Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=19897
Pagina 3 van 3

Auteur:  wimt [ 03 apr 2018 18:22 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

wimt schreef:
Persleiding vanaf pomp los gemaakt, en deze keer kon ik wel met perslucht erdoor: de bubbels waren duidelijk hoorbaar in het reserve vat, dus ook retourleiding vrij. Lijkt er dus op dat de pomp kapot is wegens de zeer hoge druk, kan dit?

Vanaf stuurhuis zijn er een paar leidingen op de hydraulische cilinder: daar kon ik niet bij, maar dat zal wel loslopen toch? Auto stuurt best wel licht, zonder stuurbekrachtiging, maar ja, zal wel nodig zijn voor de APK?


Heb m ook aan de Lexia gehad, want als de pomp geen druk geeft, zou dat dmv de druksensor op de persleiding moeten opvallen

Auteur:  BJG [ 03 apr 2018 18:24 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Pomp zal eerder defect zijn gegaan door een gebrek aan olie en dus smering. Dat is het geluid dat je hoorde.

De stuurbekrachtiging dient inderdaad te werken voor de APK.

Auteur:  JW-C5 [ 03 apr 2018 18:32 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Of je via het mano-contact een signaal krijgt weet ik niet.
Ik kan er in de PH1 CitDoc's alleen dit over vinden:
Citaat:
3.2. Manocontact van stuurbekrachtiging (benzinemotor)
Op de hydraulische leidingen bevindt zich een drukcontact, tussen de hogedrukpomp en de stuurservo :
Openingsdruk : 35 +0 -5 bar
Sluitdruk : Hoger dan of gelijk aan 25 bar
Drukcontact : Aantrekkoppel tot 2 ± 0,2 daN.m

Dat stuurt de pomp aan, zo te lezen, maar ook een signaal naar buiten?

Groet,
JW

Auteur:  wimt [ 03 apr 2018 18:41 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Dat contact stopt de motor als de druk te hoog wordt denk ik, een regulator. Dus als die niet werkt, kan de druk te hoog worden.
Nu is er geen druk, dus op dit moment behoeft het contact niet in actie te komen. Kan zo'n ding kapot, en daardoor te hoge druk veroorzaken?

Auteur:  JW-C5 [ 03 apr 2018 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Ik zou het niet weten.
Maar ik denk eerder dat je het moet zoeken in de richting die BJG aangeeft.......

Groet,
JW

Auteur:  wimt [ 03 apr 2018 18:45 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

BJG schreef:
Pomp zal eerder defect zijn gegaan door een gebrek aan olie en dus smering. Dat is het geluid dat je hoorde.

De stuurbekrachtiging dient inderdaad te werken voor de APK.


deed er perslucht op, blaasde weerstandloos door de pomp

Auteur:  BJG [ 03 apr 2018 20:53 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

wimt schreef:
Dat contact stopt de motor als de druk te hoog wordt denk ik, een regulator. Dus als die niet werkt, kan de druk te hoog worden.
Nu is er geen druk, dus op dit moment behoeft het contact niet in actie te komen. Kan zo'n ding kapot, en daardoor te hoge druk veroorzaken?

Dat contact vertelt het motormanagement dat de stuurbekrachtiging in werking is omdat er gestuurd wordt. Dan kan het motormanagement de belasting compenseren.

De stuurbekrachtiging is 100% old school: mechanisch met torsieservo in het stuurhuis.
Als er geen druk gevraagd wordt wordt alles retour gepompt. Is er veel flow?

Auteur:  JW-C5 [ 03 apr 2018 21:54 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

In dat CitDoc staat:
Citaat:
3.2. Manocontact van stuurbekrachtiging (benzinemotor)
Op de hydraulische leidingen bevindt zich een drukcontact, tussen de hogedrukpomp en de stuurservo :
Openingsdruk : 35 +0 -5 bar
Sluitdruk : Hoger dan of gelijk aan 25 bar
Drukcontact : Aantrekkoppel tot 2 ± 0,2 daN.m

Dat laatste slaat op het koppel waarmee je het contact vast moet zetten, 20 Nm ± 2 Nm naar ik veronderstel.

Maar hoe werkt dat drukcontact dan richting MM?
Wat moet die "openingsdruk" van 35 bar dan bewerkstelligen?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 03 apr 2018 22:27 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Dat is het teken dat er vermogen gevraagd wordt door de stuurbekrachtiging.

Auteur:  JW-C5 [ 03 apr 2018 23:05 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Even voor mijn begrip....

Bij 25 bar komt dat contact in, dan krijgt het motormanagement een signaaltje dat er meer vermogen/koppel geleverd moet worden om het tegenkoppel van de pomp te overwinnen naar ik veronderstel.
Maar wat gebeurt er dan als dat contact weer uitschakelt bij 35 bar? Dan moet de motor toch nog altijd extra vermogen/koppel leveren?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 04 apr 2018 00:02 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Ik vermoed dat dit alleen bij stationair toerental wordt gebruikt. En dat de stationaire regeling onder de 35 bar stuurdruk in staat is het tegenkoppel te compenseren.
Daarboven is dan extra actie vereist.

Of deze aanname daadwerkelijk klopt zou je kunnen controleren door de regelstrategie te bepalen door gasklepstand , ontstekingstijdstip en injectietijd samen met het signaal van de druksensor te bekijken/meten. Leuke praktijk opdracht voor gevorderde technici...

Auteur:  wimt [ 04 apr 2018 21:23 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Of er een onbelaste oliestroom is heb ik nog niet gecheckt. Heb toch al de pomp 2 hands voor 50 Euro.
Doet de boel het dan nog niet, dan ligt het aan de dunne persleidingen aan de bekrachtiging cilinder.
Dat hoop ik niet, want die leidingen daar kun je niet bij, dan moet de hele stuurbekrachtiging eruit...

Auteur:  wimt [ 05 apr 2018 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Nou, gelukt!!!
Was dus inderdaad de pomp. Pomp uitelkaar gehaald, maar niks te zien toch. Maar goed, beter dit dan de stuurcilinder eruit!!

Auteur:  BJG [ 05 apr 2018 18:52 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Fijn :smt023

Auteur:  Uzet1797 [ 05 apr 2018 20:58 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

gemaakt en een hoop geleerd!

Pagina 3 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/