Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak? 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2016 13:19
Berichten: 65
Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 127000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Hallo,

Het duurt nu nog anderhalve week voordat ik met mijn C5 naar de garage kan. Toch loopt het aantal problemen de spuigaten uit.
Ik zou graag jullie mening horen.
Hij rijdt geweldig, dus daarom alleen al zou ik hem niet weg willen doen.

Mijn geconstateerde problemen:

Tijdens rijden geeft hij soms een motorstoring. Kracht/vermogen is weg en maakt een geluid alsof hij niet op alle cylinders loopt. Vooral in boven 3000 toeren. Ondanks vol gas gaat hij van 130km/u naar 95 km/u
Het verbruik staat dan op 0L/100km
Het motormanagement lampje brandt.

Storing kan optreden tijdens de rit maar ook bij het starten, het motormanagement lampje knippert dan soms.

Als storing optreedt op bv snelweg en je draait de contactsleutel om, en daarna weer terug en laat koppeling opkomen dan blijft het probleem hetzelfde.

"Echte" remedie:
Stoppen, motor uitzetten. En een paar seconden later weer starten.
Motormanagement lampje blijft branden maar vermogen is weer helemaal beschikbaar.
Na verloop van tijd, na een aantal ritten, gaat dat lampje ook uit.

Ventilator onder motorkap gaat bij afzetten motor vaker een tijdje flink te keer. Niet altijd.

Hij gaf ook aan dat er te weinig olie was. Ook nu was die mededeling na een paar ritten weg, zonder olie bij te vullen.
Uiteindelijk wel olie bijgevuld, was nodig.

Deuren op slot tijdens rit werkt soms niet.

Spiegels schijnen tijdens een rit eens ingeklapt te zijn.

Ventilator cabine is sinds vandaag niet meer te regelen en blijft op vol vermogen draaien.

Ik heb de accuklem eens voor een kwartiertje er af gehaald, maar dat levert niets op in termen van verbetering.

Ben benieuwd wie hier wat van kan maken. Zou mooi zijn, zeker als één ding de oorzaak is.
Zelf denk ik, met stevig gebrek aan kennis, dat het de boordcomputer kan zijn. (Daarom heb ik hem hier bij Elektronica & navigatie/audio gepost.) Alleen heb ik geen idee waar die zit en wat een nieuwe moet kosten.
Ik laat me verrassen.


27 okt 2018 12:19
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 15 jun 2014 20:42
Berichten: 661
Woonplaats: Soest
Auto: C5 Berline
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10042
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 111371
Kleur: Donker grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Wat is de staat van de accu? Bij een slechte accu krijg je de raarste dingen namelijk.


27 okt 2018 12:40
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2016 13:19
Berichten: 65
Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 127000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
De accu is pas een maand of zo geleden vervangen.


27 okt 2018 12:55
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 15632
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Was die storing met de spiegels voor of na de vervanging van de accu?

Voor het overgrote deel van je motor problemen verwijs ik naar het "THP-Problemen" draadje.
Daar zie je ze eigenlijk bijna allemaal tevoorschijn komen.

Maar zeker ook BJG's diagnostics over de THP :idea:
Ken je de onderhouds-en-herstel-geschiedenis van deze auto?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 okt 2018 16:34
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2016 13:19
Berichten: 65
Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 127000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Nadat de accu pas vervangen was, leek het alsof alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen waren. Nu beginnen ze zich weer te stapelen.
Van de geschiedenis weet ik alleen dat de distributieketting vervangen is. Hij gebruikt ongeveer 1 L olie op 1000 Km.

Het draadje en de link zal ik zorgvuldig bestuderen.
Voor zover alvast bedankt met het mee denken.

Onder tussen heb ik het THP draadje gevonden. Noem het rustig een kabel. 125 pagina's.http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=8514&hilit=thp+problemen Ik denk niet dat ik daar snel wat tussen vind. Nu naar de link kijken.


27 okt 2018 17:39
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2009 15:06
Berichten: 2381
Woonplaats: 0227
Auto: 0.8x c5, Tendance
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 174kkm
Kleur: Bleu


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
1/1000?
Da's geen olieverbruik meer.
Ergens lekkage zichtbaar?
Zoniet dan drinkt ie wel erg veel....


27 okt 2018 17:46
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2016 13:19
Berichten: 65
Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 127000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Nee, geen lekkage (meer). De klepdeksel sloot niet meer helemaal en die is vervangen.

In de link staat wel e.e.a. over olieverbruik. De pagina van de link zit knap in elkaar. Daar zal de garage wel raad mee weten.


27 okt 2018 17:55
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 15632
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Die link naar BJG's Diagnostics is zeker de belangrijkste.
Daarin is alles samengevat wat er over de THP problemen bekend is, en ook hoe je ze moet aanpakken.

Het 125 pagina's lange draadje geeft zeker ook informatie, maar ik zou me voor nu daar niet te veel mee bezig houden. Als je een keer tijd over hebt, kan het zeker geen kwaad er doorheen te gaan.

