Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 [TUTO] Rear Seat Entertainment (was: Schermen monteren...) 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht [TUTO] Rear Seat Entertainment (was: Schermen monteren...)
Bij de montage van het tweede scherm (zie http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=63&t=4310), heb ik een paar fotootjes gemaakt. Sorry van de slechte kwaliteit, maar als iemand weet hoe je met een iPhone een deftige foto kunt trekken, hoor ik het graag :smt017

Stap 1: Teken de houder waarin het scherm moet komen af op de hoofdsteun. Zorg wel dat je niet de buitenste rand neemt, maar de rand van het bakje waar het scherm in moet klikken. Dit hele verhaal is trouwens een geval van "measure three times, cut once"

Stap 2: Snij met een scherp mes kruiselings in de rechthoek die je afgetekend hebt. Je mag tot in de uiterste hoeken van de rechthoek snijden.

Afbeelding

Stap 3: snij de rechthoek uit, maar zorg ervoor dat je hem langs de 4 kanten een halve centimeter ofzo kleiner maakt dan de kader die je afgetekend had. Overtollige stof plooien we naar binnen bij het monteren van de kader.

Afbeelding

Stap 4: Neem nu alle stof en schuim weg die onder die rechhoek zit die je net uitgesneden hebt.

Afbeelding

Stap 5: Nu is het een kwestie van de kader erin te duwen en de overtollige stof (die halve centimeter) mooi mee te laten plooien naar binnen. Dit is de reden waarom je dat kruis wel tot tegen de afgetekende rechthoek mocht snijden, want anders krijg je die stof in de hoeken er nooit onder.

Stap 6: nu is het enkel nog een kwestie van bevestigen van de kader aan de binnenkant van de hoofdsteun. Ik heb dit met tie-wraps (colson-bandekes voor de Belgen ;) ) gedaan, aangezien het harde plastic gedeelte nogal diep zit en dis niet echt geschikt is om schroeven te gebruiken. Een heel handig weetje is trouwens dat de binnenkant van de hoofdsteun heel makkelijk toegankelijk is omdat de onderste harde plaat waar de 2 stangen door zitten gewoon weggenomen kan worden. Je hebt dan een zee van ruimte om een oplossing te zoeken om die kader stevig vast te zetten. On top of that: Citroen heeft blijkbaar dit reeds voorzien, want er zit een gaatje in die plaat en in de plastic binnen-behuizing van de hoofdsteun om een kabel door te voeren. Mooi gedaan!

Afbeelding

Stap 7: nu enkel nog het kabeltje erdoor (door dat gaatje dus) schermpje vastklikken in de houder en een oplossing zoeken om de kabel door de rugsteun van de zetel naar beneden te brengen.

PS: Ik had trouwens een extra hoofdsteun gekocht "voor het geval dat ...", en die heb ik niet nodig gehad, dus die mag weg als iemand interesse heeft (zie http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=10&t=4312)


19 feb 2009 08:39
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 01 jun 2008 09:45
Berichten: 140
Woonplaats: Den Haag
Auto: C5 phIII Exclusive 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11502
Productienummer: 10424
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 45.000
Kleur: vert suroit
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
Het ziet er wel mooi uit, zo'n scherm in de achterkant van de voorste hoofdsteunen, maar ik zou dan zeker erop toe zien, dat de achterpassagiers hun driepunts gordel vasthebben. Bij een frontale botsing vliegen zij anders met hun hoofd tegen de nu onbeklede achterkant van de hoofdsteunen met mogelijk ernstig hoofdletsel als gevolg. In de luchtvaart moeten daarom stoelleuning ook na achter bekleed zijn en rechtop bij de start en landing, zodat bij een crash het hoofd opgevangen wordt door de bekleding en op de juiste plaats, nl het voorhoofd.
Groet.


