Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=17079
Pagina 6 van 6

Auteur:  BJG [ 12 nov 2015 12:38 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Inderdaad :smt023

ik zie nu ook dat men bij Vialle aangeeft dat de LPdi zelfs helemaal niet meer op benzine loopt.
Daarmee neem ik de opmerking terug dat DI niet op 100% LPG kan draaien.

Auteur:  JW-C5 [ 12 nov 2015 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

....dat gezegd zijnde: LPdi wordt niet toegepast bij de THP, voor zover ik weet.
Je kunt er mogelijkerwijs wel een LPi systeem op zetten, daarbij wordt dan wel tegelijkertijd wat benzine ingespoten, omdat anders de benzine injectoren kapot gaan.
Maar ook dat systeem wordt (nog?) niet toegepast bij de THP, voor zover ik weet.

En ik herhaal wat ik eerder schreef:
JW-C5 schreef:
.........als ik DIT zo lees weet ik niet of het nog veel bij de VAG's toegepast wordt.

Als dat zo is, lijkt me de LPdi hier een wat academische discussie.......


Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 12 nov 2015 13:41 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Mee eens.

Auteur:  bgt [ 24 nov 2015 16:50 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Slim eigenlijk.........de sjoemelsoftware.
http://www.bbc.com/news/business-34857404

Auteur:  Ccinq [ 25 nov 2015 15:29 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

M.i. toch net niet slim genoeg ;)

Auteur:  Herman [ 25 nov 2015 18:19 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Gaat nu meer kosten dan dat ze konden overzien. :?:

Auteur:  voorheenrenault [ 26 nov 2015 02:25 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Inderdaad: absoluut niet slim! Maar het laat wel zien waarom en hoe automobiel-fabrikanten gedreven worden naar de EUR emissie-normen die ze eigenlijk totaal niet kunnen waarmaken.
Het lijkt me echt sterk dat alleen VW daarmee te kampen heeft...

Een opmerking in het BBC rapport valt me wel op: "A side-effect of cutting NOx can often be lower miles-per-gallon.". Dat betekent dus een hoger verbruik per km en dito effect op de CO en NOX. Het is toch van God los dat zo´n effect niet in de normen terug te vinden is!

Auteur:  JW-C5 [ 26 nov 2015 11:00 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Uiteraard staat dat niet in de normen. Die gaan over de maximaal toegestane uitstoot, niet over hoe dat bereikt kan en moet worden.
De NOx ging omlaag met EGR, nu met SCR en AdBlue: het zijn de fabrikanten die juiste middelen moeten verzinnen om daaraan te voldoen. En straks komt er ongetwijfeld weet een ander systeem, met betere resultaten en hopelijk goedkoper te maken.

Overigens
Citaat:
Een opmerking in het BBC rapport valt me wel op: "A side-effect of cutting NOx can often be lower miles-per-gallon.". Dat betekent dus een hoger verbruik per km en dito effect op de CO en NOX. Het is toch van God los dat zo´n effect niet in de normen terug te vinden is!

Ik neem aan dat je CO2 bedoelt, niet CO.
Bij het gebruik van EGR is dat zo, daar gaat het verbruik, en dus de CO2 uitstoot omhoog bij een lagere NOx.
Met de nieuwe SCR systemen is dat niet noodzakelijkerwijs het geval.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 20 sep 2018 17:19 ]
Berichttitel:  Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 7B4FCFAYI4

Pagina 6 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/