Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
 brandstof. 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
hier staat er veel over te lezen
link


24 mei 2016 12:47
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Samengevoegd met bestaand E10 draadje ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


24 mei 2016 17:17
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Interessant voor alle Citroen rijders.
en als het niet ten koste gaat van de technische levensduur hou ik wel van goedkoop.

Onderstaand geciteerde cursief kwam boven water na mijn internet zoektocht
van ANWB experts uit 2014.

De E10 Check heeft hier het volgende over te melden.
Alle Citroën modellen vanaf bouwjaar 1 januari 2000 zijn geschikt voor het gebruik van E10.
Bij wisselen van motorbrandstof kan het motor management problemen krijgen en het motor management lampje gaan branden.


Er wordt niet vermeld waaruit die (storings-)melding bestaat
en wat je dan vervolgens moet doen.

Tot dusverre reed ik altijd op V-Power van Shell,
maar met een dope-toeslag van 1 op 10.000 door die benzinepomphoudster
op TV laatst, en dat commercieele kletsverhaal van die laborant met veiligheidsbril
en witte jas krijg ik mijn twijfels over het nut.

Ik wil feiten.

Heeft iemand zo'n storing door E10 gebruik al eens meegemaakt?


24 mei 2016 18:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Ik vraag me wel af of het meerverbruik van E10 door de lagere energiedichtheid het verschil in prijs niet ruimschoots compenseert. Dat zou je eens moeten proberen.

Net zoals ik op dit moment test of total excellium zijn meerprijs waar maakt in de vorm van minder verbruik.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 mei 2016 00:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Diezelfde twijfel heb ik ook, zie mijn posting daarover op pagina 1 van dit draadje.

Mede om die reden tank ik geen E10.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 mei 2016 00:05
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Als het over brandstofverbruik gaat en calorische waarde kom je al snel tot de conclusie dat er meer of minder kilometers uit een liter gehaald kunnen worden.

In dit verband zou je de vergelijking kunnen maken van
liters per 100 km ten opzichte van Euro's per 100 km

Het ontbreekt me echter aan vergelijkingsgegevens

Los daarvan heb ik ook nog ergens de opmerking gelezen dat aluminium niet zo goed tegen ethanol (Alcohol) bestand is. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor die delen die hiermee in aanraking komen. Maar of dit veel of weinig effect heeft op de technische levensduur en of we ons daarover werkelijk zorgen moeten maken is me niet duidelijk.

Er is wel wat info van fabrikanten over fabrikaten en types met bouwjaren
die wel of niet geschikt zouden zijn. Maar daar kun je geen peil op trekken.
Fabrikanten willen ook graag dat je na een poosje weer langs komt voor een nieuwe auto...

Wie wel meer kennis van E10 bestendigheid heeft zijn onderhoudsmonteurs
die zich dagelijks met het inwendige van E10 gestookte motoren bezig houden.

Wie kan hier -liefst met feiten onderbouwd- iets verstandigs over zeggen?


25 mei 2016 10:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Het probleem is dat je vaak niet weet wat klanten tanken. Pas als er problemen komen dan ga je dat uitzoeken.

Ik heb nooit problemen gezien nav E10
E10 is wat agressiever voor vooral de kunststof delen van het brandstofcircuit. Die zijn daar vanaf 2002 op geconstrueerd. Voor de motor zelf lijkt het mij totaal niet van invloed.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 mei 2016 11:28
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 apr 2016 21:56
Berichten: 9
Woonplaats: Arnhem
Auto: Sedan 2.0i 16v Comfort Hydractive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 126322
Kleur: Grise metalic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Aan 'allen' .. ,

Een paar dagen geleden had ik die vraag over E10 gesteld ... waarna hij is samengevoegd met het 'draadje' over dit onderwerp.
Logisch natuurlijk, maar ik heb al de acht pagina's doorgenomen en ben er uiteindelijk niet echt veel wijzer van geworden.
Behalve dan, dat het verbruik met E10 omhoog zou gaan in vergelijking met de 'standaard' Euro95.

Gegeven het prijsverschil als ik naar Elten (Dld) rijdt vanuit Arnhem: 1,29 (95) en 1,22 (E10) is het natuurlijk de vraag of ik met het tanken van E10 iets opschiet, nog los van - zoals ik lees - een 'zeker' risico (o.a. lampje motormanagement).

