Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 koelgassen algemeen 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 16:58
Berichten: 13866
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht koelgassen algemeen
Misschien kunnen we hier verder gaan en dan kun je het makkelijker terug vinden
viewtopic.php?p=561795#p561795


22 jun 2016 13:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
Even uit dat andere draadje:

BJG schreef:
Interessant :smt023
Heb je ook een schema van de systeemopbouw van zo'n cascadesysteem?


Toen ik zo'n vijftien jaar geleden te maken had met de discussies over 134a in MAC's werd door de autofabrikanten/ACEA gesproken over zo'n "cascade-systeem" als CO2 toegepast zou worden in MAC's. Hoe dat werkt is te lezen in die eerder geciteerde PDF
Een van de redenen daarvoor was dat die zeer hoge druk die bij CO2 gebruik nodig is, ook niet zonder gevaar is. Komt dat vrij, en komt dat in aanraking met je huid, dan krijg je verbrandingen.

Of het nu ook zó geïmplementeerd gaat worden weet ik niet.
Ik zie namelijk in dit verhaal dat men ook werkt aan systemen zonder tussenstap. Daarvoor zijn wel heel speciale buizen en condensors nodig.

Elders lees ik dat Mercedes vanaf 2017 CO2 systemen gaat toepassen in de nieuwe S- en E-klasse.
Ik ben benieuwd hoe dat er dan uit gaat zien en of het toch een direct systeem gaat worden.

Overigens, bij de 1234yf systemen die Mercedes nu noodgedwongen moet toepassen, zijn "Argon-blussers" aangebracht onder de motorkap.
Zie dat artikel, en dat doen ze niet als dit spul nauwelijks gevaarlijk is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jun 2016 17:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
Bij auto's wordt inderdaad gewerkt aan een systeem zonder tussenstap. Vandaar dat ik vroeg naar de exacte werking van het cascade systeem, ik kan het gedeeltelijk uit het document halen, maar er zijn nog wat technische onduidelijkheden.

Ik zal mij opnieuw wat beter verdiepen in genoemd 1234 yf koudemiddel. Ik heb dat ooit gedaan tbv mijn werk en toen geconcludeerd dat risico zwaar overtrokken is. Mogelijk leidt voortschrijdend inzicht tot een andere conclusie als ik mij er nogmaals over buig.

Echter sluit ik niet uit dat het monteren van blussers eveneens een politieke zet is, ondanks dat het vast en zeker niet alleen daarom is gedaan. Bij mijn weten zitten ze er op dit moment nog niet in.

Om te relativeren:
Benzine houdt ook een bepaald risico in op zelfontbranding bij een ongeval

Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt tijdens een ongeval waarbij de verdamperleiding scheurt, (die zit aan de binnenkant van het schutbord naast je voeten) en het interieur in no-time vol geblazen wordt met CO2. Om nog maar te zwijgen van de brandwonden die dit oplevert.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


22 jun 2016 19:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
Dat laatste was destijds ook een van de belangrijke redenen waarom men aan een cascade systeem dacht.....

Kennelijk heeft men hier een acceptabele oplossing voor gevonden, ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Als je 'm goed afschermt voor het interieur en naar buiten dan een expansie mogelijkheid maakt, lopen de inzittenden geen risico.
Bijkomend voordeel van zo'n "afblaas": een eventuele brand wordt automatisch geblust ;)

Wat anders ligt dat voor garagepersoneel, dat moet extra geïnstrueerd worden als ze aan zo'n systeem gaan sleutelen.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 jun 2016 21:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
@BJG,
Is dit filmpje jou bekend?
Daarin laat men zien dat 1234yf duidelijk gevaarlijker is dan 134a

Moeilijk in te schatten: https://www.youtube.com/watch?v=B-QeOBNe4Dg door ontbrekend geluid....

Inmiddels zijn er DIN standaarden gemaakt voor CO2 MAC's: http://www.r744.com/articles/6551/span_ ... _sub_2_sub
Daarin wordt aan het veiligheidsaspect veel aandacht besteed, uiteraard ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jun 2016 00:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
Ter aanvulling een presentatie uit 2008, specifiek gewijd aan de veiligheidsaspecten van CO2 MAC's: http://slideplayer.com/slide/4367397/
Als je op dat plaatje klikt komt de volgende slide, enz.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jun 2016 00:35
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
:smt023
Duidelijk.

Vraag is wel hoe realistisch die 600 graden is.
Tijdens regenereren van een DPF zeker wel, maar in alle andere omstandigheden niet.

Ik zie in de presentatie dat er wel een WTW in CO2 installaties wordt getoond :smt023

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 jun 2016 10:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
Die temperatuur van 600 graden kan toch makkelijk gehaald worden bij een turbo?

Nu "downsizing" de standaard is, en bijna alle benzinemotoren daarvan voorzien zijn, lijkt me die temperatuur verre van denkbeeldig, ook bij redelijk normaal gebruik.
Ik heb al plaatjes gezien van rood opgloeiende turbo's......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jun 2016 12:15
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
BJG schreef:
Ik zie in de presentatie dat er wel een WTW in CO2 installaties wordt getoond :smt023


Ik neem aan dat je hierop doelt:

Bijlage:
R744 WTW.jpg


Die extra wtw is niet als "cascade" bedoeld, maar nodig om het gas verder af te koelen zodat het kan condenseren.
Daarvoor is een temperatuur van minder dan 31 graden nodig, en dat haal je niet in een gewone condensor, zeker niet als de buitentemperatuur hoog is.

Om die reden praat men bij een CO2 systeem dan ook niet over een condensor, maar over een gaskoeler, zie de andere presentatie/plaatjes.
Daarin maakt men gebruik van de lage temperatuur van het gas, na de verdamper. Die voert men dan door de wtw van de gaskoeler en op die manier wordt het hete gecomprimeerde gas afgekoeld tot vloeistof.
Daarmee is de cirkel gesloten ;)

Groet,
JW


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jun 2016 13:08
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
Veel additionele info is te vinden in de FAQ van de R744 site
Kijk daarbij met name naar het MAC gedeelte van die FAQ.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jun 2016 13:21
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: koelgassen algemeen
Mooie info, ik zal het eens aandachtig bekijken als ik daarvoor tijd heb.

JW-C5 schreef:
Die extra wtw is niet als "cascade" bedoeld, maar nodig om het gas verder af te koelen zodat het kan condenseren.
(...)
Daarin maakt men gebruik van de lage temperatuur van het gas, na de verdamper. Die voert men dan door de wtw van de gaskoeler en op die manier wordt het hete gecomprimeerde gas afgekoeld tot vloeistof.


Inderdaad, nu zie ik het :smt023
Overigens doet men dit ook wel bij normale (R134a en R1234 yf) installaties. Ik had laatst een Tiguan waar dit ook zo was (dubbele leiding, binnenkant HD, buitenkant LD). Ik denk dat het rendement van de installatie hierdoor verbetert.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 jun 2016 13:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.