Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Inderdaad
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2018 19:40 |
|
|
H_H
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44 Berichten: 3021 Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Zo lees ik ook een beetje het verhaal van Willy. Vakmensen met ervaring weten wat ze moeten doen en waar ze moeten zoeken om problemen te diagnosticeren. Als je als monteur alleen nog maar wil vertrouwen op de machientjes en de tabellen dan versta je vak niet denk ik. Maar de stand van de huidige technologie is nu eenmaal zo dat computers met data veel denk en doe taken van moderne monteurs verdringen. Wat nog niet wil zeggen dat die taken ook overbodig zijn. De praktijk is vaak wat weerbarstiger dan de theorie.
Maar waarom is er eigenlijk nog geen milieuvriendelijk alternatief voor het koudemiddel wat in oudere airco’s moet? Er zijn toch meer gassen met dit soort eigenschappen?
_________________ Toen: Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4 C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
|
24 apr 2018 20:10 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
BJG schreef: Ik vermoed dat Willy bedoelt dat je oververhitting en nakoeling moet begrijpen. Als je dat snapt kun je zonder leeghalen bepalen of er genoeg koudemiddel aanwezig is. En zou je hem prima kunnen bijvullen..... Klopt. Maar daarmee zou je dan weer bijvullen, terwijl er in feite niks gedaan wordt aan de oorzaak van het verdwijnen van het koudemiddel. En juist dáár wordt nu veel aandacht aan besteed, gelukkig. Want, zoals je in een ander draadje schreef: verlies van de inhoud van het systeem is in CO2 equivalenten zomaar een paar duizend kilometer rijden met diezelfde auto. En dus ben ik het geheel eens met de procedure die nu bekend staat als "STEK". Als er enige twijfel is of het verlies regulier is, vallend in de categorie van een paar procent per jaar, dan wel veel groter, ben je in het laatste geval wettelijk verplicht de orzaak daarvan op te sporen. En pas daarna over te gaan tot hervullen van het systeem. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 apr 2018 21:05 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13870 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Citaat: En dus ben ik het geheel eens met de procedure die nu bekend staat als "STEK". Als er enige twijfel is of het verlies regulier is, vallend in de categorie van een paar procent per jaar, dan wel veel groter, ben je in het laatste geval wettelijk verplicht de orzaak daarvan op te sporen. En pas daarna over te gaan tot hervullen van het systeem. van de mensen die een stek keuring hebben heb ik horen zeggen dat die regel niet telt . ik dacht een installatie onder de 2 kg.
|
24 apr 2018 21:25 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Ik reageerde eigenlijk op de lijst die JW postte en de reactie van Willy daarop. Daar tussen zit wat miscommunicatie.
Diagnose mbv oververhitting en nakoeling kan prima aangeven of er voldoende koudemiddel in zit of niet. Er kan ook op deze manier worden bijgevuld. Dat staat in feite los van de wetgeving. Ook met een vulstation kan er gevuld worden bij lekkage, sterker nog, als je het station in automatische modus laat staan, (zoals in de meeste garages het geval is) zal dat gewoon gebeuren.
Regelgeving: STEK bestaat inderdaad niet meer, daar is de Europese F-gassenverordening voor in de plaats gekomen. In de autotechniek is daarbij een Categorie III diploma (demontage/leeghalen) voldoende. Daarmee is Nederland (die het met STEK voorheen strikt geregeld had) minder streng geworden. Voor vullen is geen certificaat vereist.
Nochtans geldt wel de Europeese afspraak dat een verlies van meer dan 40 gr/jaar (gedurende de eerste twee jaar) en daarna 10% per jaar als lekkage gezien wordt. Daarboven mag er dus niet meer gevuld worden. Eerst moet het lek inderdaad opgespoord en hersteld worden.