19 feb 2009 13:26
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 nov 2007 23:47
Berichten: 4456
Woonplaats: Zeewolde
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
ik vind het netjes gedaan :smt023


maarre voldoet de hoofsteun nu nog wel voor de functie waarvoor hij bedoelt is?
hoe zit dit juridisch? weet iemand dit

_________________

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)


19 feb 2009 13:30
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
Als bij mij iemand z'n gordel niet aan heeft, wordt ik gek van het gejengel van de gordelverklikker. Is sowieso een automatisme bij ons.

Langs de andere kant zijn de achterkanten van de standaard hoofdsteunen van een Mercedes (ik denk C klasse) ook van massief plastic.

Gordels moeten sowieso om. Daar bestaat bij ons geen twijfel over. Eerder vertrek ik niet.


19 feb 2009 13:32
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
Duck schreef:
ik vind het netjes gedaan :smt023


maarre voldoet de hoofsteun nu nog wel voor de functie waarvoor hij bedoelt is?
hoe zit dit juridisch? weet iemand dit


Geen idee. Die hoofdsteunen bestaan eigenlijk simpel gezien uit een plastic bak die langs alle kanten met schuim bekleed is met stof erover. Met die schermen erin, is het schuim en stof van de achterzijde vervangen door het scherm. Functioneel blijft de voorzijde identiek, en ook de verstelling (kantelen en in de hoogte) blijft gewoon.


19 feb 2009 13:34
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
En? Al een oplossing gevonden voor de bedraging?


11 maart 2009 11:34
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat de rugleuning los kan, ttz het gedeelte met het documentenzakje aan, maar ben niet zeker. Moet het nog eens goed bekijken als ik de zetel los maak.

Verder denk ik de geschakelde en permanente 12V af te takken van de bekabeling naar de OBD2 stekker. Die zit in de armsteun, dus daar raak ik makkelijk weg.

Heb ondertussen een DVD-speler gevonden die gebruikt wordt in bussen en zo. Die ga ik inbouwen in het handschenvakje.

Ik hou jullie op de hoogte. Waarschijnlijk ga ik volgende week ermee verder.


11 maart 2009 21:43
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 dec 2007 12:13
Berichten: 135
Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Tourer exclusive 2.0 16v
Opties: Panorama, Pack detection
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 180000
Kleur: Mativoir


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
Lekker bezig. Ben benieuwd naar je uiteindelijke resultaat. Ik heb een dergelijke actie ook in de planning zitten. Kun je niet met een stuk draad (ijzeren spaak van een fiets ofzo) vanuit de bovenzijde van de stoel naar beneden komen. Als je googeld op het monteren van schermen in de hoofdsteunen kom je dit vaak tegen.

Hoe heb je de schermen zelf vastgezet in de hoofdsteun? Op internet zie je dat ze het vaak doen met Ty-Rap's.


16 maart 2009 09:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42
Berichten: 6169
Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
De hele bekleding van de stoel kan er heel eenvoudig af, de rugleuning en de zitting zijn eigelijk maar een paar veredelde hoezen.
De achterkant waar dat opberzakje aan vast zit kan er vrij eenvoudig uitgeschoven worden, het zit allemaal vast met van die ronde geleiderails, een beetje puzzelen, dan moet je er wel uitkomen.

_________________
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車


16 maart 2009 11:30
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
Mijn Dame is voorzien van lederen stoelen en daar kon ik de bekleding niet makkelijk los halen,
Ik heb met een trekveer via het gat boven in de stoel (van de hoofdsteun) "gehengeld" en zo het gat onderin, bij het schanierpunt weten te bereiken. Helaas had ik geen foto toestel bij de hand en heb geen foto's kunnen nemen.

Het resultaat mag er zijn, 2 schermen in de (nieuwe) hoofdsteunen en geen draad inzicht.
De stroom heb ik bij de sigaret aansteken (tussen de voorstoelen) weg genomen.


