Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Wanneer inruil.....?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=12188
Pagina 6 van 6

Auteur:  H_H [ 31 jan 2016 12:45 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Als ze fatsoenlijk in het vet stonden wel ja, maar dat is volgens mij net het probleem met die adal slijtage; beweging van 'droge' onderdelen.

Auteur:  BJG [ 31 jan 2016 15:44 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Zoals altijd ontstaat zoiets uit meerdere oorzaken tegelijk:

De lagers zijn af fabriek wel degelijk goed gesmeerd. De lagers zitten echt zeer goed vol met vet. De constructie van de achteras is zodanig dat de veercilinders ruimtebesparend onder het voertuig liggen. Dit betekent dat de wiel-krachten via een zeer korte hefboom moeten worden overgebracht op de veercilinder. Dat geeft een enorme belasting, immers kracht * arm = kracht * arm. Wordt de arm korter, dan wordt de kracht groter.

De kans bestaat dat de lagers hierdoor een afgeplatte kant krijgen. Daardoor dicht de uiteindelijk de keerring niet meer goed af waardoor water en vuil het lager binnendringen, nu is is het slechts een kwestie van tijd.

Vanzelfsprekend is de belading van de auto van invloed op de krachten en dus de slijtage.

Auteur:  Herman [ 31 jan 2016 18:15 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Lijkt mij dat onder wisselende krachten de kogels ook in de lagers bewegen en draaien dus wisselende slijtage plekken. :smt017

Auteur:  BJG [ 31 jan 2016 22:34 ]
Berichttitel:  Re: Wanneer inruil.....?

Het zijn rol-lagers.

Bij een wieluitslag van 10 cm en een draagarmlengte van 35 cm is uit te rekenen wat de hoekverdraaiing is van het lager.
sin = 10/35 = 0,29 Dit betekent dat de hoekverdraaiing van het lager slechts 16-17 graden zal zijn.
Veel beweging zit er dus bij normale omstandigheden niet in.


Een idee van de krachten die op het lager werken:

draagarmlengte 35 cm
Aslast achter 600 kg = 300 kg per wiel.
armlengte bevestiging veercilinder 2 cm
valversnelling (g)= 10 m/s^2
F = m * g
M = F * l

Moment op draagarm = 300*10 * 0,35 * = 1050 Nm
dit is hetzelfde moment als op de bevestiging van de veercilinder.

hiervan is de lengte 2 cm, dan wordt de kracht dus 1050/,05 = 21000 N

Voor het begrip omgerekend in kg is dit dus 2100 kg per kant, opgevangen door twee lagertjes!!
Let wel dat de kracht lineair toeneemt met de asbelasting.

Ik vind het niet raar dat er op een gegeven moment een platte kant aan de rollenkooi komt.

Pagina 6 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/