HFO-1234yf is géén gefluoreerde koolwaterstof, daarvoor geldt deze regelgeving strikt genomen niet. Ook is het GWP 'slechts' 4 en kan het koudemiddel daarme als 'millieuvriendelijk' worden gezien.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2018 22:00 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Ter aanvulling: ik had het ook geschreven als "STEK", tussen aanhalingstekens dus. De reden daarvoor is dat STEK al ver voor de totstandkoming van de MAC-Richtlijn in feite de procedures opgesteld heeft die verder in deze richtlijn genoemd zijn. Daarbij ook dit artikel: Citaat: 3. Klimaatregelingssystemen waaruit een abnormale hoeveelheid koelvloeistof is gelekt, worden door verstrekkers van diensten voor service of herstelling van die systemen niet met gefluoreerde broeikasgassen gevuld voordat de noodzakelijke herstelling is voltooid. Andere lidstaten waren (nog) niet zo ver, en vonden het toen geen goed idee om NL die eer te geven en STEK te noemen. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 apr 2018 22:03 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Correct Dat is de richtlijn waaraan iedereen zich dient te houden. Daarin staat ook de grens van GWP 150, en de daaraan gekoppelde data jan 2011 voor typegoedkeuring en jan 2017 voor iedere nieuwe installatie Probleem is dat een certificaat slechts voor leeghalen is vereist. Voor dat demontage/leeghalen certificaat moeten deze richtlijnen bekend zijn en worden ook getoetst. Dit werkt in de praktijk niet/onvoldoende: Wanneer een garage een monteur in dienst heeft met een certificaat III zijn ze ingedekt. Tijdens controle wordt dan gezegd dat deze monteur de installaties leeghaalt. De grossier mag op dit certificaatnummer aan de garage F-gassen verstrekken. Iedereen binnen het bedrijf mag vervolgens vullen (ook die niet op de hoogte is van de regelgeving)! Tijdens F-gassen examentrainingen leg ik veel nadruk op het belang van juiste kennis en handelingswijze en benadruk dat iedereen die leeghaalt een certificaat moet hebben. Alleen zo kunnen we de uitstoot van broekasgassen verminderen. De praktijk is echter vaak een beetje weerbarstiger.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 apr 2018 22:27 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Dat laatste klopt, helaas Edoch, binnen de EU-regelgeving zijn ook evaluatiemomenten ingebouwd, daar zal dit ongetwijfeld aan de orde komen. Destijds zat ik dicht bij dat Brusselse vuur en kon dat precies volgen en zonodig "helpen", nu niet meer. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat men dit niet laat wegglippen. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
24 apr 2018 22:55 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
BJG schreef: HFO-1234yf is géén gefluoreerde koolwaterstof, daarvoor geldt deze regelgeving strikt genomen niet. Ook is het GWP 'slechts' 4 en kan het koudemiddel daarme als 'millieuvriendelijk' worden gezien.
In de F-gas Verordening wordt dit in Bijlage 2 betr. Artikel 19 tot de onverzadigde fluorkoolwaterstoffen gerekend. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/2,3,3,3-tetrafluorpropeen. Essentieel is inderdaad die GWP van 4, itt de 1430 van de 134a. Dat maakt 'm geschikt voor de MAC. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
25 apr 2018 00:08 |
|
|
duijvel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 maart 2008 12:26 Berichten: 124
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 153.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
tja, ben dit draadje begonnen en dat leverde levendige reacties op.... mijn dealer deed ondertussen de airco check en stelde vast dat condensor lekt en vervangen moet, hele voorbumper moet er voor los, 3 uur werk, verder leiding lek: kan in totaal 900 EUR wegbrengen.........
|
27 apr 2018 11:04 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4497 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Volgens mij hoeft de voorbumper niet los, ik heb iemand op straat de condensor zien vervangen bij een C5-3. Toevallig een dag nadat ik de condensor van mijn C5-Ph2 had vervangen, ook zonder demontage van de bumper, echter wel op een brug vanwege 1 aansluiting aan de onderkant. Bij een benzine uitvoering is het goed te doen (V6 uitgezonderd denk ik ), bij een diesel ben je wat langer bezig en is demontage van de radiator (aftappen koelsysteem) nodig.
Prijs voor een originele condensor, slang, vullen en arbeidsloon komt inderdaad rond de 900 euro, waarbij arbeidsloon echt niet de grootste hap is, dat is de condensor.
|
27 apr 2018 12:03 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Bij mijn PH2 is de condensor in 2015 vervangen. Die kostte toen bruto €230 ex.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
27 apr 2018 12:29 |
|
|
duijvel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 maart 2008 12:26 Berichten: 124
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 153.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
dank voor de reacties. op mijn offerte is condensor iets van 300 en arbeidsloon ook zoiets, ik ga er maar op in.
|
27 apr 2018 13:37 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
Zomaar ter info: bij mijn Ph 2 is in 2017 de condensor vervangen: condensor €204,-, werk 1,25h en systeem leeghalen, vacumeren en weer vullen €109,- alles ex btw.
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
27 apr 2018 14:17 |
|
|
duijvel
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 15 maart 2008 12:26 Berichten: 124
Auto: C5 1.8 16v Dynamique Tourer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 153.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: zelf airco vullen...?
dat klinkt flink goedkoper..... misschien is alles rond een tourer duurder....... wel is mijn garagist een merkdealer waar ik al lang zit en wel altijd alles goed doet, ik zou niet weten waar ik anders naar toe moet hier rond amsterdam....
|
27 apr 2018 15:11 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|