16 maart 2009 11:36
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTORIAL] Schermen monteren in hoofdsteunen
WilfredenElke schreef:
Hoe heb je de schermen zelf vastgezet in de hoofdsteun? Op internet zie je dat ze het vaak doen met Ty-Rap's.


Inderdaad, met tie-wraps. Hangt een beetje van de situatie af. Bij de PhIII heb je een massieve platic plaat met 2 lange bulten in (waar de steeltjes zitten), en daar kan je makkelijk een paar gaten in boren, waar je de tie wraps door haalt. Die gaatjes kan je zien in de laatste foto als je goed kijkt.

WilfredenElke schreef:
De hele bekleding van de stoel kan er heel eenvoudig af, de rugleuning en de zitting zijn eigelijk maar een paar veredelde hoezen.


Ik ga er even van uit dat het over de PhI of PhII gaat? Ik heb de indruk dat bij de PhIII de achterkant van de rugleuning los kan. Ga morgen een van de zetels er eens uithalen om van naderbij te bekijken.

Ondertussen heb ik de DVD-speler in het handschoenkastje ingebouwd (fotos volgen) en een aftakking gemaakt van de RCA-stekkers in het handschoenkastje naar enerzijds de DVD speler en anderzijds een kabel die tot onder een van de zetels kan lopen.

Weet er iemand hoe ik het gemakkelijkste permanante 12V en geschakelde 12V in het handschoenkastje krijg? Geschakelde kan eventueel van het lampje komen denk ik, maar een permanente vind ik zo meteen niet.

Voor de fanatiekelingen: het handschoenkastje zit met 10 (!) schroeven vast :shock:


16 maart 2009 22:44
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTO] Rear Seat Entertainment (was: Schermen monteren...)
Ondertussen de DVD speler gemonteerd in het handschoenvakje.

Met wat dunne MDF, de single din houder van de speler en zwart vilt (ze hedden geen grijs :( ) een houder gemaakt:

Afbeelding

Zo zit de DVD speler erin:

Afbeelding

HOPLA entertainment !!

Afbeelding

Ik heb nog wel geen 12V gevonden in de buurt van het handschoenkastje, dus dat wordt nog zoeken. Volgende stap: de schermen in de hoofdsteunen aansluiten. Hiervoor heb ik een aftakking gemaakt in het RCA-doosje dat al in het handschoenvak zat. Die kabels komen nu onder het handschoenkastje uit. Op die manier kan ik nog steeds iets anders aansluiten op de RCA-stekkers als de DVD speler uit staat.


17 maart 2009 16:22
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTO] Rear Seat Entertainment (was: Schermen monteren...)
OK ... heb vandaag de twee zetels eruit gehaald om naderbij te bekijken. De rugleuning kan dus wel degelijk los. Zit vast met aan elke zijde 2 klemmen. Eens het eraf is ziet het er zo uit:

Afbeelding

Wat ook handig is, is een buisje dat van in de rugleuning tot onder de zitting loopt. Hier kan je makkelijk de kabel van het scherm door steken. Er zit al een kabel in, van de airbag.

Afbeelding

Afbeelding

Eens de kabel door de zitting gestoken is en via de rugleuning tot onder de zetel loopt, is het nog een kwestie van alle stuurbakjes te bevestigen aan de onderkant van de zetel en alles aan te sluiten:

Afbeelding

Nu alleen nog 12V vinden onder de zetel, permanente 12V heb ik al gevonden op de gele stekker die onder in de zetel zit. Geschakelde 12V heb ik nog niet gevonden in de buurt.


26 maart 2009 18:36
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTO] Rear Seat Entertainment (was: Schermen monteren...)
is het nu een auto om mee te rijden of een thuisbioscoop... :smt017

:lol: :lol: :lol: :lol:


iig mooi gedaan..


26 maart 2009 19:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36
Berichten: 14808
Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: [TUTO] Rear Seat Entertainment (was: Schermen monteren...)
Wat 'n werk.... :smt023

_________________
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.


26 maart 2009 20:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.