Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Fijnstof / NOx / CO2 / discussie ( afgesplitst )
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=59&t=17079
Pagina 2 van 6

Auteur:  bgt [ 08 nov 2015 16:55 ]
Berichttitel:  Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk

Tja................het internet staat vol met LPG voordelen voor het milieu.
http://www.aburicomposites.com/how-lpg-can-save-londoners-from-air-pollution/

http://www.calor.co.uk/news/wp-content/uploads/2015/09/UK-air-emissions-impact-of-substituting-LPG-cars-for-diesel-cars-2016-2029-Atlantic-Consulting-July-2015.pdf

Auteur:  BJG [ 08 nov 2015 17:23 ]
Berichttitel:  chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk

In de eerste link staat pertinent onjuiste info.

De tweede is een interessante studie! :smt023
Wel moet worden gezegd dat er hier gekeken wordt naar het totale wagenpark. Waarbij er uit wordt gegaan van 40 000 LPG auto’s die andere auto’s vervangen die zouden worden verkocht. Dat zijn dus niet de nieuwe benzine en dieselauto’s maar de oude. Dat geeft wel een realistisch beeld van de haalbare winst, maar geen vergelijkingsmateriaal tov de moderne diesel of benzine-auto.

Ik denk dat de fijnstof als gevolg van verbranding van benzine, dan wel LPG, en inmiddels ook diesel compleet te verwaarlozen is tov de totale fijnstofuitstoot van de gehele auto.
m.a.w. de brandstof doet er hier niet (meer) zoveel toe. Zie ook het rapport dat Roman postte.

sowieso is de fijnstofuitstoot van het verkeer niet meer dan 15% van het totaal (in 2005):
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/500037008.pdf

Verder begrijp ik ook de gedachte van BGT wel dat LPG schoner zou zijn dan andere brandstoffen. dat was ook zo bij Euro 4. Getuige ook dit rapport:
https://www.rijksoverheid.nl/.../kl2010 ... apport.pdf

Alleen heeft de techniek niet stil gestaan.

Op dit moment zijn het de DI benzinemotoren die de meeste roet uitstoten.
De LPG auto's de meeste NOx (omdat de motorregeling eenvoudig niet 'weet' dat er op LPG wordt gereden en daarom dus de EGR strategie niet aanpast)

Maar toch blijken ook personenwagendiesels ondanks hun SCR-systemen nog steeds behoorlijk wat NOx uit te stoten.
https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... oertuigen/

@BGT een gewetensvraag, rijdt je LPG uit milieu-overweging of is het om de portemonnee?
Ik rijd diesel puur uit financiële overweging, dus het milieu is bij mij ondergeschikt. Cru, maar wel waarheid.

Auteur:  JW-C5 [ 08 nov 2015 19:22 ]
Berichttitel:  Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk

bgt schreef:
De emissie van fijnstof, schadelijk voor de luchtwegen, ligt voor LPG op 0,008 g/km (TTW en WTW); beduidend minder dan diesel (0,066 g/km). De Well-to-Wheel fijnstof-emissies voor benzine zijn twee keer hoger dan voor LPG.


Je herhaalt daarmee wat je eerder schreef op 6 november.
Dat kwam uit dat wiki verhaal waarvan je toen een link gaf.

Ik heb vervolgens verwezen naar een TNO rapport waarin heel andere dingen staan.
Ik ga er vanuit dat je daar meer waarde aan mag en moet toekennen dan aan een wiki.....

Groet,
JW

Auteur:  Roman [ 08 nov 2015 20:05 ]
Berichttitel:  Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk

Yep, wiki is niet gecontroleerd door experts..
Dat zei ET ook al jaren geleden

Auteur:  Herman [ 08 nov 2015 20:13 ]
Berichttitel:  Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk

Rotterdam, 28 juni 2010 - Recent onderzoek van TNO, bevestigt opnieuw dat Autogas (LPG) significante milieu- en gezondheidsvoordelen biedt ten opzichte van andere brandstoffen. Zowel de CO2-, NOx- als de NO2-uitstoot is bij Autogas aanzienlijk lager dan bij benzine- of dieselauto’s.


Het onderzoek van TNO, gedaan in opdracht van het Ministerie van VROM, toont aan dat de uitstoot van broeikasgassen (CO2) met gemiddeld 9 % wordt verlaagd, met de inbouw van een G3-autogassysteem in een benzine- auto en het gebruik van autogas als brandstof.

De uitstoot van stikstofoxiden (gezondheidsbedreigend en verzurend broeikasgas) door diesel is ondanks de affabriek roetfilters vele malen hoger en nadeliger dan die van autogas: de NOx-uitstoot van diesel ligt 3 tot 8 maal hoger dan die van Autogas, de NO2-uitstoot van diesel, ligt ten minste 10 maal hoger dan die van Autogas.

Wie liegt nu? :mrgreen:

Auteur:  JW-C5 [ 08 nov 2015 20:29 ]
Berichttitel:  Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk

Waar heb je dat gevonden?

Er wordt gerefereerd aan een TNO verhaal van 2010, de link die ik gaf verwijst naar een TNO rapport van recenter datum, namelijk 2012.
Dat heet Factsheet Brandstoffen voor het wegverkeer, herziene versie 2012

Ik heb geen reden er aan te twijfelen dat de daarin genoemde getallen correct zijn.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 08 nov 2015 22:08 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst

Inderdaad wat twijfelachtig beschreven.
oa een roetfilter doet niets aan de NOx uitstoot.

