Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=19897
Pagina 2 van 3

Auteur:  Uzet1797 [ 01 apr 2018 15:15 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Goedemiddag,

een kennis van mij heeft, jaren geleden, ivm een lekkage in het veersysteem van zijn BX, als noodoplossing rem-of motorolie bijgevuld. Hij dacht dat het geen kwaad kon. Dat heeft hij geweten, sludge en lekkende keerringen waren het gevolg. Volgens mij werkten ook de remmen niet meer. Ik weet niet of er sindsdien veel veranderd is op oliegebied maar de suggestie dat jouw probleem een gevolg van het mengen van twee verschillende oliesoorten lijkt mij erg voor de hand liggen. Kosten van reparatie wat materiaal betreft viel mee maar wel veel werk aan gehad. Hopelijk valt het bij jou verder ook mee.
Gevolg van de actie van mijn kennis is wel dat ik zelfs geen olie van twee verschillende merken meer durf te mengen.

Met vriendelijke groet, Uzet1797.

Auteur:  wimt [ 01 apr 2018 18:38 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Dacht ik ook ja, motor olie. Nog geen lekkages. Ga inderdaad naar Brammer voor keerring

Auteur:  JW-C5 [ 01 apr 2018 18:44 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Motorolie bijvullen kon geen kwaad bij het LHM systeem van de BX.
In het instructieboekje werd dat zelfs vermeld als tijdelijke maatregel, mocht je geen LHM kunnen vinden.

Maar remolie DOT4 gebruiken is killing voor een LHM systeem, en ook voor het LDS systeem van de C5 en C6.

Groet,
JW

Auteur:  furriegurrie [ 01 apr 2018 19:52 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Ik denk dat dat een soort oranje snot oplevert inderdaad. Ik kwam dat tegen toen ik mijn camper op basis van een Citroën c35 aka Fiat 242 kocht. Deze had geen remmen. Het LHM remsysteem was compleet versnot....alles schoongemaakt en wat delen uitgewisseld en toen deed het het weer. Heel waarschijnlijk heeft iemand er dot vloeistof in gekiepert ipv LHM

Auteur:  wimt [ 01 apr 2018 20:51 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Bij mij was het wit snot

Auteur:  furriegurrie [ 01 apr 2018 22:15 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Wellicht was mijn lhm veeeel ouder. Campertje is uit '78...lhm verkleurt als het ouder wordt.

Auteur:  Uzet1797 [ 02 apr 2018 08:59 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Het was begin jaren '90 dus ik weet het niet precies meer. Het was olie die hij net voorhanden had en hij heeft veel te lang gewacht met het vervangen door de goede olie.

Mtvrgr, Uzet1797.

Auteur:  wimt [ 02 apr 2018 10:55 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Iemand nog een idee wat te doen met de stuurbekrachtiging? Vind het wel gek, dat de inlaat naar de pomp vrij is van sludge, alleen dus nog sludge in de persleidingen. Maar van bekrachtiging is niks te merken. Pomp werkt wel, lijkt mij ook niet versleten. Geven die sludge bubbeletjes dremate veel veerkracht, dat de pomp niet functioneert?

Auteur:  furriegurrie [ 02 apr 2018 12:49 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Bij mij wel. Ik dacht dat ook dat het snot wel uit de leidingen geperst zou worden omdat er toch zo'n 160 bar op staat. Maar ik heb toen alles los moeten halen en alle componenten schoon moeten maken.

Auteur:  BJG [ 02 apr 2018 14:40 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Hoe klinkt de pomp?
Veel lawaai?
Of juist niet?

Ik zou in ieder geval proberen de leidingen naar het stuurhuis wat door te spoelen met wasbenzine of iets dergelijks.

Auteur:  wimt [ 02 apr 2018 15:03 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Geen lawaai. Je zou dus denken dat de inlaat slang dicht zit, maar dat is niet zo, met perslucht door geblazen en ook wasbenzine ja.In het begin had ie wel veel lawaai, maar dat duurde 5 minuten, daarna niet meer.
Pomp pompt, druk weet ik niet. Overdruk ventiel zat natuurlijk ook dicht, pomp toch kapot?
Waar is dat ventiel?

Relais vlakbij drukpomp werkt? Hoe te testen?

Auteur:  willy4 [ 02 apr 2018 15:40 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

het stuur wordt toch met een aparte pomp aangedreven.
Afbeelding

Auteur:  BJG [ 02 apr 2018 16:52 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Ja inderdaad

Auteur:  wimt [ 02 apr 2018 18:03 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Ja, dat weet ik

Auteur:  wimt [ 03 apr 2018 16:51 ]
Berichttitel:  Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie

Persleiding vanaf pomp los gemaakt, en deze keer kon ik wel met perslucht erdoor: de bubbels waren duidelijk hoorbaar in het reserve vat, dus ook retourleiding vrij. Lijkt er dus op dat de pomp kapot is wegens de zeer hoge druk, kan dit?

Vanaf stuurhuis zijn er een paar leidingen op de hydraulische cilinder: daar kon ik niet bij, maar dat zal wel loslopen toch? Auto stuurt best wel licht, zonder stuurbekrachtiging, maar ja, zal wel nodig zijn voor de APK?

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/