Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=17079
Pagina 5 van 6

Auteur:  BJG [ 11 nov 2015 12:17 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Van die bougies is inderdaad waar. In dit draadje staat ook al waardoor dit komt, maar misschien was het verband niet duidelijk:
Die schonere bougies komen van de hogere verbrandingstemperatuur op LPG.
Dat betekent eigenlijk bewijs voor ook meer NOx op LPG (niet lullig bedoeld, maar omdat de discussie ooit over exact dit onderwerp begon ;) )
En dat is iets dat je zelf hebt geconstateerd, dus ook voor jou nu waarheid?

En wat de tijd zal het leren betreft, ook daarover vroeg ik mij al eerder af:
hoe?

Auteur:  bgt [ 11 nov 2015 12:37 ]
Berichttitel:  Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

BJG schreef:
Die schonere bougies komen van de hogere verbrandingstemperatuur op LPG.

Ok, ik dacht toch meer omdat het geen vaste vloeistof bestandsdelen heeft waardoor die vervuiling er niet is. Temp zal iets hoger zijn, vergelijkbaar met circa 1000rpm maar als je zorgt dat je altijd 1000rpm minder draait dan op benzine moet dit geen punt zijn=gelijke temp van de motor.

BJG schreef:
En wat de tijd zal het leren betreft, ook daarover vroeg ik mij al eerder af:
hoe?

Door al die nieuwe praktijk metingen die er aan gaan komen waardoor de euronorm 6 normen veel zwaarder gaan worden=6c

Auteur:  bgt [ 11 nov 2015 14:04 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Dit bedoel ik eigenlijk waarom de verbrandingsruimte van een LPG motor zo schoon blijft, uit Wikipedia:

LPG burns relatively cleanly with no soot and very few sulfur emissions.

Dus geen vaste bestandsdelen die aankoeken en CO veroorzaken zoals benzine en diesel.

Hier staat dus dat bij zwaardere belasting de motor schoner wordt w.b. CO

The studies were split on CO emissions, with one finding significant increases,[8] and the other finding slight increases at low engine load but a considerable decrease at high engine load.[9] Its advantage is that it is non-toxic, non-corrosive and free of tetraethyllead or any additives, and has a high octane rating (102–108 RON depending on local specifications). It burns more cleanly than petrol or fuel-oil and is especially free of the particulates present in the latter.

Auteur:  Roman [ 11 nov 2015 14:06 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

co was toch het probleem niet schreef je eerder?

dus als je 7000 km met de caravan erachter door europa rijdt moet je motor veel RPM maken
met als gevolg dat je auto op lpg veel Nox uitstoot?

:smt017

Auteur:  bgt [ 11 nov 2015 14:09 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Wat betreft de CO bedoel ik het aankoeken.
En hoezo veel toeren? op de vlakke weg niet hoor. Altijd in 5. ik draai praktisch nooit meer dan 4000 rpm als ik de helling op moet. In 5 nooit meer dan 3500 toeren met de caravan erachter.

Auteur:  BJG [ 11 nov 2015 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Het rijgedrag bepaalt in grote mate de uitstoot inderdaad.

dat heeft niets te maken met het toerental, maar meer met de belasting.
De NOx uitstoot is bij 3500 rpm hoger dan bij 5000 rpm met dezelfde belasting.
Zoals ik al eerder schreef, koppel is de geïniteerde druk in de verbrandingsruimte. En bij dezelfde belasting is het koppel hoger bij een lager toerental, dus ook de Nox uitstoot.

Een lager toerental op een helling betekent meer belasting en uitstoot dan doortrekken in de versnellingen.

Verder is dit geen draadje om uit te leggen hoe de thermodynamica in een motor werkt, maar het begint er zo langzaam op te lijken.
Weer een misvatting:
bgt schreef:
Dus geen vaste bestandsdelen die aankoeken en CO veroorzaken zoals benzine en diesel.

CO ontstaat bij onvolledige verbranding = zuurstof tekort.
Zoals je weet heeft een diesel altijd zuurstof-overschot waardoor geen CO ontstaat. En dat is juist de reden dat de diesel meer NOx uitstoot, er is voldoende zuurstof om met stikstof te reageren.

Verder laat het 'onderzoek' dat jij aanhaalde juist zien dat LPG slechter scoort op CO en HC.
Dat vind ik volkomen logisch en verklaarbaar gezien de motorwerking.