Auteur:  bgt [ 08 nov 2015 22:28 ]
Berichttitel:  Re: chiptuning nu zinvol of niet voor C5 break hdi 110pk

BJG schreef:
De LPG auto's de meeste NOx (omdat de motorregeling eenvoudig niet 'weet' dat er op LPG wordt gereden en daarom dus de EGR strategie niet aanpast)
Mijn auto heeft sowieso geen EGR klep en de schone motor(intern) zegt mij genoeg(G3 installatie Eurogas). Al die filters(roet, NOX) zijn leuk maar zijn toch niet zaligmakend. Vooral onder belasting(aanhanger/helling) wordt een diesel(en in mindere mate benzine(geen DI)) nog smeriger qua uitstoot.

PS Ik heb LPG omdat mijn vrouw hier voorstander van was. Zij wou ook geen diesel. Ik was daar niet zo mee bezig maar ik was wel gelijk genezen toen ik in een C4 Picasso 1.6HDI een proefrit had gemaakt. Het turbogat vond ik vreselijk.

Auteur:  BJG [ 08 nov 2015 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst

Dat er geen EGR-klep is wil niet zeggen dat er geen EGR-plaats vindt.
Inderdaad blijft de motorolie op LPG schoner, eveneens is er iets minder cilinderslijtage omdat de brandstof niet condenseert.
De schonere olie heeft overigens niet zoveel te maken met de uitstoot.

Over die filtersystemen heb je deels gelijk, daarover had ik reeds een document aangehaald van TNO. Hieruit blijkt dat de roet geen item meer is, maar de NOx nog wel degelijk ondanks EGR en SCR.

Auteur:  JW-C5 [ 08 nov 2015 22:48 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst

Precies, EGR is bij benzine motoren tegenwoordig op een andere manier bewerkstelligd.
In het draadje over de THP problemen is daar het eea over te lezen, EGR vindt daar plaats door "klepoverlap".

NOx wordt nu bij diesels aangepakt door AdBlue en SCR.
Dat zou ook wel eens de wijze kunnen worden waarop de uitstoot bij de benzinemotoren verder gereduceerd wordt.
Dan is die vervuiling door "klepoverlap" ook niet meer nodig, want dat is nu een serieus probleem.

De tijd zal het leren.....

Groet,
JW

Auteur:  bgt [ 08 nov 2015 22:59 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst

Door het diesel schandaal zou LPG toch wel weer een boost kunnen krijgen.

http://www.reuters.com/article/2015/10/19/world-lpg-association-idUSnBw196134a+100+BSW20151019#RWgbCCMRRXxYKksg.97

Auteur:  JW-C5 [ 08 nov 2015 23:02 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst

....en in de kop van dat "persbericht" staat:

Citaat:
Reuters is not responsible for the content in this press release.


Er wordt onder andere geschreven:
Citaat:
Autogas burns cleanly producing up to: 96% less nitrogen oxides (NOx) than diesel, 68% less NOx than petrol, 22% lower CO2 than petrol and 120 times less small particle emissions than diesel vehicles


Dat is in flagrante tegenspraak met het CE/TNO rapport dat ik hierboven gelinkt heb, zie pagina 7 daarvan :idea:

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 09 nov 2015 00:06 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst

Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik vanmiddag wat rondgesnuffeld op het www. Wat mij vooral opvalt is dat er erg veel tegenstrijdige gegevens te pas en onpas voorbij komen als het gaat over brandstoffen.

Als ik mij beperk tot de wetenschappelijke info die er te vinden is zie je een bepaalde trend:
Naarmate de techniek verder gevorderd is zie je het voordeel van LPG als brandstof afnemen tov de gangbare benzine en diesel-voertuigen. Daar waar ten tijde van Euro 4 LPG als brandstof er op de meeste fronten beter vanaf kwam zijn op dit moment de millieuvoordelen slechts marginaal of zelfs afwezig als je de testrapporten bekijkt.

Uiteindelijk heeft iedere vorm van autorijden een negatief effect op onze aarde, en ben ik van mening dat gebruikte brandstof hierin op het totaal een verwaarloosbare rol speelt.

Auteur:  MichielC5 [ 09 nov 2015 01:05 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst

Leuk, die adblue om NOx tegen te gaan. Daar moet je dan wel even de extra CO2 en NOx bij tellen voor de fabricage, verpakking en het transport van adblue bij optellen.
Net zo als die elektrische auto's die geen uitstoot zouden hebben. De energie die nodig is om ze op te laden komt zeker uit de lucht vallen of zo? Om nog maar niet te spreken van de enorme milieuvervuiling die ontstaat bij het maken en na gebruik verwerken van de accu's.

Auteur:  bgt [ 09 nov 2015 01:51 ]
Berichttitel:  Re: Fijnstof / NOx / etc , afgesplitst

De ongeblazen LPG motor is gewoon de schoonste vorm van energie buiten de EV/waterstof auto's en de ebike. Overal waar een turbo op zit, dus DI, is er veel meer vervuiling ondanks alle filters, en hoe hoger de turbodruk(door belasting) hoe meer vervuiling(carter vervuiling dus agressievere EGR). Het zal er over een jaar wel anders uitzien. België heeft de dieselaccijns al verhoogd en wie weet wat er nog volgt. Zal mij niet verbazen als GB ook wat doet.

Pagina 2 van 6 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/