Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

knipperlicht uitdaging
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=19876
Pagina 1 van 1

Auteur:  Zeevijver [ 22 maart 2018 14:39 ]
Berichttitel:  knipperlicht uitdaging

Ik heb geprobeerd om de gloeipitjes te vervangen voor leds maar kwam er achter dat blijkbaar ook op moderne auto`s de knipperlichten op hol slaan.

Zijn weerstanden de enige zo genaamde oplossing of kan het deftiger dmv. een vermogens onafhankelijk relais of iets dergelijks.

Bij alarmlichten werken ze vreemd genoeg nog wel normaal. :smt017

Auteur:  BJG [ 22 maart 2018 14:49 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

Dit heeft te maken met het meten van de stroomafname door het regelapparaat.
Je moet zorgen dat de gedetecteerde stroomafname hoog genoeg is, inderdaad door shunts te plaatsen.

Bij de alarmlichten werkt die controle niet vanwege de schakeling die daar wordt toegepast.
De regeleenheid kan in sommige gevallen (niet bij de X7) worden geconfigureerd voor LED, waarbij controle achterwege blijft.

Auteur:  Zeevijver [ 22 maart 2018 15:01 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

Ik had al een vermoeden dat het een verkapte controle methode is aangezien er geen bewaking over de canbus aanwezig is voor de verlichting.

Is er een centrale plek waar je zo`n shunt kan plaatsen of moet je elke lamp apart overbruggen?
Ik dacht misschien over de zekering een centrale shunt als daar alle knippers op aangesloten zitten

Auteur:  JW-C5 [ 22 maart 2018 15:26 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

De zekering die dat beveiligt zit vóór, de knipperlichten ná de "regeleenheid". En dus moet je dáár de shunts plaatsen, voor beide kanten afzonderlijk.

Vraag blijft wel: waarom LED's in de knipperlichten? Als dat is om het verbruik te verminderen zul je dat voor een belangrijk deel teniet doen door dikke shunts te plaatsen.
Dat zijn forse weerstanden, die een heleboel warmte ontwikkelen. De knipperlichten zijn immers samen 36W >> bijna 3A per kant, dat moet je grotendeels simuleren met die weerstanden.

Groet,
JW

Auteur:  Zeevijver [ 22 maart 2018 16:50 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

Achter moeten ze nog komen.
voor zijn ze 7,5 watt dus een derde minder nu.
De knippers op de spiegels zijn niet uitwisselbaar en blijven 5 watt.

berekend is er straks per kant 27 watt te disaperen.
uitgaande van 14 volt is net 2 ampere en dit halftijds omdat de knipperlicht niet continu brand.

Er zal best marge zitten en kan de weerstand wat lager gekozen worden. 15 a 20 watt zou wellicht voldoende zijn.

Reden is dat de levensduur van led langer is, beter zichtbaar en een duidelijker knipperbeeld geeft. uit is ook direct uit.

Auteur:  BJG [ 22 maart 2018 20:43 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

De stroomafname wordt gemeten in het regelapparaat door spanningsval over een weerstand te meten. Dit werkt dus alleen als het knipperlicht brandt.

De redenatie aangaande minder stroomafname omdat het knipperlicht niet continu brandt gaat daarom niet op.

Blijft wel waar dat de exacte minimale weerstand proefondervindelijk vastgesteld moet worden.

Knippert hij al snel als je voor 7,5W LED hebt en achter 21W hebt?

Zo ja dan komt het dus behoorlijk nauwkeurig.
Zo niet, dan kom je met een belasting van 30 W (2,5 A) ongeveer weg.

Ik zou vermogensweerstanden van 4,7 en 8,2 ohm halen en proberen welke werkt.

Auteur:  Zeevijver [ 22 maart 2018 20:55 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

Dat continu branden wat knipperlichten niet doen was om aan te geven dat je daar met een kleiner weerstandsvermogen weg kan.

De schema`s bekeken zag ik dat er 4 lampen vanuit de bsi komen en 2 vanuit een separate relais eenheid.

Je kan niet achter het relais bij het schakelcontact komen. Als dat kon had je met een weerstand uit de voeten gekund.

Auteur:  BJG [ 22 maart 2018 22:18 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

Eens wat betreft het vermogen van de weerstanden.

Dat schema lijkt mij niet helemaal correct qua interpretatie of uitvoering. Inderdaad komen de RAW V en A vanuit de BSI. De spiegel-RAW komen uit de portiermodules die het signaal van B-CAN carrosserie halen.
Er is geen sprake van relais oid.

Auteur:  Zeevijver [ 22 maart 2018 23:17 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

PSf1 staat bij mij beschreven als zekering relaiskast motorruimte.
Daar zitten de spiegel raw (6410 en 6415) op maar ook de 2612 en 2617. Dit zijn toch de raw units voor?
De achter units zitten rechtstreeks op de bsi1 (2630 en 2635).

Tekeningnummer is d3arq72r.

Auteur:  BJG [ 23 maart 2018 00:07 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

Ok, dan was ik te snel.
Ik heb hier niet het originele schema bij de hand. En aannames zijn dodelijk ;)
Schakeling van de voorste RAW via BSM is idd mogelijk. BSM krijgt de info via B CAN carr.

Maar zie je ook dat de spiegel RAW rechtstreeks op BSM zitten of is het via B CAN?

In bovenstaand geval moet je dus shunten per lamp.

Auteur:  Zeevijver [ 23 maart 2018 07:51 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

Ik zal mij daar even op inlezen als ik tijd heb.
Dat laatste zou voor wat het is de dertigste oplossing zijn.

Auteur:  Zeevijver [ 03 apr 2018 20:05 ]
Berichttitel:  Re: knipperlicht uitdaging

Oplossing is uiteindelijk gewoon voor elke knipper een weerstand van 10 ohm plaatsen nabij de knipperlichten.
Ze doen het weer zoals het hoort.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/