Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 Hydropneumatische vering versus luchtvering 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 dec 2015 21:44
Berichten: 175
Auto: C5 2.0 Différance
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 246000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Hydropneumatische vering versus luchtvering
Zijn hier mensen die ervaring hebben in het rijden met een personenauto met luchtvering? Hoe valt de vergelijking van de luchtvering met de hydropneumatische vering uit? Is luchtvering een goed alternatief als er in de toekomst geen Citroëns met hydropneumatische vering meer verkrijgbaar zijn?

_________________
Ich bin ein, Berline
Afbeelding


17 apr 2016 13:25
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2011 20:11
Berichten: 766
Auto: C5 2.2HDi Tourer
Opties: Exclusive, beige leer, panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: Zwart parelmoer


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
In je vraag zit de aanname dat Citroën zelf niet met een nieuw veersysteem zal komen. Dat is nog maar de vraag. Wellicht komen ze met een systeem dat zelfs beter is dan HP....


17 apr 2016 22:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2007 20:21
Berichten: 6198
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Het enige wat ik weet van de luchtvering van de Audi A6, is dat die luchtbalgen nogal eens kapot gaan. Schijnt een dure grap te zijn, zeker in vergelijk met de componenten van de HP-vering.

_________________
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km


18 apr 2016 07:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 19:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
De Citroën C4 Grand Picasso is óók met luchtvering achter geleverd geweest, maar die had ook problemen met de betrouwbaarheid.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


18 apr 2016 08:24
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Luchtvering is fundamenteel anders dan hydropneumatische vering.

Bij luchtvering wordt lucht bijgepompt als de auto inzakt door een hogere belasting. En die lucht loopt er weer uit als de belasting afneemt. Daardoor komt er water in het systeem. En dat vergt onderhoud. Niet zelden gaan compressoren kapot en soms ook balgen.
Erger nog is dat een volgeladen auto op veel meer lucht veert dan een lege. En meer lucht (=meergas) geeft een wekere vering en dat wil je nou juist niet.
Dat is het geniale van het hydropneumatische systeem: Je veert op een constante hoeveelheid gas. En daardoor neemt de veerstijfheid toe bij hogere belasting, precies zoals je dat wilt. Dus geen gedein bij vijf man en veel bagage.
De wagenhoogte wordt geregeld door de hydrauliek, niet door het gas.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


18 apr 2016 08:52
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Correct, met een kleine aanpassing:

Bij luchtvering vering blijft de eigenfrequentie van de afgeveerde massa constant. Dit is dus ongeacht de belading. Dit komt omdat de druk van het gas hoger wordt bij belading en daardoor de veerconstante hoger (ipv lager zoals JanSr stelt). Daarom worden vrachtwagens graag voorzien van luchtvering. Deinen is een gevolg van een lage eigenfrequentie, en dit gebeurt dus niet bij luchtvering.

Bij een hydro-pneumaat daarentegen verandert de eigenfrequentie van de onafgeveerde massa wel degelijk wanneer de massa toeneemt als gevolg van belading. De druk in de veerbol verandert immers (vrijwel) niet. De auto gaat daardoor meer deinen. Dit is voor een personenauto acceptabel omdat het laadvermogen meestal relatief laag is ten opzichte van de eigen massa en het verschil in eigenfrequentie daardoor acceptabel blijft.

Om op de vraag van de TS terug te komen is luchtvering zeker een alternatief voor de HP, het is echter op termijn wel wat onderhoudsgevoeliger dan de moderne HA zoals deze onder de C5 ph1 en 2 zit. In vergelijking met de ph3 valt dit weer mee, aangezien ook daar de veercilinders op termijn gaan lekken.
Bij een vrachtwagen is deze verhouding véél groter waardoor de invloed op de eigenfrequentie zeer hoog is. Dit is de belangrijkste reden dat de meeste opleggers voorzien zijn van luchtvering.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 apr 2016 10:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Toch ook een kanttekening ;)

Je schreef:
Citaat:
Bij een hydro-pneumaat daarentegen verandert de eigenfrequentie van de onafgeveerde massa wel degelijk wanneer de massa toeneemt als gevolg van belading. De druk in de veerbol verandert immers (vrijwel) niet. De auto gaat daardoor meer deinen. Dit is voor een personenauto acceptabel omdat het laadvermogen meestal relatief laag is ten opzichte van de eigen massa en het verschil in eigenfrequentie daardoor acceptabel blijft.


Op het XantiaForum heb ik daar eens wat aan zitten rekenen en toen geschreven, als rekenvoorbeeld voor de voorvering:
Citaat:
Bol 400 cc, voordruk 50 bar, dwz dat in de stationaire toestand bij een "tegendruk" van 100 bar het gas volume gehalveerd is tot 200 cc.
Aannemend dat bij maximale in- of uitvering een volume verandering plaats vindt met 50 cc zal de gasdruk bij inveren naar 133 bar stijgen en bij uitveren naar 80 bar dalen.

