Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst ) 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Van die bougies is inderdaad waar. In dit draadje staat ook al waardoor dit komt, maar misschien was het verband niet duidelijk:
Die schonere bougies komen van de hogere verbrandingstemperatuur op LPG.
Dat betekent eigenlijk bewijs voor ook meer NOx op LPG (niet lullig bedoeld, maar omdat de discussie ooit over exact dit onderwerp begon ;) )
En dat is iets dat je zelf hebt geconstateerd, dus ook voor jou nu waarheid?

En wat de tijd zal het leren betreft, ook daarover vroeg ik mij al eerder af:
hoe?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 nov 2015 11:17
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
BJG schreef:
Die schonere bougies komen van de hogere verbrandingstemperatuur op LPG.

Ok, ik dacht toch meer omdat het geen vaste vloeistof bestandsdelen heeft waardoor die vervuiling er niet is. Temp zal iets hoger zijn, vergelijkbaar met circa 1000rpm maar als je zorgt dat je altijd 1000rpm minder draait dan op benzine moet dit geen punt zijn=gelijke temp van de motor.

BJG schreef:
En wat de tijd zal het leren betreft, ook daarover vroeg ik mij al eerder af:
hoe?

Door al die nieuwe praktijk metingen die er aan gaan komen waardoor de euronorm 6 normen veel zwaarder gaan worden=6c

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


11 nov 2015 11:37
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Dit bedoel ik eigenlijk waarom de verbrandingsruimte van een LPG motor zo schoon blijft, uit Wikipedia:

LPG burns relatively cleanly with no soot and very few sulfur emissions.

Dus geen vaste bestandsdelen die aankoeken en CO veroorzaken zoals benzine en diesel.

Hier staat dus dat bij zwaardere belasting de motor schoner wordt w.b. CO

The studies were split on CO emissions, with one finding significant increases,[8] and the other finding slight increases at low engine load but a considerable decrease at high engine load.[9] Its advantage is that it is non-toxic, non-corrosive and free of tetraethyllead or any additives, and has a high octane rating (102–108 RON depending on local specifications). It burns more cleanly than petrol or fuel-oil and is especially free of the particulates present in the latter.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


11 nov 2015 13:04
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
co was toch het probleem niet schreef je eerder?

dus als je 7000 km met de caravan erachter door europa rijdt moet je motor veel RPM maken
met als gevolg dat je auto op lpg veel Nox uitstoot?

:smt017


11 nov 2015 13:06
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Wat betreft de CO bedoel ik het aankoeken.
En hoezo veel toeren? op de vlakke weg niet hoor. Altijd in 5. ik draai praktisch nooit meer dan 4000 rpm als ik de helling op moet. In 5 nooit meer dan 3500 toeren met de caravan erachter.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


11 nov 2015 13:09
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Het rijgedrag bepaalt in grote mate de uitstoot inderdaad.

dat heeft niets te maken met het toerental, maar meer met de belasting.
De NOx uitstoot is bij 3500 rpm hoger dan bij 5000 rpm met dezelfde belasting.
Zoals ik al eerder schreef, koppel is de geïniteerde druk in de verbrandingsruimte. En bij dezelfde belasting is het koppel hoger bij een lager toerental, dus ook de Nox uitstoot.

Een lager toerental op een helling betekent meer belasting en uitstoot dan doortrekken in de versnellingen.

Verder is dit geen draadje om uit te leggen hoe de thermodynamica in een motor werkt, maar het begint er zo langzaam op te lijken.
Weer een misvatting:
bgt schreef:
Dus geen vaste bestandsdelen die aankoeken en CO veroorzaken zoals benzine en diesel.

CO ontstaat bij onvolledige verbranding = zuurstof tekort.
Zoals je weet heeft een diesel altijd zuurstof-overschot waardoor geen CO ontstaat. En dat is juist de reden dat de diesel meer NOx uitstoot, er is voldoende zuurstof om met stikstof te reageren.

Verder laat het 'onderzoek' dat jij aanhaalde juist zien dat LPG slechter scoort op CO en HC.
Dat vind ik volkomen logisch en verklaarbaar gezien de motorwerking.

Sorry voor mijn botheid,
maar jij voert een onderzoek aan dat je vervolgens weer onderuit haalt met een bewering op Wiki.

