Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 maximale massa en kracht van lading en aanhanger? 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Lezend in het instructieboekje over gewichtsbelasting heb ik wat getalwaarden op een rijtje gezet.

Een Max. aanhangergewicht op een helling van 10-12 % bedraagt 1500 kg.
Kennelijk is dat 390 kg meer in de rest van vlak Nederland, daar bedraagt het namelijk 1790 kg
( alles binnen het totale treingewicht van 3667 kg).
Maak nu vooral niet de fout te denken dat dit aanhanger-"gewicht" bij vlak terrein iets met "trek"-kracht te maken heeft. Want massa (kg) en kracht (N) zijn verschillende begrippen.

Bij hellingen valt het ook wel mee. Als op een helling van 12% bij windstille- rolweerstandloze- gelijkblijvende snelheid de auto een aanhanger van 1500 kg trekt, krijgt de trekhaak onderweg naar boven een werkelijke "trek"-kracht te verwerken van ca. 12/100 x 0,5 x 1500 x 9,81= 882 N (met een veerunster ertussen zou je dan slechts 90 kg meten)

BIj 1790 kg aanhangermassa zou die kracht 1054 N zijn,
een veerunster ertussen "meet" dan 107 kg.

In vergelijking met voorgaande situatie een verschil van slechts 172 N oftewel met een veerunster 17 kg 'trek'-kracht verschil (Bepaald niet indrukwekkend en verwaarloosbaar naar mijn idee).
Onderweg naar beneden krijgt de auto door die kracht een duwtje in de rug, dus geen trekkracht maar duwkracht welke grotendeels opgevangen wordt door de oplooprem. Hierover staat niets in het instructieboekje, ook niet waar een oplooprem ontbreekt ( bijv. aanhanger tot 750 kg ).

Over verdere belasting(verdeling) wordt niets vermeld. Hoofdzaak is dat je onder het maximaal beladen autogewicht van 2167 kg en totale treingewicht van 3667 kg blijft.
Met een beetje plussen en minnen kom ik er dan op dat de max. lading in de auto mag varieeren van 399 tot 689 kg.

Nu gaat natuurlijk niemand die lading en aanhanger+vulling tot op de kg naukeurig nameten voor hij vertrekt, dat was ik ook beslist niet van plan. Maar de opgaven van Citroen zijn per uitvoering wel tot op de kg nauwkeurig vermeld en bepaald niet afgerond op ronde getallen.
Dit moet een reden hebben.

Nu is mijn vraag:
In hoeverre moet waarde gehecht worden aan nauwkeurigheid van die maximale gewichten in het instructieboekje ?

Heeft iemand van jullie hier informatie over?


05 dec 2013 20:36
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Over de nauwkeurigheid van die genoemde massa's (gewichten) zou ik me niet teveel zorgen maken. Wel dat je de maximale waarden niet overschrijdt, want dat kan verzekeringstechnisch een probleem worden bij een ongeval.

Willem v Zeijl schreef:
De trekhaak krijgt onderweg naar boven een werkelijke "trek"-kracht te verwerken van ca. 12/100 x 0,5 x 1500 x 9,81= 882 N

Vanwaar die faktor 0,5? Of mis ik iets?

Willem v Zeijl schreef:
(met een veerunster ertussen zou je dan slechts 90 kg meten)

Een unster meet geen kg want dat is een eenheid van massa. Hij meet gewoon een kracht en die mag je eventueel kgf noemen maar dat is zwaar verouderd en ook niet behorend bij het SI-stelsel.
Noem het maar gewoon N (= kgf x 9,80665) ;) .

Adri

_________________
Afbeelding


05 dec 2013 22:09
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Je hebt gelijk Adri, natuurlijk zijn het Newtons wat je meet,
dat doet een weegschaal in feite ook.

Unsters geven alles aan in kg.
Omdat de zwaarteveldsterkte in de afleesschaal is verwerkt liet ik dat maar zo.


05 dec 2013 22:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
....en die factor 0,5, hoe zit dat?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 dec 2013 22:45
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Bedankt voo rje reactive Adri,

Als voorbeeld het verschil tussen 2 auto's ( alles uit het boekje)

De 2.0 16V 143 pk automaat
mag een geremde aanhanger trekken van 1800 kg

De 1,6 156 pk handgeschakeld
mag een aanhanger geremd trekken van "slechts" 1790 kg

Overige belastingen ( 750 kg voor ongeremd, en 1500kg geremd bij helling 12% ) zijn gelijk.

Verwacht niet dat die 10 kg verschil merkbaar is.
( die factor 0,5 bewaar ik voor morgen )
vr groet
Willem


05 dec 2013 23:04
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Willem v Zeijl schreef:
Omdat de zwaarteveldsterkte in de afleesschaal is verwerkt liet ik dat maar zo.

Hé goed "zwaarteveldsterkte" en niet die onlogische en min of meer onjuiste "versnelling van de zwaartekracht".

Adri

_________________
Afbeelding


05 dec 2013 23:22
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Sinterklaas is de deur al weer uit dus het kan nog wel even Adri en JW

Een helling met een hoek van 45 graden is 100 %
12 % is niet precies 6 graden maar komt daar wel in de buurt.
Het is de overliggende vertikale lengte ( stijging ) t.o.v. de horizontale lengte ( afstand )
Dat is dus iets anders dan de afgelegde weg...

