Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Kosten en aanpassen van dagrijlichten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=7045
Pagina 39 van 48

Auteur:  willy4 [ 12 jun 2014 15:57 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

ik weet dat er led lampen zijn met een weerstand ingebouwd in de lamp
en waar de weerstand buiten de lamp is aangebracht

ik weet niet of hier het geval is

Auteur:  bertil [ 12 jun 2014 16:12 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Raar verhaal. Ik heb er geen verklaring voor. Ik neem aan dat de standaard pit wel gewoon brand. Schot voor de boeg... Misschien dat een extra weerstandje het probleem op zou kunnen lossen?

Auteur:  JW-C5 [ 12 jun 2014 16:45 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Ik heb destijds hetzelfde probleem gesignaleerd bij mijn C5, toen ik de stadslampjes verving door LED exemplaren.
De oorzaak was toen dat de inschakeling niet hard is, maar geregeld wordt door een thyristor. Daar moet een redelijk grote Ohmse belasting aan hangen wil hij goed werken, en dat is dat LED lampje niet.

Ik heb het toen kunnen oplossen door er een weerstandje aan parallel te schakelen, daarmee werd de belasting op de thyristor wat groter.

Of dit bij jou ook zó speelt weet ik niet zeker, ik vermoed van wel.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 12 jun 2014 16:47 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

dan klopt mijn verhaal

Auteur:  Roman [ 12 jun 2014 18:49 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Dat vind ik dan raar, omdat het ande lampje wel goed gaat..
En dat dit dezelfde set is als iemand op cifo die ze gewoon plug en play in zijn ds4 heeft gezet..
Zelfs de adverteerder zegt dat ze speciefiek voor de c4 zijn :smt017 :smt017

http://www.shopping-tuning.com/eclairag ... dejour.php

Auteur:  Herman [ 12 jun 2014 19:11 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Roman schreef:

Rare is, als ik 12 volt op de lamp zet werkt hij gewoon :smt017

:mrgreen: Tja dat klopt, want wat gaat dan aan?? op de auto en de plaat dat is extra, 1+ 1 = 5 :mrgreen:

Auteur:  exroosje [ 15 jun 2014 22:36 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

HenkC schreef:
Resultaat valt me niet tegen: mooi wit licht van een behoorlijke sterkte.

Heb je ze vergeleken met de originele lampjes? Of ze voldoende licht geven is namelijk zo slecht in te schatten, het lijkt met die leds vaak heel wat, maar je moet er flink door verblind worden als je er voor staat. Met een foto zie je goed het verschil is mijn ervaring (kijk maar eens wat posts terug)

Auteur:  ms-c5 [ 18 jun 2014 18:35 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Klopt helemaal , ik vind de licht opbrengst wat tegen vallen.

Auteur:  boes [ 18 jun 2014 20:17 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Niet schatten maar meten.
(Ik heb een leuk multimetertje van Voltcraft die ook lux meet.)

Auteur:  exroosje [ 18 jun 2014 21:38 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Met een fotocamera kun je indirect ook heel aardig meten.... door sluitertijden te vergelijken. Maar het maken van een frontale foto van allebei zegt eigenlijk genoeg.

Auteur:  L A [ 18 jun 2014 22:21 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

JW-NHS schreef:
Daar moet een redelijk grote Ohmse belasting aan hangen wil hij goed werken, en dat is dat LED lampje niet.

Ik heb het toen kunnen oplossen door er een weerstandje aan parallel te schakelen, daarmee werd de belasting op de thyristor wat groter.
JW


Ben zo vrij om een kleinigheid te willen verbeteren. In werkelijkhied wordt de belasting van de thyristor bepaald door de gevraagde stroomafname.
Bij gelijke spanning gebruikt een led over het algemeen minder stroom dan een gewone gloeilamp.
Door een led met een andere weerstand paralel te schakelen, verlaag je de weerstand, neemt de stroom toe en dat is de reden waarom één en ander dan wel werkt.

