddelde mentaliteit dan wel goed weer.
Ik zie overigens wel een kentering bij vooral jongere techneuten die anders gaan denken, dus er is hoop :idea:

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 jul 2018 21:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Citaat:
Ik zie overigens wel een kentering bij vooral jongere techneuten die anders gaan denken, dus er is hoop :idea:

Dit soort 'omslagen' kosten vaak een (halve) generatie, heeft gewoon tijd nodig......

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


12 jul 2018 23:14
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4461
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Vergeet de krenterigheid van de klant niet, die denkt eerder aan zijn portemonnee dan het milieu.
Genoeg mensen die denken, vul maar na 3 maanden is de zomer voorbij en gebruik ik de AC niet, dat is goedkoper dan repareren.
Een goede specialist zal dit weigeren, maar alleen als hij dat weet, als de klant niets zegt of naar een ander gaat... :?

Zo ken ik iemand die 2x AC vulling heeft verspild, ipv naar goed advies te luisteren, want een nieuwe condensor en leiding kost geld.
Achteraf heeft het hem meer geld gekost en onnodige aanslag op het millieu, maar wel zeiken over diesels en schoon millieu voor zijn kinderen.

Afbeelding


12 jul 2018 23:45
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3004
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Maak er gewoon een APK puntje van: alle (oude) airco’s moeten een tracer in het het koelmiddel krijgen en bij apk wordt gecontroleerd op lekken. lek = afkeur.
Olie lekken mag toch ook niet meer dus waarom koudemiddel wel?

Zelf Geen voorstander van nog strengere APK eisen maar voor de wereld in het algemeen zou het beter zijn en dat offer wil ik best maken

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


13 jul 2018 08:28
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33365
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Lekken mag best bij oudere auto’s ....
Zolang het binnen de perken blijft ;-)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


13 jul 2018 16:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Sowieso is er altijd wat verlies van koudemiddel.
Dat gaat langs de afdichting van de aandrijfas van de compressor, maar ook door micro-porositeit van de rubber slangen, en door de legio koppelingen die er in het systeem zitten.
Dat verlies wordt "ingecalculeerd", zo'n 5 à 10 % per jaar wordt als normaal beschouwd.
Als je dus na 5 jaar na de vorige vulling zo'n 50% van je R134a kwijt bent, is dat uiteraard een boel, maar niet exceptioneel. Wel als je binnen het jaar meer dan 50% kwijt bent, dan is er echt sprake van lekkage, niet meer van "normaal verlies".

Omdat R134a een hoge GWP heeft, iets meer dan 1400, wil men er van af. Vandaar de overgang naar R1234yf, dat een GWP heeft dat ruim onder de 50 ligt.
En er zijn fabrikanten die werken met/aan CO2 systemen die een GWP hebben van 1, da's immers de definitie van de GWP factor ;)

Overigens, het is al vaker geschreven, toevoegen van fluoriserende vloeistof aan het koudemiddel is niet de juiste aanpak. Door luchtwervelingen onder de motorkap wordt dat, als het ergens uitkomt, alle kanten op geblazen, je vindt het dan overal terug. Maar waar zat dan de lekkage?
De juiste manier is om een tracergas toe te voegen aan de stikstof waarmee je het systeem afperst. Dat kun je lekkages goed opsporen, de formeergasmethode dus.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


13 jul 2018 17:38
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 3544
Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Overigens is de condensor bij zo ongeveer elke auto het eerste airco deel was fysiek kaduuk gaat.
Simpelweg omdat er troep tegen aan kan slaan.
En wat JW zegt is maar al te waar: Geen zogenaamd tracertroep in je airco laten gooien.
Als ik elk onderdeel waar die zooi op zat had vervangen (xantia) had ik niks meer onder de motorkap.
Alleen de condensor was lek.


13 jul 2018 18:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Andersom kan het toch nuttig zijn. Ik kan me voorstellen dat een condensor lek de UV tracer overal verspreid.

Maar als je juist geen UV tracer ziet, dan moet dus het dashboard eruit.

En ik vermoed dat je niet je turbo gaat vervangen bij een lekke airco :-)

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


16 jul 2018 09:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13865
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
en ook is UV tracer heeel slecht voor de airco compressor ;)


16 jul 2018 09:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
@exroosje,
Als je geen UV sporen ziet, moet het dan in de verdamper zitten, is dat wat je zegt?
En dus dan de dash eruit, terwijl je geen bewijs hebt dat het daar lekt :smt017

Met formeergas spoor je een lekkage dáár op.
Dat wordt dan richting interieur geblazen, met een sensor die je in de luchtkanalen/uitstroomopeningen steekt, is dat vast te stellen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 jul 2018 09:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13865
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
de leidingen en de compressor durven ook wel is lekken.


16 jul 2018 10:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
Die laatste was bij mij dus de boosdoener, langs de aandrijfas kwam het er uit.

En leidingen, koppelingen, ventielen, allemaal potentiële boosdoeners.
Het is geen gesloten systeem met gesoldeerde verbindingen en een compressor die binnen het koelcircuit zit zoals dat bij de koelkast thuis het geval is.
En ook die heeft niet het eeuwige leven......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


16 jul 2018 10:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
10 jaar geleden ging het wel zo met m'n eerste C5 . Uv tracer erbij bij vullen, na 1 week weer leeg, geen lekkage sporen dus dash eruit. En daar zat inderdaad de schuldige.

Kennelijk vinden we dat hier helemaal fout en nog schadelijk ook. Toch wordt het er redelijk standaard bij gekieperd. Nutteloos en potentieel schadelijk dus. Weten we dat ook weer....

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


16 jul 2018 16:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: zelf airco vullen...?
JW-C5 schreef:
…...Die compressor was bij mij dus de boosdoener, langs de aandrijfas kwam het er uit.......


Vorig jaar zomer is de compressor vervangen, en het systeem weer gevuld met 625 gram 134a, volgens de regels der kunst.
Vandaag heb ik voor de zekerheid het systeem laten checken, binnenkort gaan we op vakantie naar het warme zuiden en dan wil je graag een goed werkende A/C hebben.
Er bleek nog 600 gram koudemiddel in te zitten, een verlies dus van 4%. Dat is netjes voor zo'n "oud beestje" :smt203

Na de vacumeer actie is 'ie weer afgevuld met 625 gram 134a.
We kunnen met vertrouwen de rit naar het warme zuiden gaan maken :lol:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 jul 2018 14:31
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.