Om er niet te veel werk van te maken heb ik 12/100 genomen en vanwege die 45 graden een correctiefactor van 0,5 geintroduceerd t.o.v. de vertikale lijn, dan kom je redelijk in de buurt, en die afwijking die je dan hebt is eigenlijk verwaarloosbaar klein.

Zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hellingsgraad

Bij vlak terrein kom je theoretisch op 0 uit want iedere uitkomst x 0 = 0
Met opzet hou ik het simpel, ( ook om het mezelf niet te moeilijk te maken)
daarom zijn rol- en luchtweerstand 0 en is gelijkblijvende snelheid aangehouden.
De praktijksituatie wijkt daar natuurlijk vanaf, daar gelden formules voor kinetische energie voor, maar zover wou ik niet gaan,
we moeten er ook geen drama van maken.

Voor de fijnproevers ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie

Vr groet
Willem


06 dec 2013 00:47
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Ik snap er nog steeds niets van (van die faktor 0,5). Maar misschien dat JW het wel snapt :idea: .

Adri

_________________
Afbeelding


06 dec 2013 00:55
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Voorbeeld:
Als je een lichtlopend karretje met een gewicht van 10 kg over een horizontale vloer met een horizontale kracht trekt hoef je daar niet zo je best voor te doen. Met je pink komt hij al in beweging. Die kracht verwaarlozen we voor het gemak maar even....

Wil je datzelfde karretje tegen een helling met een hoek van 45 gr ( hellingsgraad = 100% ) op trekken dan moet je er meer je best voor doen. Dan geldt 10 x 0,5 x 9,81 = 49,05 N ( ook wel 5 kgf ) dat is dus geen horizontaal vlak.....

Maak niet de denkfout dat een hoek van 90 gr overeen komt met 200 % is, want een hellingshoek voor een haakse hoek bestaat niet, (een hellingshoek van 200 % komt nl. overeen met 63gr 43 min. Zie wikipedia )

maar als die wel zou bestaan (wat flauwekul is) moest je het karretje loodrecht omhoog trekken, dan geldt: 10 kg x 1 x 9,81 = 98,1 N oftewel 10kgf

Afhankelijk van de gradenhoek zijn er de correctiefactoren
90 gr = 1
60 gr = 2/3
45 gr = 0,5
30 gr = 1/3
10 gr = 1/9
Je ziet nu hoe ik aan die 0,5 kom.

voor een 12 % helling hield ik voor het gemak 12/100 van 45 graden aan

Het is nu inmiddels 10 voor 1 , dus welterusten :wink:


Vr groet

Willem


06 dec 2013 01:57
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Willem v Zeijl schreef:
Wil je datzelfde karretje tegen een helling met een hoek van 45 gr ( hellingsgraad = 100% ) op trekken dan moet je er meer je best voor doen. Dan geldt 10 x 0,5 x 9,81 = 49,05 N.

Waar haal je nou toch die "0,5" vandaan? Zo is het krachtenevenwicht:

Afbeelding

Bij een weghoek van 45° is de komponent van de zwaartekracht langs de helling (veroorzaakt door de zwaarteveldsterkte):
10 x 9,80665 x sin 45° = 69 N.

Bij een stijgingspercentage van 12% is de weghoek 6,84° en is de zwaartekrachtkomponent bij een kar van 1500 kg:
1500 x 9,80665 x sin 6,84° = 1753 N.

Adri

_________________
Afbeelding


06 dec 2013 10:44
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 okt 2013 14:39
Berichten: 219
Auto: C3 PICASSO 1,6 Vti 5FWC
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Organummer: 1284176
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 70000
Kleur: Beige Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Warempel, je hebt gelijk Adri,
Ik had de verkeerde benadering gekozen..
Bedankt voor je correctie. :smt023
het geeft toch een verschil van ca 20 %

Los daarvan is er nog steeds de vraag over die in mijn ogen
verwaarloosbare belastingsverschillen van enkele kilo's in het instructieboekje.

Vr groet

Willem


06 dec 2013 12:51
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24
Berichten: 682
Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Xantia V6 Break Exclusive
Opties: Leer, Winterpakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2000
Organummer: 8646
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 269 000
Kleur: KPKD Blue Mauritius


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: maximale massa en kracht van lading en aanhanger?
Willem v Zeijl schreef:
Een Max. aanhangergewicht op een helling van 10-12 % bedraagt 1500 kg.
Kennelijk is dat 390 kg meer in de rest van vlak Nederland, daar bedraagt het namelijk 1790 kg.

Je bedoelt dit? Die krap 300 kg minder massa die je mag trekken in bergachtig gebied, zal verband houden met het voorkomen van overbelasting/verhitting van de motor vermoed ik. Het is maar 16% minder en vergeet niet dat een helling van 7° (of 12%) niet gering is. Als je met een (race)fiets wel eens zo'n helling genomen hebt. dan zal je dat beamen.

Dat onderscheid in aanhangermassa voor verschillende terreinomstandigheden ben ik nog nooit tegengekomen. Bij mijn Xantia staat er in ieder geval niets over in het instruktieboekje.
Wellicht dat JW hier iets meer over kan zeggen?

Adri

P.s. waar is ET als je hem nodig hebt :(

_________________
Afbeelding


06 dec 2013 13:10
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.