Sorry voor mijn botheid,
maar jij voert een onderzoek aan dat je vervolgens weer onderuit haalt met een bewering op Wiki.

Ik ben van mening dat je pas iets moet zeggen als je weet hoe het werkt.

1 + 1 = 2 altijd
en niet soms 1, dan weer 2 en ook wel eens 3 als dat in mijn straatje past.

Auteur:  bgt [ 11 nov 2015 16:38 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

BJG schreef:
maar jij voert een onderzoek aan dat je vervolgens weer onderuit haalt met een bewering op Wiki

Hier ontgaat mij ff de logica? Het enige wat ik wou weten is waarom LPG niet aankoekt. Dat moet toch met vaste bestandsdelen te maken hebben die in benzine en diesel zitten.

Auteur:  BJG [ 11 nov 2015 17:18 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Oh excuses,
ik meende dat je schreef dat aankoekende resten CO zouden veroorzaken. En dat is in strijd met de werkelijkheid, zoals die ook door je gelinkte onderzoek wordt bevestigd terwijl dat weer in je gelinkte Wiki wordt beweerd ;) (tegenstrijdigheid)

LPG heeft naast een hogere verbrandingstemperatuur kortere HC ketens.

Auteur:  voorheenrenault [ 12 nov 2015 03:12 ]
Berichttitel:  Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

@BJG: er zijn ook LPG-systemen met vloeibare injectie (LPdi van Vialle). Geldt daar die warmteonttrekking net als bij benzine ook voor? Die systemen zouden dan een lagere verbrandingstemperatuur hebben?

Auteur:  BJG [ 12 nov 2015 10:08 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Inderdaad. Vloeibare injectie heeft een sterk koelende werking.
Ik heb niet paraat of daar onderzoek naar is gedaan.
Maar het lijkt mij aannemelijk dat dit een positief effect heeft op de NOx uitstoot.

Auteur:  bgt [ 12 nov 2015 10:40 ]
Berichttitel:  Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

voorheenrenault schreef:
Geldt daar die warmteonttrekking net als bij benzine ook voor?

Dat weet ik niet, dit zou idd minder NOX moeten geven zoals BJG aangeeft. Echter vraag ik mij dan weer af of de HC(paraffine=vettig) er dan uitgefilterd is (na de verdamper) door het 2e filter in t G3 systeem? Anders heb je weer vaste bestandsdelen en dus vuilafzetting.
http://www.autogasinfo.nl/lpg-onderdelen/lpg-filters.html

Auteur:  JW-C5 [ 12 nov 2015 10:50 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Bij Citroën's THP wordt LPdi niet toegepast, voor zover ik weet.
En als ik DIT zo lees weet ik niet of het nog veel bij de VAG's toegepast wordt.

Als dat zo is, lijkt me de LPdi hier een wat academische discussie.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 12 nov 2015 11:58 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Inderdaad stuit vloeibare injectie op nogal wat problemen en wordt daarom niet heel veel toegepast. In de praktijk blijkt het heel lastig om dit probleemloss te laten functioneren. Toch is er technisch wel het een en ander vóór te pleiten om dit verder te ontwikkelen. Bij DI motoren is het ook niet mogelijk om op 100% LPG te rijden.
Oa bij de THP is er een installatie waarbij 80% LPG en 20% benzine wordt gebruikt.

bgt schreef:
Echter vraag ik mij dan weer af of de HC(paraffine=vettig) er dan uitgefilterd is (na de verdamper) door het 2e filter in t G3 systeem? Anders heb je weer vaste bestandsdelen en dus vuilafzetting.

Bij vloeibare injectie is er geen verdamper, dus ook geen tweede filter.

Auteur:  EW [ 12 nov 2015 12:05 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Ik vraag me af in hoeverre hier directe injectie bedoeld wordt:

Mijn LPi spuit namelijk de LPG vloeibaar in de luchtinlaat, eigenlijk parallel aan hoe de benzine ingespoten zou worden.

in mijn draadje heb ik daar een foto van staan

Auteur:  Kapitein Rob [ 12 nov 2015 12:26 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )

Er zijn twee systemen met vloeibare lpg-injectie:
-LPi is vloeibare lpg-injectie in het inlaatcircuit, net voor de inlaatkleppen;
-LDpi is vloeibare lpg-injectie direct in de verbrandingskamer, link.

Pagina 5 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/