Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Auteur |
Bericht |
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
08 nov 2015 16:55 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
In de eerste link staat pertinent onjuiste info. De tweede is een interessante studie! Wel moet worden gezegd dat er hier gekeken wordt naar het totale wagenpark. Waarbij er uit wordt gegaan van 40 000 LPG auto’s die andere auto’s vervangen die zouden worden verkocht. Dat zijn dus niet de nieuwe benzine en dieselauto’s maar de oude. Dat geeft wel een realistisch beeld van de haalbare winst, maar geen vergelijkingsmateriaal tov de moderne diesel of benzine-auto. Ik denk dat de fijnstof als gevolg van verbranding van benzine, dan wel LPG, en inmiddels ook diesel compleet te verwaarlozen is tov de totale fijnstofuitstoot van de gehele auto. m.a.w. de brandstof doet er hier niet (meer) zoveel toe. Zie ook het rapport dat Roman postte. sowieso is de fijnstofuitstoot van het verkeer niet meer dan 15% van het totaal (in 2005): http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/500037008.pdfVerder begrijp ik ook de gedachte van BGT wel dat LPG schoner zou zijn dan andere brandstoffen. dat was ook zo bij Euro 4. Getuige ook dit rapport: https://www.rijksoverheid.nl/.../kl2010 ... apport.pdfAlleen heeft de techniek niet stil gestaan. Op dit moment zijn het de DI benzinemotoren die de meeste roet uitstoten. De LPG auto's de meeste NOx (omdat de motorregeling eenvoudig niet 'weet' dat er op LPG wordt gereden en daarom dus de EGR strategie niet aanpast) Maar toch blijken ook personenwagendiesels ondanks hun SCR-systemen nog steeds behoorlijk wat NOx uit te stoten. https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... oertuigen/@BGT een gewetensvraag, rijdt je LPG uit milieu-overweging of is het om de portemonnee? Ik rijd diesel puur uit financiële overweging, dus het milieu is bij mij ondergeschikt. Cru, maar wel waarheid.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 nov 2015 17:23 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
bgt schreef: De emissie van fijnstof, schadelijk voor de luchtwegen, ligt voor LPG op 0,008 g/km (TTW en WTW); beduidend minder dan diesel (0,066 g/km). De Well-to-Wheel fijnstof-emissies voor benzine zijn twee keer hoger dan voor LPG. Je herhaalt daarmee wat je eerder schreef op 6 november. Dat kwam uit dat wiki verhaal waarvan je toen een link gaf. Ik heb vervolgens verwezen naar een TNO rapport waarin heel andere dingen staan. Ik ga er vanuit dat je daar meer waarde aan mag en moet toekennen dan aan een wiki..... Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 nov 2015 19:22 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Yep, wiki is niet gecontroleerd door experts.. Dat zei ET ook al jaren geleden
|
08 nov 2015 20:05 |
|
|
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Rotterdam, 28 juni 2010 - Recent onderzoek van TNO, bevestigt opnieuw dat Autogas (LPG) significante milieu- en gezondheidsvoordelen biedt ten opzichte van andere brandstoffen. Zowel de CO2-, NOx- als de NO2-uitstoot is bij Autogas aanzienlijk lager dan bij benzine- of dieselauto’s. Het onderzoek van TNO, gedaan in opdracht van het Ministerie van VROM, toont aan dat de uitstoot van broeikasgassen (CO2) met gemiddeld 9 % wordt verlaagd, met de inbouw van een G3-autogassysteem in een benzine- auto en het gebruik van autogas als brandstof. De uitstoot van stikstofoxiden (gezondheidsbedreigend en verzurend broeikasgas) door diesel is ondanks de affabriek roetfilters vele malen hoger en nadeliger dan die van autogas: de NOx-uitstoot van diesel ligt 3 tot 8 maal hoger dan die van Autogas, de NO2-uitstoot van diesel, ligt ten minste 10 maal hoger dan die van Autogas. Wie liegt nu?
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
08 nov 2015 20:13 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Waar heb je dat gevonden? Er wordt gerefereerd aan een TNO verhaal van 2010, de link die ik gaf verwijst naar een TNO rapport van recenter datum, namelijk 2012. Dat heet Factsheet Brandstoffen voor het wegverkeer, herziene versie 2012Ik heb geen reden er aan te twijfelen dat de daarin genoemde getallen correct zijn. Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 nov 2015 20:29 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst
Inderdaad wat twijfelachtig beschreven. oa een roetfilter doet niets aan de NOx uitstoot.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 nov 2015 22:08 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
BJG schreef: De LPG auto's de meeste NOx (omdat de motorregeling eenvoudig niet 'weet' dat er op LPG wordt gereden en daarom dus de EGR strategie niet aanpast) Mijn auto heeft sowieso geen EGR klep en de schone motor(intern) zegt mij genoeg(G3 installatie Eurogas). Al die filters(roet, NOX) zijn leuk maar zijn toch niet zaligmakend. Vooral onder belasting(aanhanger/helling) wordt een diesel(en in mindere mate benzine(geen DI)) nog smeriger qua uitstoot. PS Ik heb LPG omdat mijn vrouw hier voorstander van was. Zij wou ook geen diesel. Ik was daar niet zo mee bezig maar ik was wel gelijk genezen toen ik in een C4 Picasso 1.6HDI een proefrit had gemaakt. Het turbogat vond ik vreselijk.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
08 nov 2015 22:28 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst
Dat er geen EGR-klep is wil niet zeggen dat er geen EGR-plaats vindt. Inderdaad blijft de motorolie op LPG schoner, eveneens is er iets minder cilinderslijtage omdat de brandstof niet condenseert. De schonere olie heeft overigens niet zoveel te maken met de uitstoot.