Vergelijkend:
Tanken in mijn omgeving: 1,44 x 60 ltr = 86,40 (Euro95)
Tanken in Elten: 1,29 x 60 ltr = 77,40 (Euro95)
idem maar dan E10: 1,22 X 60 ltr = 73,20
Meestel combineer ik het met iets anders in de buurt (of ik rijdt gewoon in die C5 naar Dld langs een alternatieve route en over een pontje omdat je in die voiture gewoon voor je plezier gaat rijden ...)

Kan ik hieruit concluderen dat het eigenlijk verstandiger is om 'gewoon' op Euro95 te blijven rijden?

Groet, Teun

_________________
2CV, Diane, Ami break
BX, GS (2x), Xantia
en tussendoor vreemdgegaan met Duitse, Zweedse, Italiaanse en (andere) Franse merken
En nu .... back to the roots met de laatste Citro met 'hydro'-vering


25 mei 2016 11:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Zie mijn posting hierboven: éénduidig ja, wat mij betreft ;)

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 mei 2016 11:36
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Ik was net te laat JW was me voor, ik schreef zojuist:
Dan nu het antwoord op je vraag:

Je kunt zonder problemen E10 tanken
Als je niet steeds wisselt van E10 naar normale brandstof en andersom gaat het lampje niet branden
Er is een zeker meerverbruik op E10, of het prijstechnisch iets oplevert kun je alleen zelf uittesten
Door een hoger octaangetal kan de ontsteking iets eerder waardoor je motor een fractie meer vermogen kan leveren.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 mei 2016 11:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57
Berichten: 91
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Willem v Zeijl schreef:
... Los daarvan heb ik ook nog ergens de opmerking gelezen dat aluminium niet zo goed tegen ethanol (Alcohol) bestand is. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor die delen die hiermee in aanraking komen. Maar of dit veel of weinig effect heeft op de technische levensduur en of we ons daarover werkelijk zorgen moeten maken is me niet duidelijk.

[...]Wie wel meer kennis van E10 bestendigheid heeft zijn onderhoudsmonteurs
die zich dagelijks met het inwendige van E10 gestookte motoren bezig houden.

Wie kan hier -liefst met feiten onderbouwd- iets verstandigs over zeggen?


Ik kreeg onlangs een heel relaas van Gert de Jong van het C6 centre in Aalsmeer om mijn oren, waarin hij iedereen opriep om vooral geen ethanolhoudende benzine te tanken. Liever bijvoorbeeld V-power, die gegarandeerd ethanolvrij zou zijn. Hij had het inderdaad over corrosie en allerlei aanverwante problemen die met ethanol te maken zouden hebben. Feiten heb ik niet, maar hij was uiterst negatief. Daarnaast vond hij dat je vooral langere stukken flink toeren moest maken om de THP motor goed schoon te houden. Slechter voor het milieu maar beter voor je portemonnee qua onderhoudskosten. Ik kan niet zeggen of hij feiten of mening spuit, maar hij zit er in elk geval bovenop met zijn monteurs.

_________________
auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v


25 mei 2016 23:47
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 25 feb 2015 21:18
Berichten: 580
Woonplaats: Achel (België)
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Teun: waarom zou je voor zo een klein prijs verschil een omweg maken om iets goedkoper te tanken? Als het verbruik omhoog gaat (en dat moet niet veel zijn) ben je je voordeel al kwijt.

Daarbij schrijf je dat je zelfs een omweg zou maken om daar te tanken, dan valt het voordeel al helemaal weg....

_________________
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be


26 mei 2016 23:47
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Super E10
Ik lees net op AW dat België binnenkort ook op E10 overstapt ....
Die rommel komt mijn auto niet in.

http://www.autoweek.nl/nieuws/belgie-stapt-over-op-e10/

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


19 aug 2016 13:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13870
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: break 1600cc 80KW DV6TED4 FAP
Opties: telefoon,navigatie,lederen uitvoering,JBL systeem
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Organummer: 10574
Productienummer: 10289
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 108000
Kleur: Ganache
KPH: Voor


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brandstof E10
klopt , ik heb het ook gehoord dat ze stoppen met 95


19 aug 2016 14:30
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Brandstof E10
Zolang de pompen maar premium ernaast blijven voeren, in mijn oudje(s) geen E10 ! :oops:
De peug rijdt gelukkig op elektra en diesel ....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


19 aug 2016 14:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.