Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Auteur |
Bericht |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
1:10 vind ik geen slechte score gezien de omstandigheden voor de jouwe, exroosje!
De 307 van mij heeft de eerste twee tanks op ongeveer 5.7/100 gestaan, dat was met vakantie en aanhanger in de bergen. Nu een 'gewone' tank op woonwerkverkeer; inmiddels 900km gereden, tank staat op bijna halfvol, en BC zegt actieradius van 460km. Zelfs als beide een tikje te optimistisch zijn kom ik in de buurt van 5.0/100km, zonder al teveel moeite te doen (gewoon Vmax rijden, en als het nodig is gas op de bodem). Wel veel CC.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
28 aug 2013 10:32 |
|
|
lunimon
C5club Rookie
Geregistreerd: 25 aug 2013 22:24 Berichten: 21 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Break 2.0 Athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10112
Productienummer: 0161
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 149000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Ik heb m'n C5 nu bijna 2 maanden en een kleine 5000km gereden. Gemiddeld 1l op 13,3km (bij 52km/h gemiddeld). Ik ben er niet ontevreden over, al zou ik wat vaker tanks met 1 op 14 rijden Maar wat ik vreesde is waarheid aan het worden, ik rijd te veel kms per jaar in deze baan om lang benzine te blijven rijden. Misschien eens kijken naar de zuinige diesel c5 occasions...
|
20 nov 2013 22:54 |
|
|
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Kijk eens in Duitsland zou ik zeggen, daar vindt je hele mooie met weinig kilometers. http://www.mobile.de
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
21 nov 2013 12:58 |
|
|
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Ik vind het verbruik op de snelweg schrikbarend hard oplopen. Boven de 110km/u is het ongeveer 1l/100km per 10 km/u harder rijden volgens de BC. Vinden jullie dat verschil ook zo groot? Op binnenwegen presteert 'ie keurig met 5,4 tot 5,8l/100km, maar het verschil binnenwegen versus snelweg is groter dan welke auto die ik ooit gereden heb. Zou dat misschien door het hoge gewicht komen, of is het een specifiek kenmerk van de 136pk 2.0hdi?
|
21 nov 2013 13:01 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Boven de 110 gaat het hard .... om bij 140+ weer te stabiliseren
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
21 nov 2013 13:02 |
|
|
Kapitein Rob
V.I.P.
Geregistreerd: 19 jun 2008 14:44 Berichten: 2874 Woonplaats: Huisduinen
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Naar boven
|
Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
@Luminon: linkHeeft niet zo veel gelopen, lekker luxe uitvoering en prijs is ook acceptabel (komt nog wel bijna € 5.000,- BPM bij , maar dan nog...). En je hebt in ieder geval een mooie kennismakingsrit om ermee thuis te komen.....
_________________ Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive
|
21 nov 2013 18:21 |
|
|
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 791 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 96400
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
coffeecup schreef: of is het een specifiek kenmerk van de 136pk 2.0hdi? Hoeveel kilometer heeft je voiture intussen gereden? Mijn ervaring is dat het wel een ton kan duren voor de echte zuinigheid boven water komt. In mijn geval duurde het nog veel langer door alle technische malheur die ik gehad heb. Nu het blok echt in orde is, loopt ie op de grote weg bij 120 km/h gemakkelijk 1 op 17 al hielp een hier al vaak bediscussieerde EGR-ingreep hier minimaal een km per liter aan mee. Binnendoor hangt het van de stoplichten en verkeersdrempels af en heeft de massa van de auto een grote invloed. Hier zal een PH3 dus in het nadeel zijn. In Kroatie glooiend binnendoor reden we 1 op 19 met een stevig beladen Break en in temperaturen waarbij de airco flink werk had. Vergeet deze niet als verbruiker. Terug in Nederland doet de file zijn gebruikstechnisch vernietigende werk en blijft er ongeveer 1 op 16 over. Dat is beduidend beter dan afgelopen jaren overigens.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
21 nov 2013 18:41 |
|
|
coffeecup
C5club Bikkel
Geregistreerd: 19 jun 2012 21:39 Berichten: 321
Auto: Lexus CT200h
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Menno schreef: Boven de 110 gaat het hard .... om bij 140+ weer te stabiliseren LOL staircase schreef: coffeecup schreef: of is het een specifiek kenmerk van de 136pk 2.0hdi? Hoeveel kilometer heeft je voiture intussen gereden? 31.000km. Ruim voldoende om toch wel ingelopen te zijn. Bij diesels is mijn ervaring dat vanaf 10.000km het daadwerkelijke verbruik en motorgedrag erin zit.
