Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Na bijvulling dikke sludge in LBS olie 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16
Berichten: 61
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
wimt schreef:
Persleiding vanaf pomp los gemaakt, en deze keer kon ik wel met perslucht erdoor: de bubbels waren duidelijk hoorbaar in het reserve vat, dus ook retourleiding vrij. Lijkt er dus op dat de pomp kapot is wegens de zeer hoge druk, kan dit?

Vanaf stuurhuis zijn er een paar leidingen op de hydraulische cilinder: daar kon ik niet bij, maar dat zal wel loslopen toch? Auto stuurt best wel licht, zonder stuurbekrachtiging, maar ja, zal wel nodig zijn voor de APK?


Heb m ook aan de Lexia gehad, want als de pomp geen druk geeft, zou dat dmv de druksensor op de persleiding moeten opvallen


03 apr 2018 18:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6407
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Pomp zal eerder defect zijn gegaan door een gebrek aan olie en dus smering. Dat is het geluid dat je hoorde.

De stuurbekrachtiging dient inderdaad te werken voor de APK.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


03 apr 2018 18:24
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15560
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Of je via het mano-contact een signaal krijgt weet ik niet.
Ik kan er in de PH1 CitDoc's alleen dit over vinden:
Citaat:
3.2. Manocontact van stuurbekrachtiging (benzinemotor)
Op de hydraulische leidingen bevindt zich een drukcontact, tussen de hogedrukpomp en de stuurservo :
Openingsdruk : 35 +0 -5 bar
Sluitdruk : Hoger dan of gelijk aan 25 bar
Drukcontact : Aantrekkoppel tot 2 ± 0,2 daN.m

Dat stuurt de pomp aan, zo te lezen, maar ook een signaal naar buiten?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 apr 2018 18:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16
Berichten: 61
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Dat contact stopt de motor als de druk te hoog wordt denk ik, een regulator. Dus als die niet werkt, kan de druk te hoog worden.
Nu is er geen druk, dus op dit moment behoeft het contact niet in actie te komen. Kan zo'n ding kapot, en daardoor te hoge druk veroorzaken?


03 apr 2018 18:41
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15560
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Ik zou het niet weten.
Maar ik denk eerder dat je het moet zoeken in de richting die BJG aangeeft.......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 apr 2018 18:44
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16
Berichten: 61
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
BJG schreef:
Pomp zal eerder defect zijn gegaan door een gebrek aan olie en dus smering. Dat is het geluid dat je hoorde.

De stuurbekrachtiging dient inderdaad te werken voor de APK.


deed er perslucht op, blaasde weerstandloos door de pomp


03 apr 2018 18:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6407
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
wimt schreef:
Dat contact stopt de motor als de druk te hoog wordt denk ik, een regulator. Dus als die niet werkt, kan de druk te hoog worden.
Nu is er geen druk, dus op dit moment behoeft het contact niet in actie te komen. Kan zo'n ding kapot, en daardoor te hoge druk veroorzaken?

Dat contact vertelt het motormanagement dat de stuurbekrachtiging in werking is omdat er gestuurd wordt. Dan kan het motormanagement de belasting compenseren.

De stuurbekrachtiging is 100% old school: mechanisch met torsieservo in het stuurhuis.
Als er geen druk gevraagd wordt wordt alles retour gepompt. Is er veel flow?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


03 apr 2018 20:53
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15560
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
In dat CitDoc staat:
Citaat:
3.2. Manocontact van stuurbekrachtiging (benzinemotor)
Op de hydraulische leidingen bevindt zich een drukcontact, tussen de hogedrukpomp en de stuurservo :
Openingsdruk : 35 +0 -5 bar
Sluitdruk : Hoger dan of gelijk aan 25 bar
Drukcontact : Aantrekkoppel tot 2 ± 0,2 daN.m

Dat laatste slaat op het koppel waarmee je het contact vast moet zetten, 20 Nm ± 2 Nm naar ik veronderstel.

Maar hoe werkt dat drukcontact dan richting MM?
Wat moet die "openingsdruk" van 35 bar dan bewerkstelligen?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 apr 2018 21:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6407
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Dat is het teken dat er vermogen gevraagd wordt door de stuurbekrachtiging.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


03 apr 2018 22:27
Profiel
Online
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15560
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Even voor mijn begrip....

Bij 25 bar komt dat contact in, dan krijgt het motormanagement een signaaltje dat er meer vermogen/koppel geleverd moet worden om het tegenkoppel van de pomp te overwinnen naar ik veronderstel.
Maar wat gebeurt er dan als dat contact weer uitschakelt bij 35 bar? Dan moet de motor toch nog altijd extra vermogen/koppel leveren?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


03 apr 2018 23:05
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6407
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Ik vermoed dat dit alleen bij stationair toerental wordt gebruikt. En dat de stationaire regeling onder de 35 bar stuurdruk in staat is het tegenkoppel te compenseren.
Daarboven is dan extra actie vereist.

Of deze aanname daadwerkelijk klopt zou je kunnen controleren door de regelstrategie te bepalen door gasklepstand , ontstekingstijdstip en injectietijd samen met het signaal van de druksensor te bekijken/meten. Leuke praktijk opdracht voor gevorderde technici...

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


04 apr 2018 00:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16
Berichten: 61
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Of er een onbelaste oliestroom is heb ik nog niet gecheckt. Heb toch al de pomp 2 hands voor 50 Euro.
Doet de boel het dan nog niet, dan ligt het aan de dunne persleidingen aan de bekrachtiging cilinder.
Dat hoop ik niet, want die leidingen daar kun je niet bij, dan moet de hele stuurbekrachtiging eruit...


04 apr 2018 21:23
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2017 17:16
Berichten: 61
Woonplaats: maastricht
Auto: c5 berline 2liter
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180.000
Kleur: grijs/blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Nou, gelukt!!!
Was dus inderdaad de pomp. Pomp uitelkaar gehaald, maar niks te zien toch. Maar goed, beter dit dan de stuurcilinder eruit!!


05 apr 2018 18:44
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6407
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
Fijn :smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


05 apr 2018 18:52
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 29 okt 2010 21:20
Berichten: 155
Woonplaats: Oosterhout
Auto: Berline prestige
Opties: geen extra's
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09452
Productienummer: 10452
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 155.533
Kleur: blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Na bijvulling dikke sludge in LBS olie
gemaakt en een hoop geleerd!


05 apr 2018 20:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: