Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst ) 
Auteur Bericht
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
bgt schreef:
Ik blijf mij verbazen waarom ze zo weinig met CNG/Groengas doen? Dat is toch zoveel schoner. Onbegrijpelijk!
Neem lekker een 8 cilinder met een hoop koppel die op CNG/Groengas loopt.....ben je van al die vervuiling af.

Een motor op LPG, CNG of groengas stoot meer NOx uit dan dezelfde motor op benzine door de hogere verbrandings temperatuur. Wellicht is dat een reden?

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


06 nov 2015 16:05
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
De emissie van fijnstof, schadelijk voor de luchtwegen, ligt voor LPG op 0,008 g/km (TTW en WTW); beduidend minder dan diesel (0,066 g/km). De Well-to-Wheel fijnstof-emissies voor benzine zijn twee keer hoger dan voor LPG.

zie http://wikimobi.nl/wiki/index.php?title=LPG

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


06 nov 2015 20:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Ik snap die getallen niet.

Als ik naar dit TNO rapport uit 2012 kijk, zie ik op pagina 7 dat de NOx van LPG duidelijk veel hoger is dan die van benzine.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 nov 2015 13:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Wikipedia is ook niet rechts geldig..
Daar kan iedereen wat opzetten en de inhoud wordt niet gecontoleerd..


07 nov 2015 18:17
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
JW-C5 schreef:
Ik snap die getallen niet.Als ik naar dit TNO rapport uit 2012 kijk, zie ik op pagina 7 dat de NOx van LPG duidelijk veel hoger is dan die van benzine. Groet,JW

Ik heb het over fijnstof, niet over NOX.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


07 nov 2015 18:46
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
...ook die zijn nergens lager dan bij benzine, zie die pagina 7 waarnaar ik verwees.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 nov 2015 18:56
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Kortom zo "milieu vriendelijk" is LPG nu ook weer niet ,....

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


08 nov 2015 01:01
Profiel
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2006 10:41
Berichten: 11348
Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
? http://www.groen7.nl/rijden-op-lpg-is-echt-milieuvriendelijker/

Dit bewijs uit Duitsland is doorslaggevend bewijs dat LPG ècht 11 procent minder CO2 uitstoot dan benzine bij de uitlaat, en zo’n 15 procent minder over de gehele levensduur, van ‘well to wheel’, dus het heeft een minder grote impact op het milieu.

En dan op accu's rijden.
De CO2-emissie die gepaard gaat met de productie van een Li-ion-accu hangt enigszins af van de gebruikte technologie en de configuratie, maar als richtwaarde kan 150 kg CO2 per kWh accucapaciteit worden aangehouden [Van Gijlswijk, 2014]4. Voor een middenklasse-personenauto met een accu van 24 kWh betekent dit een CO2-uitstoot van ca. 3,6 ton voor de accu.
;)

_________________
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.


08 nov 2015 09:11
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Het gaat over nox en niet co2


08 nov 2015 09:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Al deze informatie maakt wel duidelijk dat LPG niet direct een milieu-voordeel oplevert.
Wel is het gebruik van groengas CO2 neutraal en zou wat dat betreft een voordeel op kunnen leveren. Afgezien van de hogere NOx uitstoot.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 nov 2015 12:53
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Leuk al die negatieve verhalen over LPG en "zgn" bewijzen maar de ergste vervuiling.........fijnstof is toch bij LPG aanzienlijk minder dan de diesel(benzine) motor.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


08 nov 2015 14:20
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 21:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Nou ja, wat heet negatief.

Het ligt er een beetje aan hoe je het wilt zien.
Het gebruik van LPG heeft voordelen tov Diesel voor wat betreft de fijnstofuitstoot. Al is naar mijn bescheiden mening de fijnstofuitstoot van de moderne diesel inmiddels zo laag dat het eveneens geen probleem (meer is).
Het gebruik van LPG tov benzine geeft een voordeel in CO2 uitstoot, maar weer een nadeel in NOx.

Wat is er belangrijk, ik weet het niet.

Daarom is wat ik aangaf het gebruik van groengas naar mijn idee de beste vorm van gasvormige brandstof, waarbij de de hogere NOx uitstoot voor lief moeten nemen of via een scr-systeem kunnen reduceren.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


08 nov 2015 14:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
@ bgt,
Mbt fijnstof, ja, tov diesel.
Maar niet tov benzine, daar kan toch geen verschil van mening over bestaan?

En is fijnstof echt de ergste vervuiler zoals jij schrijft?
Daar zou ik graag een wetenschappelijke onderbouwing van zien :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


08 nov 2015 14:37
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 17:07
Berichten: 953
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
De emissie van fijnstof, schadelijk voor de luchtwegen, ligt voor LPG op 0,008 g/km (TTW en WTW); beduidend minder dan diesel (0,066 g/km). De Well-to-Wheel fijnstof-emissies voor benzine zijn twee keer hoger dan voor LPG.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


08 nov 2015 14:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 21:02
Berichten: 10660
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk
Ja maar fijnstof wordt ook door andere dingen veroorzaakt..

http://www.tmleuven.be/project/fijnstof ... issies.pdf


08 nov 2015 15:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.