Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Navigatie kaarten illegaal of niet
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=19718
Pagina 2 van 2

Auteur:  Ccinq [ 24 jan 2018 14:00 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Bij HERE kun je gewoon navigeren zonder dataverbinding, kunnen ze ook geen data verzamelen dus. Alleen heb je dan geen traffic info, maar die heeft je ingebouwde systeem wel (bij mij dan), hoewel die niet altijd even accuraat is. De gedownloade kaarten nemen natuurlijk wel aardig wat ruimte in, maar ook dat is tegenwoordig toch geen probleem meer met geheugens van 64 en 128 Gb en zo.

Auteur:  Mcduff [ 25 jan 2018 14:44 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Ik betaal graag een reeele prijs voor dingen, en zonder probleem wat meer voor kwaliteit (vandaar dat ik peuk en citroen rijdt en geen oude lada of skoda). Ik houdt er echter niet van om onredelijk hoge prijzen te betalen dankzij een monopolie positie.

Ik denk dat PSA dit lang gedaan heeft omdat telefoons niet zulke goede navi's waren, losse navi's niet altijd even handig, en de mens gemakzuchtig. Nu mensen alternatieven hebben zou voor PSA de oplossing zijn compleet te stoppen? Dit zou een goedkope maar goede klantenservice kunnen zijn, maar ze proberen er ruim winst mee te maken en als dat niet lukt?

PSA heeft citroen, peuk, nu ook opel etc, dus die kunnen ruim inkopen of zelfs een eigen EU opdate team hebben. Op de totale omzet zijn dit druppels. En vandaag de dag is kaarten updaten relatief gemakkelijker dan 10 jaar geleden. Bovendien is er al zoveel verbetert, met name in ex Oost Europa, dat compleet nieuwe wegen relatief weinig meer voorkomen en vaak al ingetekend staan in de oude kaarten.

Snel rekensommetje. Stel 2000 autobezitters in de hogere Peuk-Citroen-Opel segmenten kopen 1 update per jaar, misschien inclusief in de bedrijfsauto lease. Dat kost hun bij elkaar 400 000 Eur. Daar kun je VIER personen een jaar lang van laten updaten. Moet lukken, zeker als je een paar Tsjechen of Polen inhuurt. Ik woon in Tsjechie, ik ga graag kaarten updaten voor een bruto salaris van 40 000 EUR. Als je dan nog even een kombo maakt met andere auto producenten of een deal met de navi producent en het is duidelijk dat er wel degelijk zwaar veel winst op updates gemaakt wordt.

Auteur:  Ccinq [ 25 jan 2018 15:45 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Dat zal best, maar waarschijnlijk vooral door de kaartenmakers van Here/TomTom etc

Auteur:  JW-C5 [ 25 jan 2018 16:10 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

De suggestie wordt gewekt dat het geld makkelijk verdiend wordt met het maken van de kaartupdates.
Maar stelselmatig wordt vergeten dat de investeringen die HERE en TomTom elk jaar doen om de data te updaten zeer hoog zijn.
Daarvoor rijden continu in heel Europa heeeeeeel veel auto's rond die data verzamelen, tot op de centimeter nauwkeurig en met foto's van verkeerspalen/lichten en alles wat daarbij komt. Die data moeten vervolgens allemaal bewerkt worden alvorens ze te kunnen gebruiken in onze kaarten voor de Navi's.

Vergeet niet dat die data alsmaar belangrijker worden, ze zijn essentieel bij het tot stand komen van "zelfrijdende auto's".

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 25 jan 2018 16:25 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Mcduff schreef:
Ik betaal graag een reeele prijs voor dingen, en zonder probleem wat meer voor kwaliteit (vandaar dat ik peuk en citroen rijdt en geen oude lada of skoda). Ik houdt er echter niet van om onredelijk hoge prijzen te betalen dankzij een monopolie positie.

Ik denk dat PSA dit lang gedaan heeft omdat telefoons niet zulke goede navi's waren, losse navi's niet altijd even handig, en de mens gemakzuchtig. Nu mensen alternatieven hebben zou voor PSA de oplossing zijn compleet te stoppen? Dit zou een goedkope maar goede klantenservice kunnen zijn, maar ze proberen er ruim winst mee te maken en als dat niet lukt?

Door monopolie is en word nog steeds grof geld verdien, in alle takken van sport.
Pas als er alternatieven komen, zie je dat de prijzen van absurd naar redelijk niveau gaan.

Kijk maar naar TomTom, updates waren vroeger niet gratis, nu wel, omdat concurenten dat wel gratis gingen aanbieden en uiteraard de telefoons met up to date gratis navi.
Geld word nu verdiend met data verzamelen/verkopen en reclame.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/