Er is dus wel sprake van een drukverandering.

Dat wordt nog groter bij de achtervering, als de auto fors beladen wordt.
Neem een achterveerbol met een voordruk van 30 bar. Bij normale belading zal het membraan dan ongeveer in het midden staan en de druk zal dan ca 60 bar zijn.
Als je dan 500 kg extra laadt in de bagageruimte zal die druk naar zo'n 100 bar oplopen (1400 kg wagengewicht, gewichtsverdeling normaal 60/40 voor/achter) en de pomp compenseert het hoogteverschil door meer LDS toe te voeren in de veercilinder.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 apr 2016 11:47
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Klopt, je hebt gelijk. :oops:

Het volume in de bol blijft hetzelfde. Daardoor stijgt idd de druk vooral bij inveren, dat is ook het idee achter de vering, dat is bij luchtvering eigenlijk niet anders.

De veerconstante wordt hierdoor idd wel iets groter bij een zwaardere belading.

Bij luchtvering gebeurt dit minder of niet, afhankelijk van de soepelheid van de balg, daar wordt de druk verhoogd om de hoogte te compenseren.
Dit zou dan betekenen dat het verschil in eigenfrequentie mogelijk kleiner is dan ik stelde en ook bij HP de eigenfrequentie wat meer constant is.

Toch ben ik van mening dat de eigenfrequentie bij de HP wel verandert en bij luchtvering niet.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 apr 2016 12:21
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
In een Citroën Document over de Xantia, uitgegeven bij de introductie in 1993 lees ik dat de eigenfrequentie van de vering achter bij belasting toeneemt van 0,76 naar 0,96 Hz bij de HP uitvoering.
Bij de HA2 is dat van 0,68 naar 0,83 Hz in de gewone stand, en van 0,86 naar 1,10 Hz in de stand stug.

Dat zijn toenames van zo'n 20% bij de HA2, en nog wat meer bij de HP.

Bij de voorvering zijn de verschillen veel kleiner, maar zo'n 10%.
Dat is logisch omdat daar de gewichtsverandering bij belasting veel kleiner is.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


18 apr 2016 12:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Leerzaam deze discussie :smt023

De formule voor eigenfrequentie van de afgeveerde massa is:

Fe = wortel (Veerconstante/Massa afgeveerd) / (2*pi)

Doordat de druk gerelateerd is aan de massa (belading) valt de invloed van de massa weg uit de formule, dus zal zowel bij HP als bij luchtvering deze frequentie gelijk blijven ongeacht de belading.

Ik kan de frequenties niet helemaal plaatsen zoals jij de uit die xantia documentatie haalt. Daarbij is de Fe bij belading hoger, ik kan niet geheel plaatsen hoe dit dan zou moeten komen.

Uiteraard is in de stugge stand de veerconstante groter dus Fe hoger, maar hoe kan dit dan veranderen bij belading?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 apr 2016 13:03
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
@ BJG :Bij luchtvering vering blijft de eigenfrequentie van de afgeveerde massa constant. Dit is dus ongeacht de belading. Dit komt omdat de druk van het gas hoger wordt bij belading en daardoor de veerconstante hoger (ipv lager zoals JanSr stelt). Daarom worden vrachtwagens graag voorzien van luchtvering. Deinen is een gevolg van een lage eigenfrequentie, en dit gebeurt dus niet bij luchtvering.

Helaas klopt het niet wat je hier stelt. Luchtvering is om nog meer redenen niet te vergelijken met HP vering. De balg rolt zich af over een bus, met als gevolg een vrijwel constante veerkracht over een lange weg.
Als de ongeveerde massa toeneemt moet er lucht bij om de wagen op de zelfde hoogte te brengen. Uiteraard neemt de druk dan navenant toe. Maar het veerproces speelt zich dan af bij andere condities, namelijk met meer lucht in het systeem.

En verder: Bij een hydro-pneumaat daarentegen verandert de eigenfrequentie van de onafgeveerde massa wel degelijk wanneer de massa toeneemt als gevolg van belading. De druk in de veerbol verandert immers (vrijwel) niet. De auto gaat daardoor meer deinen. Dit is voor een personenauto acceptabel omdat het laadvermogen meestal relatief laag is ten opzichte van de eigen massa en het verschil in eigenfrequentie daardoor acceptabel blijft.


De druk in de veerbol gaat wel degelijk omhoog. Die moet (bij dezelfde hoeveelheid gas) de grotere massa dragen. De inzakking wordt gecompenseerd door meer olie op de zuiger. Het membraan in de bol gaat een stukje naar binnen. Daardoor kom je op een andere hyperbool van het PV diagram met (dus) een grotere stijfheid. De auto deint daardoor MINDER.

