Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Automaat of handgeschakeld?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=19585
Pagina 2 van 2

Auteur:  Ccinq [ 14 dec 2017 01:31 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

En als je toch weer eens zo graag schakelt zet je de automaat op handbediening. Hier komt er nooit meer een handbak.

Auteur:  JW-C5 [ 14 dec 2017 01:39 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

.....maar dan wel zonder koppeling..... ;)

Met je eens, ook hier komt er geen handbak meer in.
Ruim 35 jaar met een handbak gereden, dik meer dan een miljoen kilometers ermee afgelegd.
Toen was het welletjes, sinds zomer 2000 rij ik met een automaat. En ik mis de handbak geen seconde.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 14 dec 2017 11:09 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

Zouden jullie dat ook zeggen voor de robotbak?

Auteur:  c5maarten [ 14 dec 2017 11:14 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

Liever handbak dan robotbak! Die robotbak is echt een gedrocht om mee te rijden. Maar het summum blijft natuurlijk een automaat, het enige waar ik spijt van heb is dat ik mijn huidige C5 met handbak heb gekocht.

Auteur:  Menno [ 14 dec 2017 11:17 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

In de hybrid4 is er met de robotbak te leven omdat schakelmomenten worden opgevangen door de elektrische aandrijving ....
In overige gevallen een draak van een bak.

Auteur:  JW-C5 [ 14 dec 2017 11:45 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

...waar ik bij het C-eendje waar m'n betere helft normaliter mee rijdt, mee kan leven ;)

Groet,
JW

Auteur:  H4rry [ 14 dec 2017 18:56 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

Ik ken de 'robotbak' niet, maar gok er op dat dit hetzelfde principe is als de selespeed in de Alfa Romeo.

De "fout" die men daarmee vaak maakt, is dat er van verwacht wordt dat het een volledige automaat is (zoals de BVA6/Aisam). Maar dat is deze niet, wanneer er geschakeld wordt, moet eigenlijk -net zo als bij een handbak- de voet even van het gas af.

Een beetje een half-half oplossing wat mij betreft. Feitelijk is het een normale handbak met een gerobotiseerd ontkoppel en schakelmechanisme.

Auteur:  Menno [ 14 dec 2017 19:41 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

Dat helpt maar het blijft wat mij betreft geen fijne bak ....

Auteur:  WackoH [ 16 dec 2017 23:53 ]
Berichttitel:  Re: Automaat of handgeschakeld?

Ik heb twee 'robotbakken':
De ene in een Peugeot 508SW uit 2013 (508 SW 1.6HDI 82KW E Bluelease Executive) en
de ander in een Citroen C4 Cactus uit 2016 (1.6 Blue HDi 73 kW S&S Business ETG).

De Peug heeft een sportstand, paddles aan het stuur en een manual mode.
De Troen heeft alleen de paddles.
Beide hebben de 'kruipfunctie'. Dit betekent dat de auto ook bij lage snelheid niet gaat schokken Ik vermoed dat dit eigenlijk rijden met een slippende koppeling is, maar dat terzijde. De Peug heeft i.i.g. een extra dikke koppelingsplaat.

Verder is de Peug (1505 kg) een heel stuk zwaarder dan de Troen (1160) zodat deze laatste ondanks de zwakkere motor, toch pittiger kan rijden (het is een lekker scheurijzertje).

Je stuurt de bak, vooral bij de Cactus, door hoe diep het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij rustig optrekken schakelt de bak ook heel rustig, bijna als een echte automaat. Bij diep intrappen merk je heel duidelijk de schakel-momenten (sportief rijden noemen we dat dan).
NOOIT met het gaspedaal proberen te sturen wat de bak doet. Dan raakt hij helemaal in de war.
Bij inhalen op de snelweg is het vaak handiger om met een paddle terug te schakelen. Dat gaat snel.

Dat start & stop heb je helemaal geen last van. Ik maak we wel een beetje zorgen wat dit bv. met de turbo doet, want bij de Peug slaat de motor af als je vanaf de snelweg een rustplaats stopt.
Maar tegen de tijd dat je je voet van de rem naar het gaspedaal hebt verplaatste, draait de motor alweer. Daarmee verlies je geen sprintje bij het stoplicht.
De Cactus is wat conservatiever en schakelt de motor minder vaak uit.

De afgelopen zomer hebben we met de Peug in de Alpen gereden. Ook op de automatische stand ging dat verrassend goed. Eventueel op de sportstand om wat later op te schakelen en met een paddle voor een haarspeldbocht terug te schakelen.

Simpel gezegd krijg je waar je voor betaald. Het comfort zit tussen een handbak en automaat in. Bij de Peug is PSA meer voor comfort gegaan. Bij de Cactus schuift het schakelen van comfort naar sport al naar gelang hoe diep het gaspedaal wordt ingedrukt.

Ik ben er tevreden mee.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/