|
28 nov 2013 17:54 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
@coffeecup
Denk je eraan dat bij snelwegsnelheden de luchtweerstand een heel belangrijke component wordt?
En dat de luchtweerstand-kracht kwadratisch gaat met de snelheid?
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
28 nov 2013 23:45 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid klopt globaalweg. In werkelijkheid is het afhankelijk van de manier waarop de lucht om een voorwerp heenstroomt, oftewel hoe de stroomlijnvorm en het oppervlak die luchtstroom beïnvloedt.
Maar de hoeveelheid benodigd vermogen is (globaalweg) evenredig met de derde macht van de snelheid. Oftewel, als je de snelheid verhoogd van 100 km/u naar 125, heb je bijna twee keer zoveel vermogen nodig om die snelheid te kunnen vasthouden. En dat kost brandstof.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 nov 2013 00:14 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Maar niet bijna 2x zoveel brandstof...toch?
|
29 nov 2013 01:08 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33390 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Het maakt geen fluit uit of ik 140 of 160 rijd ... Verbruik is dan praktisch identiek Verschil 100 120 is wel relatief groot
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
29 nov 2013 01:15 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
De factor luchtweerstand neemt nog meer toe dan de derde macht. De cw waarde zegt puur wat de luchtweerstandsfactor is van het front oppervlak. een cw waarde van 0.30 op een oppervlak van 1m2 is voor berekening van luchtweerstand 0,3m2.
|
29 nov 2013 01:43 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Interessant, dus de alom bekende en overal gepubliceerde formule voor de luchtweerstand klopt niet? Daarin staat dat hij kwadratisch toeneemt met de snelheid. Met de kanttekening daarbij zoals ik die hierboven vermeld heb. Dat heeft dan te maken met het feit dat rho en de Cw geen vaste factoren zijn, maar enigermate afhankelijk zijn van de manier waarop de lucht om een voorwerp heenstroomt en al dan niet luchtwervelingen maakt. Die zijn daarmee enigermate snelheids afhankelijk. Groet, JW PS Als jij denkt: Citaat: De factor luchtweerstand neemt nog meer toe dan de derde macht. dan zou ik zeggen: pas dat dan even aan op Wikipedia
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
29 nov 2013 01:55 |
|
|
chathanky
BAN
Geregistreerd: 18 jun 2010 00:27 Berichten: 2676 Woonplaats: Zeist
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
Re: Verbruiksdraadje C5 PH1/2 en C5-3
Vul de formule dan eens in dan, de formule klopt wel Kwadratisch met de snelheid, te zien in v kwadraat, die ook nog eens gedeeld wordt door 2 aan het einde van de formule. Wat niet klopt wat je aan geeft, het vermogen dat benodigd is de toename aan 100 naar 125 km/h, die is zeker niet de derde macht. De cw waarde verkleint alleen de oppervlakte, de soortelijke massa van lucht heeft te maken met hoogte en temperatuur. voor een eerlijk vergelijken blijven die uiteraard gelijk. De cw waarde van eenzelfde voertuig veranderd niet de lucht ook niet als je bij een rit van 100 naar 125 km/h versnelt.Lucht is bij 20 graden zeeniveau 1,2 kg/m3. bij -10 zo`n 1.3kg/m3 Vul de waardes (snelheden uit je voorbeeld) eens in en kom dan eens terug op je mening mocht het van toepassing zijn.
|
29 nov 2013 02:15 |
|
|
|