Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Hydropneumatische vering versus luchtvering 
Auteur Bericht
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
BJG schreef:
Het doel was inderdaad om een constante wagenhoogte te behouden.
Niet door de eigenfrequentie, want die blijft gelijk door de luchtvering,


Bij hogere belasting neemt de eigenfrequentie bij luchtvering af. Eigenlijk het grootste nadeel.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


25 apr 2016 08:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 19:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Dat kotsmisselijke hebben mijn kinderen dus ook bij HP-vering.
Zowel in onze eerste als tweede C5 was het emmertje (excusez-moi) een noodzakelijke accessoire... wat ook heeft meegespeeld in de keuze voor een (nu) niet-HP-auto.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


25 apr 2016 08:40
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 09:50
Berichten: 927
Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Een van mijn kinderen heeft dat ook. Sinds de aanschaf van de Tourer met panodak heb ik haar er niet meer over gehoord...

_________________
Na een Fiat Ritmo 60L (1983), Peugeot 405 1.6GRi (1992), Rover 416si (1995), C5 Berline 2.0 Exclusive (2001), C5 Tourer 1.6THP Exclusive (2010) eigen import uit DE, Volvo XC90 D5 (2008) nu C5 Tourer 2.0HDi Exclusive (2013). Onze "2e autootjes": Opel Kadett C (jaar kruik), Mazda 323 (1984?), Renault Clio (1992), Peugeot 106 (1996), Picasso 1.8 (2003) nu Citroen C3 1.4i Diff (2004).


25 apr 2016 08:57
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
JanSr schreef:
Bij hogere belasting neemt de eigenfrequentie bij luchtvering af. Eigenlijk het grootste nadeel.

Hoe komt het dat Fe afneemt bij hogere belasting?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 apr 2016 10:54
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Bij toenemende belading pompt het luchtveer systeem meer lucht in het systeem om de hoogte te behouden.
Maar lucht = slappere veerconstante.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


25 apr 2016 13:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Volgens mij ga je daarmee voorbij aan wat BJG daarover eerder schreef:
BJG schreef:
.....De formule voor eigenfrequentie van de afgeveerde massa is:

Fe = wortel (Veerconstante/Massa afgeveerd) / (2*pi)

Doordat de druk gerelateerd is aan de massa (belading) valt de invloed van de massa weg uit de formule, dus zal zowel bij HP als bij luchtvering deze frequentie gelijk blijven ongeacht de belading.


Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


25 apr 2016 13:11
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Met daarbij de aanvulling:
BJG schreef:
Ik ben er nog even ingedoken. Zonder er heel gedetailleerd op in te gaan kan ik zeggen dat de afgeveerde eigenfrequentie van HP inderdaad verandert bij belading. Dit heeft te maken met volumeverandering van de stikstof in de bol bij belading (..)

Bij luchtvering blijft het volume wel constant, daardoor valt de druk tegen de massa weg in de formule en blijft de eigenfrequentie constant zoals ik reeds eerder poste.


Bij conventionele wokkels wordt Fe een heel stuk lager bij belading.
Bij HP verandert de Fe wel lichtelijk, omhoog, dus de goede kant op.
Bij luchtvering blijft hij dus gelijk.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 apr 2016 18:10
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Geregistreerd: 25 feb 2015 20:18
Berichten: 580
Woonplaats: Achel (België)
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Het misselijk worden in een auto met HP herken ik nog uit mijn kindertijd. Bij pa in zijn BX werd ik ook altijd wagenziek. Vooral in zijn PH1 19D had ik er last van. Vooral als ik links achter aan zat. Daarom ga ik als ik achter in een auto zit, nog steeds rechts achter zitten, dan heb ik er geen last van.


de kids hier hebben er (nog) geen last van.

_________________
verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939
heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906
restauratieproject: 2CV4 Special 1973
Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF
www.tom-thijs.be


26 apr 2016 20:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Bij het ontwikkelen van een wielophanging gelden de volgende stelregels:
Eigenfrequentie afgeveerde massa (carrosserie) meestal in de buurt van 1,5 Hz
>1,5Hz sportief
1,5 Hz normaal
<1,5 Hz supercomfortabel, bij te laag is zeeziekte.

Waarbij HP auto's zelfs nog onder de 1 HZ komen, dit verklaart het wagenziek worden.
Zie ook de Fe waarden die JW eerder in dit draadje postte.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


26 apr 2016 21:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
...en de DS zat nog wat verder onder die 1Hz, die haalde de 0,5 Hz wellicht nauwelijks.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


26 apr 2016 22:14
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Gelukkig heb ik kinderen die alle wokkelautos onderkotsten. Ze kiezen zelf ook nog steeds voor HP

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


27 apr 2016 08:33
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 apr 2009 16:29
Berichten: 816
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 Tourer 1.6 THP 16V 156 Exclusive
Opties: Wegdraaib. trekhaak Thule
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12912
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130000
Kleur: KTVD Zwart Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Verstandig. Zo mag ik het graag horen. zolang ik zelf HP rijd, ha,ha.

Groeten, :citrofiel :citrofiel Cieterman

_________________

NSU 1000C '67, NSU 1000C '70
Citroën GS Br 1015 '77, GS Br 1130 '79 , BX 14 Leader '85, BX 16 TRI '87, XM D12 '90 / AX 1.1

C5 HPI '01-'04 orga 08948 (tot 52000km),
C5 2.0 16V Break Diff II '04 -'16 orga 10018 (tot 165000 km)Afbeelding
C5 Tourer 1.6 THP 16V Exclusive '12 v.a. 11-02-2016 (34000km) tot heden
Afbeelding


27 apr 2016 09:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
BJG schreef:
.....Bij conventionele wokkels wordt Fe een heel stuk lager bij belading........


Zulke wokkels zitten er onder de wokkelgeveerde PH3's, dat zijn lineaire veren.

Maar er zijn een paar forummers die er andere veren onder gezet hebben, met een progressieve karakteristiek.
Die zullen er dan minder last van hebben, naar ik denk. Klopt dat?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 apr 2016 11:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Bij progressieve vering wordt de veerconstante hoger bij dieper inveren. Dus ook bij belading. Dat heeft invloed op Fe. Die zal theoretisch minder verlaagd worden dan bij conventionele veren. Hoeveel dat scheelt weet ik niet.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 apr 2016 21:59
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Geregistreerd: 22 aug 2008 16:45
Berichten: 58
Auto: xsara picasso 2.0hdi
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Onlang een dik uur gereden met een Bentley Flying Spur. Daar kan je de vering ook regelen in 4 standen van comfort naar sport.

Sport is daar echt bikkelhard stuiteren, maar stuurt dan wel heel strak. Comfort-stand is veel leuker rijden, zeker op autostrade. Maar het echte deinen zoals HP, dat voelde ik niet.

Vorige zomer een weekend met een Id op pad geweest. Dat was pas veren :)


13 mei 2016 11:42
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.