Zou je het woord "Ohmse" dus niet hebben geschreven, had ik niet hoeven reageren :lol:

De adverteerder waar Roman het over heeft, vermeld o.a.:

DESCRIPTION :

Modele P21/5W-Bay15D

NEW 2013 - Nouveauté exclusive

Ampoule LED P21/5W XL Led 15W Sonar 7 CANBUS FREE ERROR *)
Technologie Nikkon

ANTI ERREUR PLUG AND PLAY : Sans erreur à l'ordinateur de bord de toutes les Citroen C4 II (2) et Peugeot 308 3008 5008 & RCZ avec ou sans Xenon .

Haute intensité Lumineuse, Puissance incomparable et Blancheur Extrême.

Sans erreur ODB = Aucune sonnerie , aucun témoins d'erreur ; les seuls vraies anti erreur du Marché. Développement CNJY
Allumage 21W en Feux de jour
Allumage en 5W la nuit (veilleuse)

SATISFAIT OU REMBOURSSE !


Compatible : P21/5W XL (Bay15d)

SUPER BLANC - PURE WHITE ( !! INCROYABLE BLANCHEUR )

LUMENS : 800 lm

Puissance : 15W

TENSION D'USAGE : 12V (résiste à des variations de +6 à +30VDC)



Waaruit ik denk op te kunnen maken dat hij mogelijk (per abuis) één defect exemplaar heeft ontvangen, die net niet helemaal goed reageerd op voornoemde instellingen, dus nog niet helemaal free error *)
Maar hij kan zijn geld terugkrijgen als hij niet tevreden is :)

Auteur:  JW-C5 [ 18 jun 2014 22:35 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Er spelen twee zaken....

1) de thyristor waarmee de "lamp" in- en uitgeschakeld wordt heeft een zekere Ohmse belasting nodig.
Als die te klein is, dan wel dat de belasting niet Ohms is maar Complex, krijg je problemen.
2) er is voorts een CAN-bus systeem, dat onder andere bewaakt of de lampen die ingeschakeld moeten worden nog wel kunnen werken.
Ook daarvoor is een zekere Ohmse weerstand nodig van de lampen.

Het verschijnsel dat de lampjes gaan knipperen wordt veroorzaakt door het eerste verschijnsel.

Groet,
JW

Auteur:  L A [ 18 jun 2014 23:41 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Begrijp nu wat je bedoeld.
Mijn kennis op gebied van electro voorziet tot op heden in problemen die nog niet met de huidige electronica van doen hebben. En dan moet ik het laten afweten. Het is al te lang geleden dat ik me ooit eens met Radio en KleurenTV's bezighield als monteur. Maar dat was in een grijs verleden dat die dingen niet in je ééntje te tillen waren.
Dank voor je toevoeging :smt023

Auteur:  L A [ 18 jun 2014 23:49 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

go_higher schreef:
Versta eigenlijk niet waarom de wet er zo moeilijk over doet.


Een goede reden zou kunnen zijn dat bij minder goed weer en slecht zicht, te dicht bij elkaar geplaatste dagrijlichten weleens een foute indruk kunnen wekken ten opzichte van de in te schatten afstand tot voertuigen die hiermee uitgerust zijn.

Auteur:  exroosje [ 05 jul 2014 23:16 ]
Berichttitel:  Re: Kosten en aanpassen van dagrijlichten

Deze zag ik op http://www.dx.com/p/t10-10w-750lm-20-x-smd-7020-led-white-light-car-steering-signal-corner-lamp-dc-12v-2-pcs-255612#.U7hpnPmSwuA"

10 10W 750lm 20 x SMD 7020 LED White Light Car Steering / Signal / Corner Lamp - (DC 12V / 2 PCS)

Plaatje downen lukte niet helemaal. Weer wat meer lumens (750) de vorige waren 600

Pagina 39 van 48 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/