En het laatste stukje is onbegrijpelijk:
Bij een vrachtwagen is deze verhouding véél groter waardoor de invloed op de eigenfrequentie zeer hoog is. Dit is de belangrijkste reden dat de meeste opleggers voorzien zijn van luchtvering.

De enige reden waarom opleggers luchtvering hebben is dat stalen veren het grote verschil tussen leeg en vol beladen zo moeilijk kunnen overbruggen. Als ze vol beladen op ca 1 Hz zouden zijn afgestemd betekent dat onhoudbaar stuiteren bij leeg. HP zou nog beter zijn, maar dat wordt een stuk kostbaarder. Alleen GINAF heeft een HP systeem.

Je zit echt op een verkeerd spoor. Je verwart druk (N/m2) met massa (gram)

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


18 apr 2016 13:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Ik zat iid op een verkeerd spoor. Het verkeerde spoor was bij mij dat het verschil tussen HP en luchtvering vwb de eigenfrequentie onderschatte. Dit verschil is er nl niet.

JanSr schreef:
De druk in de veerbol gaat wel degelijk omhoog. Die moet (bij dezelfde hoeveelheid gas) de grotere massa dragen. De inzakking wordt gecompenseerd door meer olie op de zuiger. Het membraan in de bol gaat een stukje naar binnen. Daardoor kom je op een andere hyperbool van het PV diagram met (dus) een grotere stijfheid.
Wat ik in mijn vorige posting reeds aangaf is dit inderdaad waar het om draait, de druk stijgt onder invloed van de massa, waardoor de massa geen invloed meer heeft op de eigenfrequentie, zowel bij HP als bij luchtgeveerde voertuigen.

JanSr schreef:
Je zit echt op een verkeerd spoor. Je verwart druk (N/m2) met massa (gram)
Niet echt. Ik denk dat jij hier mist dat de druk stijgt als gevolg van de hogere massa.

JanSr schreef:
De enige reden waarom opleggers luchtvering hebben is dat stalen veren het grote verschil tussen leeg en vol beladen zo moeilijk kunnen overbruggen. Als ze vol beladen op ca 1 Hz zouden zijn afgestemd betekent dat onhoudbaar stuiteren bij leeg.

:smt023
Dit is exact wat ik ook aangaf, de eigenfrequentie verandert niet bij luchtvering, dus het blijft leeg of vol rond de 1 Hz. Bij stalen veren is dit idd zoals jij aangaf verschillend, en zal Fe vol lager zijn dan leeg. Wil je dan vol op 1 Hz komen, dan wordt het leeg gemakkelijk 3, en stuitert alles er uit inderdaad.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 apr 2016 13:28
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 17:13
Berichten: 1211
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Nog even voor de helderheid: Dit is een veerbalg van een lichtgevende oplegger. Zowel in beladen als onbeladen toestand zit de balg in deze positie. In beladen toestand de druk (veel) hoger. Maar de hoeveelheid lucht die er in (grammen) zit (grammen) ook.

Afbeelding

Bij het HP systeem is de situatie heel anders:
Bij volgeladen toestand wordt er net zo lang olie bijgepompt tot er weer evenwicht is tussen belading en gasdruk. En dan staat he membraan een stuk hoger dan in dit plaatje. De hoeveelheid gas is precies evenveel (grammen) en die zitten in een veel kleiner volume. Heel anders dus dan bij de veerbalg.

Afbeelding

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


18 apr 2016 13:30
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Ja inderdaad. :smt023

De hoogte bij HP wordt gecompenseerd door olie.

Bij luchtvering door lucht.

Dat verandert niets aan het verhaal, de druk is bepalend voor veerconstante,
niet de hoeveelheid gas. ;)

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


18 apr 2016 13:36
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 dec 2015 21:44
Berichten: 175
Auto: C5 2.0 Différance
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 246000
Kleur: Gris Iceland


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Hydropneumatische vering versus luchtvering
Over de techniek zijn jullie goed geïnformeerd, dat is duidelijk. Maar hoe zit het met de rijervaring, het comfort? In roadtests van bijvoorbeeld Mercedes lees ik dat men het comfort van de luchtvering onder die auto's zeer goed beoordeeld. Maar hoe verhoudt zich dat comfort ten opzichte van 'onze' vering?

De luchtvering voor personenauto's is een trend van de laatste tijd. In de jaren '70 voerde Mercedes hun toenmalig topmodel de 450 SEL 6.9 juist uit met hydropneumatische vering.

_________________
Ich bin ein, Berline
Afbeelding


18 apr 2016 20:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.