Ik ben van mening dat je pas iets moet zeggen als je weet hoe het werkt.

1 + 1 = 2 altijd
en niet soms 1, dan weer 2 en ook wel eens 3 als dat in mijn straatje past.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 nov 2015 13:31
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
BJG schreef:
maar jij voert een onderzoek aan dat je vervolgens weer onderuit haalt met een bewering op Wiki

Hier ontgaat mij ff de logica? Het enige wat ik wou weten is waarom LPG niet aankoekt. Dat moet toch met vaste bestandsdelen te maken hebben die in benzine en diesel zitten.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


11 nov 2015 15:38
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Oh excuses,
ik meende dat je schreef dat aankoekende resten CO zouden veroorzaken. En dat is in strijd met de werkelijkheid, zoals die ook door je gelinkte onderzoek wordt bevestigd terwijl dat weer in je gelinkte Wiki wordt beweerd ;) (tegenstrijdigheid)

LPG heeft naast een hogere verbrandingstemperatuur kortere HC ketens.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


11 nov 2015 16:18
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 okt 2011 21:59
Berichten: 147
Woonplaats: Nieuwegein
Auto: Peugeot 407 SW 3.0 V6
Opties: Feline, trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 200000
Kleur: zilver metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
@BJG: er zijn ook LPG-systemen met vloeibare injectie (LPdi van Vialle). Geldt daar die warmteonttrekking net als bij benzine ook voor? Die systemen zouden dan een lagere verbrandingstemperatuur hebben?


12 nov 2015 02:12
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Inderdaad. Vloeibare injectie heeft een sterk koelende werking.
Ik heb niet paraat of daar onderzoek naar is gedaan.
Maar het lijkt mij aannemelijk dat dit een positief effect heeft op de NOx uitstoot.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 nov 2015 09:08
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
voorheenrenault schreef:
Geldt daar die warmteonttrekking net als bij benzine ook voor?

Dat weet ik niet, dit zou idd minder NOX moeten geven zoals BJG aangeeft. Echter vraag ik mij dan weer af of de HC(paraffine=vettig) er dan uitgefilterd is (na de verdamper) door het 2e filter in t G3 systeem? Anders heb je weer vaste bestandsdelen en dus vuilafzetting.
http://www.autogasinfo.nl/lpg-onderdelen/lpg-filters.html

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


12 nov 2015 09:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Bij Citroën's THP wordt LPdi niet toegepast, voor zover ik weet.
En als ik DIT zo lees weet ik niet of het nog veel bij de VAG's toegepast wordt.

Als dat zo is, lijkt me de LPdi hier een wat academische discussie.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


12 nov 2015 09:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Inderdaad stuit vloeibare injectie op nogal wat problemen en wordt daarom niet heel veel toegepast. In de praktijk blijkt het heel lastig om dit probleemloss te laten functioneren. Toch is er technisch wel het een en ander vóór te pleiten om dit verder te ontwikkelen. Bij DI motoren is het ook niet mogelijk om op 100% LPG te rijden.
Oa bij de THP is er een installatie waarbij 80% LPG en 20% benzine wordt gebruikt.

bgt schreef:
Echter vraag ik mij dan weer af of de HC(paraffine=vettig) er dan uitgefilterd is (na de verdamper) door het 2e filter in t G3 systeem? Anders heb je weer vaste bestandsdelen en dus vuilafzetting.

Bij vloeibare injectie is er geen verdamper, dus ook geen tweede filter.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


12 nov 2015 10:58
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 14:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Ik vraag me af in hoeverre hier directe injectie bedoeld wordt:

Mijn LPi spuit namelijk de LPG vloeibaar in de luchtinlaat, eigenlijk parallel aan hoe de benzine ingespoten zou worden.

in mijn draadje heb ik daar een foto van staan

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


12 nov 2015 11:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 jun 2008 13:44
Berichten: 2874
Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
Er zijn twee systemen met vloeibare lpg-injectie:
-LPi is vloeibare lpg-injectie in het inlaatcircuit, net voor de inlaatkleppen;
-LDpi is vloeibare lpg-injectie direct in de verbrandingskamer, link.

_________________
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding


12 nov 2015 11:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.