Over die filtersystemen heb je deels gelijk, daarover had ik reeds een document aangehaald van TNO. Hieruit blijkt dat de roet geen item meer is, maar de NOx nog wel degelijk ondanks EGR en SCR.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 nov 2015 22:40 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst
Precies, EGR is bij benzine motoren tegenwoordig op een andere manier bewerkstelligd. In het draadje over de THP problemen is daar het eea over te lezen, EGR vindt daar plaats door "klepoverlap".
NOx wordt nu bij diesels aangepakt door AdBlue en SCR. Dat zou ook wel eens de wijze kunnen worden waarop de uitstoot bij de benzinemotoren verder gereduceerd wordt. Dan is die vervuiling door "klepoverlap" ook niet meer nodig, want dat is nu een serieus probleem.
De tijd zal het leren.....
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 nov 2015 22:48 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
08 nov 2015 22:59 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst
....en in de kop van dat "persbericht" staat: Citaat: Reuters is not responsible for the content in this press release. Er wordt onder andere geschreven: Citaat: Autogas burns cleanly producing up to: 96% less nitrogen oxides (NOx) than diesel, 68% less NOx than petrol, 22% lower CO2 than petrol and 120 times less small particle emissions than diesel vehicles Dat is in flagrante tegenspraak met het CE/TNO rapport dat ik hierboven gelinkt heb, zie pagina 7 daarvan Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 nov 2015 23:02 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst
Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik vanmiddag wat rondgesnuffeld op het www. Wat mij vooral opvalt is dat er erg veel tegenstrijdige gegevens te pas en onpas voorbij komen als het gaat over brandstoffen.
Als ik mij beperk tot de wetenschappelijke info die er te vinden is zie je een bepaalde trend: Naarmate de techniek verder gevorderd is zie je het voordeel van LPG als brandstof afnemen tov de gangbare benzine en diesel-voertuigen. Daar waar ten tijde van Euro 4 LPG als brandstof er op de meeste fronten beter vanaf kwam zijn op dit moment de millieuvoordelen slechts marginaal of zelfs afwezig als je de testrapporten bekijkt.
Uiteindelijk heeft iedere vorm van autorijden een negatief effect op onze aarde, en ben ik van mening dat gebruikte brandstof hierin op het totaal een verwaarloosbare rol speelt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 nov 2015 00:06 |
|
|
MichielC5
V.I.P.
Geregistreerd: 16 okt 2006 21:15 Berichten: 1553 Woonplaats: Duivendrecht
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Naar boven
|
Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst
Leuk, die adblue om NOx tegen te gaan. Daar moet je dan wel even de extra CO2 en NOx bij tellen voor de fabricage, verpakking en het transport van adblue bij optellen. Net zo als die elektrische auto's die geen uitstoot zouden hebben. De energie die nodig is om ze op te laden komt zeker uit de lucht vallen of zo? Om nog maar niet te spreken van de enorme milieuvervuiling die ontstaat bij het maken en na gebruik verwerken van de accu's.
_________________ VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive C5 2.0HPi Berline 1 C4 GP 2.0 L. Business LPG C4 Berline VTI 120 Tendance C5 1.6HDI Break 2 C5 1.6THP Sedan LBusiness 3 C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3 C4 Berline VTI 120 LBusiness C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3 C1 Collection C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3 C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1 C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3 C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
|
09 nov 2015 01:05 |
|
|
bgt
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07 Berichten: 953 Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst
De ongeblazen LPG motor is gewoon de schoonste vorm van energie buiten de EV/waterstof auto's en de ebike. Overal waar een turbo op zit, dus DI, is er veel meer vervuiling ondanks alle filters, en hoe hoger de turbodruk(door belasting) hoe meer vervuiling(carter vervuiling dus agressievere EGR). Het zal er over een jaar wel anders uitzien. België heeft de dieselaccijns al verhoogd en wie weet wat er nog volgt. Zal mij niet verbazen als GB ook wat doet.
_________________ Mvg, Bert C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO 2e auto: C1 /2014
|
09 nov 2015 01:51 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|