Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Automaat of handgeschakeld? 
Auteur Bericht
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56
Berichten: 773
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 170.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
En als je toch weer eens zo graag schakelt zet je de automaat op handbediening. Hier komt er nooit meer een handbak.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


14 dec 2017 01:31
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15571
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
.....maar dan wel zonder koppeling..... ;)

Met je eens, ook hier komt er geen handbak meer in.
Ruim 35 jaar met een handbak gereden, dik meer dan een miljoen kilometers ermee afgelegd.
Toen was het welletjes, sinds zomer 2000 rij ik met een automaat. En ik mis de handbak geen seconde.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 dec 2017 01:39
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06
Berichten: 2391
Woonplaats: 0227
Auto: 0.6 x c5, Dynamique uitvoering
Opties: climate control en myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225kkm
Kleur: blanc avec spetters boue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
Zouden jullie dat ook zeggen voor de robotbak?


14 dec 2017 11:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 aug 2007 18:39
Berichten: 1768
Auto: Citroen C5 Break
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10057
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 150000
Kleur: Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
Liever handbak dan robotbak! Die robotbak is echt een gedrocht om mee te rijden. Maar het summum blijft natuurlijk een automaat, het enige waar ik spijt van heb is dat ik mijn huidige C5 met handbak heb gekocht.

_________________
Citroen C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige 2006
Citroen C3 1.6 E-hdi Collection 2012
Citroen 2cv6 spécial 1986
De ex-en: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG-G3 2001,Citroen zx 16v 1997, Citroen 2cv6 1983, Citroen C4 1.6 16v HDI 110 pk Ligne Ambiance 2005, Citroen C2 1.4 i Ligne Prestige 2004


14 dec 2017 11:14
Profiel
Beheerder & KPH distributeur
Beheerder & KPH distributeur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 34236
Woonplaats: 033
Auto: CX & Xantia & 2008


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
In de hybrid4 is er met de robotbak te leven omdat schakelmomenten worden opgevangen door de elektrische aandrijving ....
In overige gevallen een draak van een bak.

_________________


Citroën CX 20 TRE Sable Doré 1982 & Citroën Xantia 2.0i 16v AL-4 Vert Vega 1999 & Peugeot 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium 2017




14 dec 2017 11:17
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15571
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
...waar ik bij het C-eendje waar m'n betere helft normaliter mee rijdt, mee kan leven ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


14 dec 2017 11:45
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 apr 2016 18:18
Berichten: 69
Woonplaats: Leek
Auto: C5 Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 131.000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
Ik ken de 'robotbak' niet, maar gok er op dat dit hetzelfde principe is als de selespeed in de Alfa Romeo.

De "fout" die men daarmee vaak maakt, is dat er van verwacht wordt dat het een volledige automaat is (zoals de BVA6/Aisam). Maar dat is deze niet, wanneer er geschakeld wordt, moet eigenlijk -net zo als bij een handbak- de voet even van het gas af.

Een beetje een half-half oplossing wat mij betreft. Feitelijk is het een normale handbak met een gerobotiseerd ontkoppel en schakelmechanisme.


14 dec 2017 18:56
Profiel
Beheerder & KPH distributeur
Beheerder & KPH distributeur
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 34236
Woonplaats: 033
Auto: CX & Xantia & 2008


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
Dat helpt maar het blijft wat mij betreft geen fijne bak ....

_________________


Citroën CX 20 TRE Sable Doré 1982 & Citroën Xantia 2.0i 16v AL-4 Vert Vega 1999 & Peugeot 2008 1.2 Allure automaat Gris Platinium 2017




14 dec 2017 19:41
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 1010
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Automaat of handgeschakeld?
Ik heb twee 'robotbakken':
De ene in een Peugeot 508SW uit 2013 (508 SW 1.6HDI 82KW E Bluelease Executive) en
de ander in een Citroen C4 Cactus uit 2016 (1.6 Blue HDi 73 kW S&S Business ETG).

De Peug heeft een sportstand, paddles aan het stuur en een manual mode.
De Troen heeft alleen de paddles.
Beide hebben de 'kruipfunctie'. Dit betekent dat de auto ook bij lage snelheid niet gaat schokken Ik vermoed dat dit eigenlijk rijden met een slippende koppeling is, maar dat terzijde. De Peug heeft i.i.g. een extra dikke koppelingsplaat.

Verder is de Peug (1505 kg) een heel stuk zwaarder dan de Troen (1160) zodat deze laatste ondanks de zwakkere motor, toch pittiger kan rijden (het is een lekker scheurijzertje).

Je stuurt de bak, vooral bij de Cactus, door hoe diep het gaspedaal wordt ingetrapt. Bij rustig optrekken schakelt de bak ook heel rustig, bijna als een echte automaat. Bij diep intrappen merk je heel duidelijk de schakel-momenten (sportief rijden noemen we dat dan).
NOOIT met het gaspedaal proberen te sturen wat de bak doet. Dan raakt hij helemaal in de war.
Bij inhalen op de snelweg is het vaak handiger om met een paddle terug te schakelen. Dat gaat snel.

Dat start & stop heb je helemaal geen last van. Ik maak we wel een beetje zorgen wat dit bv. met de turbo doet, want bij de Peug slaat de motor af als je vanaf de snelweg een rustplaats stopt.
Maar tegen de tijd dat je je voet van de rem naar het gaspedaal hebt verplaatste, draait de motor alweer. Daarmee verlies je geen sprintje bij het stoplicht.
De Cactus is wat conservatiever en schakelt de motor minder vaak uit.

De afgelopen zomer hebben we met de Peug in de Alpen gereden. Ook op de automatische stand ging dat verrassend goed. Eventueel op de sportstand om wat later op te schakelen en met een paddle voor een haarspeldbocht terug te schakelen.

Simpel gezegd krijg je waar je voor betaald. Het comfort zit tussen een handbak en automaat in. Bij de Peug is PSA meer voor comfort gegaan. Bij de Cactus schuift het schakelen van comfort naar sport al naar gelang hoe diep het gaspedaal wordt ingedrukt.

Ik ben er tevreden mee.


16 dec 2017 23:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: