Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

brandstof toevoegingen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=17509
Pagina 5 van 5

Auteur:  JW-C5 [ 29 apr 2016 10:51 ]
Berichttitel:  Re: brandstof toevoegingen

Hadden we niet een "milieu draadje"?

Daar lijkt me deze discussie meer thuis ;)

Groet,
JW

Auteur:  SaXoKe [ 29 apr 2016 15:48 ]
Berichttitel:  Re: brandstof toevoegingen

Roman schreef:
tja maar jouw volvo weegt geen 1700 kg ;)

en saxoke

die citroen's die ik de afgelopen 10 jaar nieuw gekocht heb..
en dat waren er 10 :lol: was er maar 1 die het verbruik benaderde en dat was de Ph2
de rest zit/zat allemaal hoger..dan de fabriekswaarden.

niet tot dat erg was, heb er me nooit aan gestoord..
mijn saxo komt als ik wil aardig in de buurt en zelfs er onder.
De C5 is veel moeilijker.
Komt in mijn ogen niet Door de auto of de bestuurder maar wel Door de belachelijke euronorm cyclus. (Nedc of zoiets)

Auteur:  BJG [ 30 apr 2016 10:55 ]
Berichttitel:  Re: brandstof toevoegingen

Het grootste misverstand is dat de nedc waarden als fabriekswaarden worden gezien. Ook in de pers wordt dit zo genoemd.

Nedc is gewoon een manier om verbruik van auto A en auto B onder vastgestelde condities te kunnen vergelijken.
Iedere auto krijgt verplicht zo'n test. Hierop wordt in Nederland oa de bpm en bijtelling gebaseerd.

Dit heeft eigenlijk niets met praktijkverbruik te maken.
En een beetje techneut snapt ook waarom.
Ik hoor heel vaak: 'mijn auto haalt de opgegeven verbruikswaarden niet'
Ik kan je zeggen: Dat doet hij juist wel. De nedc test is reproduceerbaar. Zou je je eigen auto voor de nedc test aanbieden dan zou hij exact het verbruik laten zien dat daarvoor is opgegeven.

Dat er vanuit de politiek en burger vragen komen naar een test die meer overeen komt met de praktijk begrijp ik volledig. Dat is een andere discussie. Die ontstaat ook mede door bovengenoemd wijdverbreid misverstand.

Auteur:  SaXoKe [ 30 apr 2016 11:07 ]
Berichttitel:  Re: brandstof toevoegingen

Helemaal juist BJG :smt023


Enkele maanden geleden een discussie gehad met een kennis die beweerde dat zijn auto achterlijk veel verbruikt. Toen ik hem zij dat verbruik vooral rijstijl afhankelijk is, en ook in wat voor soort verkeer je de verplaatsingen doet, bepalende factoren zijn voor het verbruik kon hij niet geloven.

Hij was er ook van overtuigd dat iemand die bvb in de bergen woont, even weinig zou verbruiken dan iemand die zoals ik hier in het vlakke noord limburg woon. Je kon hem niet wijsmaken dat dat niet klopt.... :roll:

De NEDC cyclus is ook op een testbank in een labo gedaan, in de werkelijkheid (zoals iedereen met de auto rijdt op de openbare weg) speelt bvb luchtweerstand, buitentemperatuur en de staat van het wegdek ook een rol in het werkelijk verbruik.

MAAR.....
aan sommige mensen krijg je dat nooit uitgelegd, die willen het gewooon niet snappen

Auteur:  Roman [ 30 apr 2016 12:16 ]
Berichttitel:  Re: brandstof toevoegingen

nou daarom schreef ik dat ik mij er niet aan stoor...
ik rij een weg met veel verkeerslichten en rotonde's
en ik ben ook nog een stevige rijder..
dus de zuinigheidsprijs zal ik nooit winnen.. :oops:

enige wat ik wel kan vergelijken is de auto.s die ik zelf rij..
mijn rijstijl is niet anders..
en het valt me gewoon op dat de CRV het verbruik wat op papier staat enorm dicht zit bij het verbruik dat ik zelf realiseer..
terwijl dit bij de citroen's alleen voor de PH 2 gelde...
de rest lag er altijd wel tot 2 liter op 100 boven..

maar het is verder niet spannend hoor.. :lol:

Auteur:  Menno [ 02 mei 2016 13:24 ]
Berichttitel:  Re: brandstof toevoegingen

Ik haal de fabriekscijfers op de sloffen, met de 508 niet eens in de buurt ... :lol:

Pagina 5 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/