Je hebt deze auto al een jaar of twee, als ik het goed heb.
Hoeveel kilometers heb je er intussen zelf mee gereden? En welk onderhoud is er in die tijd aan gepleegd?
Mbt dat olieverbruik, was dat altijd al zo hoog?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


27 okt 2018 18:36
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2016 13:19
Berichten: 65
Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 127000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Oeps, aantal kilometers gereden...... Ik schat rond de 30.000km
En ja het verbruik is altijd zo hoog geweest. Ik dacht toen al, zou dat de reden zijn geweest om hem van de hand te doen?
Onderhoud.
Nou dat onderhoud wat nodig was. groot/klein
Verder is de klepdeksel en het plastic verdeelstuk voor de koelvloeistof vervangen. Laatste was over de naad opengescheurd. Schijnt vaker te gebeuren bij diverse merken.


28 okt 2018 12:52
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 15632
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Dat zo lezende, inderdaad, de vorige eigenaar zal hem niet weggedaan hebben omdat alles prima in orde was met de motor :shock:

Deze THP valt in veel opzichten onder de "aandachtspunten" die BJG noemt in zijn Diagnostics.
Of deze motor nog te redden is kan ik niet beoordelen. Maar er zal naar ik denk en verwacht op z'n minst heeeeel groot onderhoud aan gedaan moeten worden.
Ben benieuwd of Citroën daar nog wat aan wil bijdragen.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


28 okt 2018 13:24
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2016 13:19
Berichten: 65
Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 127000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
De monteur, geen Citroen monteur, maar wel zeer kundige, adviseerde me hem de deur uit te doen.
Dat gaat nu ook gebeuren. Ik denk aan http://www.besteautobod.nl.
Maar wat nu? Weer een C5 break? Maar dan wel zonder THP motor. Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C5 staan wat motoren.
Ik denk aan 1.8i. 2.0i of 1.6VTi Liever een wat minder krachtige motor, maar wel bedrijfszekere. Ik ben toch niet iemand die scheurt.
Wellicht kan er in geval van nood getuned worden.
Iemand een tip voor het maken van een keuze?


07 nov 2018 20:31
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1740
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Zeker geen VTI kiezen. Vergelijkbare ellende als de THP, maar dan iets minder. De 1.8 is te licht. Kon nog net in een Xantia, maar in de zware C5 kom je te kort en zeker in de phase III. Daar moet de ongeblazen 2 liter er flink aan sleuren. Ik heb diverse Xantia’s gereden, een C5 phase I, phase II en phase III allen met de 2 liter benzine. De laatste was met een handbak; de andere C5en met een (helaas) 4 traps automaat. Met handbak rijdt het best fijn. Behoorlijk schakellui te rijden. Regelmatig in 3e versnelling door de bocht of rotonde. 50 in z’n 4 gaat prima!

Ik las wat over tunen, maar benzines zonder turbo zijn eigenlijk niet te tunen. Dus dat is zonde van t geld.

De beste keuze zou een tourer 3.0 V6 met automaat zijn, maar ja...
Een andere logischere keuze is een handgeschakelde 2.0 benzine.

Maar als ik echt eerlijk ben... Bij het laatste voorstel is de motor/bak combi niet meer zo bij de tijd. I.c.m een automaat is het nóg erger overigens. Hierdoor is de auto niet zo vlot, best dorstig en wat je niet moet onderschatten is het geluidsniveau als gevolg van het hoge motortoerental door het ontbreken van een 6e versnelling.

Het is zo jammer dat die THP motor is mislukt. Bijna 160 pk met een bak koppel, zuinig, stil en met fijne automaat te krijgen. Een goed alternatief biedt Citroen niet.

Mede om deze reden zijn wij na vele jaren Citroen overgestapt naar wat anders en dat bevalt ook erg goed.

Succes met je afwegingen. In ieder geval goed dat je die THP eruit gooit!


07 nov 2018 22:27
Profiel
Online
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 maart 2013 23:12
Berichten: 3154
Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break
Opties: Garage René matten
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 338000
Kleur: Sable Langrune


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Eh, de tfsi, was dat niet de THP van Audi, qua problemen?


08 nov 2018 00:32
Profiel
C5club Executive
C5club Executive
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 mei 2006 07:59
Berichten: 1740
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Ik denk dat ze elkaar behoorlijk benaderen. Ik weet dat de 1.8 en 2.0 liter TFSI's zeer berucht zijn doordat de olieschraapveren zijn verkleind om de emissiedoelen te behalen. (Later hebben ze dat op 'andere' wijzen gedaan ;) ) Verder zijn ze op een zeker moment overgegaan naar riemen ipv kettingen. Daarmee is het probleem met de kettingrek opgelost. Vervuiling is een algemeen probleem bij direct ingespoten benzines en o.a. als gevolg daarvan olieverbruik. THP, TFSI, TCE enz. allemaal problemen met vervuiling en olieverbruik.


08 nov 2018 07:53
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2016 13:19
Berichten: 65
Woonplaats: Zuid-Limburg, Hoensbroek
Auto: C5 III Exclusive 1.6 THP 156 Pk
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 127000


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Heel veel problemen, maar wat is de oorzaak?
Ik ga me eens verdiepen in een C4. Welke? Geen idee, er zijn er zoveel....


08 nov 2018 12:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: