Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Navigatie kaarten illegaal of niet
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=19718
Pagina 1 van 2

Auteur:  Mcduff [ 23 jan 2018 14:00 ]
Berichttitel:  Navigatie kaarten illegaal of niet

Ik ben aan het zoeken naar updates voor mijn navigatie in de 2008 C5 Tourer. Ik heb er genoeg van om te zien hoe die wanhopig probeert de route aan te passen aan de nieuwe snelweg die wel ingetekend is maar volgens de navi nog niet open. Ik kwam in een paar posten een opmerking tegen over illegaal gebruik van kaarten. Mijn zoektocht en opmerkingen over prijzen ed doe ik wel ergens anders, maar over de legale kant wil ik dit draadje openen.

Software makers (speciaal in de gaming industry) zeggen dat alleen de eerste koper het product mag gebruiken, doorverkoop is niet toegestaan. Of dat je het eigenlijk alleen maar leased of huurt, maar met een eenmalige prijs en onbeperkte levensduur. Of dat het PC of auto-gebonden is of .. of ... etc.

Wel, sinds de UsedSoft Case voor het Europese Gerechtshof (2012) is dit in de EU NIET WAAR, iemand mag rustig zijn software doorverkopen. .

De vraag is over het delen en wat de update inhoud. Als je met 2018 alles kunt installeren ongeacht of 2017 aanwezig is of niet, dan koop je een nieuw product en mag je 2017 doorverkopen. Op dezelfde manier, als je alleen Benelux gebruikt mag je oost Europa doorverkopen. Of als je de navi niet gebruikt of kapot is. Met andere woorden, doorverkoop van kaarten of gebruik van generic kaarten is niet per definitie illegaal.

Dat is een van de redenen waarom veel software makers (met name Adobe, Microsoft), alles nu via cloud regelen. In cloud koop je de software namelijk niet, je huurt het gebruik voor beperkte tijd en je hebt het eigenlijke eindproduct niet fysiek (of electronicsch) in eigen handen. Op de oude manier had je altijd –via CDs of Download, een eindproduct in handen. In cloud mag je alleen een copy voor off-line gebruik downloaden, het eigenlijke product blijft expliciet in cloud, en dus niet bij jouw.

De andere reden voor cloud is natuurlijk de klant ripp-off; ze willen niet dat klanten jaren doorwerken met volkomen goede maar oude software. Voor de overgrote meerderheid is er niet veel verschil tussen de Adobe CS6 versies en de cloud versies, of tussen de laatste MS Office producten op CD en de 365 cloud versies.

Wat citaten:
“UsedSoft Case, 2012: “The European Court of Justice said that software owners exhaust their rights to control the sale of their copyrighted products when they first sell them within the EU, regardless of whether the sale concerns a physical product or one downloaded from the internet.

• Protective measures - the ECJ held in the UsedSoft Case that copyright holders may use technical protective measures to ensure that an acquirer who resells a licence makes his copy unusable prior to the resale. While not preventing the resale of software by the licensee, such measures would give the licensor some comfort that duplicate copies of the software were not being used under one licence.

Met andere woorden, zolang er geen techische blokkade is die een dubbel gebruik onmogelijk maakt kan een software verkoper dat niet tegenhouden. Zolang die zin niet expliciet bij de software zit is dubbel gebruik in de EU met dit soort software dus legaal een grijs gebied.

Interesant is dat als ik software koop inclusief expliciet eenmalige code, ik legaal ben en het gebruiken mag; het is aan de verkoper om zijn/haar kopie onbruikbaar te maken! Als dat niet gebeurt is de verkoper illegaal bezig, maar ik niet.

Auteur:  JW-C5 [ 23 jan 2018 14:31 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Mcduff schreef:
.....

De vraag is over het delen en wat de update inhoud. Als je met 2018 alles kunt installeren ongeacht of 2017 aanwezig is of niet, dan koop je een nieuw product en mag je 2017 doorverkopen. Op dezelfde manier, als je alleen Benelux gebruikt mag je oost Europa doorverkopen. Of als je de navi niet gebruikt of kapot is. Met andere woorden, doorverkoop van kaarten of gebruik van generic kaarten is niet per definitie illegaal............


In de voorwaarden die bijgesloten zijn bij de RT4 CD's staat dat expliciet beschreven.
En zó heb ik m'n niet meer gebruikte CD-set van een eerdere jaargang dan ook wel eens doorverkocht, voor een zacht prijsje.
Volkomen legaal dus :smt023
Splitsen van de set en delen los doorverkopen is niet toegestaan, zie die voorwaarden :idea:

Dat is overigens al vaker geschreven op dit forum......

Groet,
JW

Auteur:  Ccinq [ 23 jan 2018 15:13 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Juridisch allemaal vast wel ok, maar zo langzamerhand natuurlijk een volkomen achterhaald gebeuren. Ik navigeer als het er echt op aankomt met mijn gratis Here-app, met kaarten van gisteren, werkt uitstekend. Voor mijn NG4 zou ik elk jaar (nou ja, elke 1-2 jaar) een hoop geld moeten neertellen voor ook nog eens volkomen achterhaalde kaarten. Te gek voor woorden, zeker bij een nav systeem waarvoor duizenden euro's werden gevraagd bij aanschaf. Maar het begint er op te lijken dat PSA dit zo langzamerhand ook te gek vindt. Overigens heb ik nog wel een originele NG4 kaartupdate liggen, maar inmiddels ook al een jaar of 4 oud dacht ik. Daar heb je niks aan. Mijn advies: smartphone met 5 inch scherm, dashmount en gaan met de banaan. Dat is nu al bijna goedkoper dan 1 kaartupdate.

Auteur:  C5HDI110 [ 23 jan 2018 15:33 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

TomTom 5xxx serie met Live, Wifi en lifetime updates alles.
Vooral het updaten, gewoon thuis op een USB lader aansluiten, contact maken WiFi en de rest gaat vanzelf.
Prijs is c.a. € 350, dat heb je er snel uit als je bedenkt dat je nooit meer kaartupdates hoeft te kopen en lifetime Live + flitsers abonnement is inbegrepen.

Auteur:  Stinger01 [ 23 jan 2018 15:40 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Heb hier ongeveer hetzelfde met Navigon op de smartphone, lifetime kaartupdates er bij gekocht en al 4 jaar netjes elke 3 maanden een update voor heel Europa.
Het geheel in de auto op een actieve Brodit mount gezet, werkt prima! :smt023

Auteur:  rene hoekstra [ 23 jan 2018 18:00 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Ccinq schreef:
Juridisch allemaal vast wel ok, maar zo langzamerhand natuurlijk een volkomen achterhaald gebeuren. Ik navigeer als het er echt op aankomt met mijn gratis Here-app, met kaarten van gisteren, werkt uitstekend. Voor mijn NG4 zou ik elk jaar (nou ja, elke 1-2 jaar) een hoop geld moeten neertellen voor ook nog eens volkomen achterhaalde kaarten. Te gek voor woorden, zeker bij een nav systeem waarvoor duizenden euro's werden gevraagd bij aanschaf. Maar het begint er op te lijken dat PSA dit zo langzamerhand ook te gek vindt. Overigens heb ik nog wel een originele NG4 kaartupdate liggen, maar inmiddels ook al een jaar of 4 oud dacht ik. Daar heb je niks aan. Mijn advies: smartphone met 5 inch scherm, dashmount en gaan met de banaan. Dat is nu al bijna goedkoper dan 1 kaartupdate.



Die heb ik ook gelijk even gedownload, ik heb op mijn RT4 de laatste nieuwe kaarten en dat zal ook wel zo blijven, helaas.(worden tot nu toe niet meer ondersteund vanuit PSA)

Auteur:  Mcduff [ 24 jan 2018 00:14 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Het ging mij eigenlijk alleen over het jurisiche verhaal, ik ben al in gevecht met een game maker over dit onderwerp (als ik weer eens tijd heb ga ik verder). Helaas ben ik mijn Nokia 5800 kwijt, die had perfecte en gratis navigatie, ik geloof nog steed erkent als de beste navi ever op debieltjes.

Verder lukt het mij soms ook om thuis de ipad (zonder GPS of SIM) en iphone te linken, navi op Ipad aan te zetten en die gebruikt dan de iphon gps om te navigeren, zolang ze maar beiden aan blijven en bij elkaar. Of gewoon de telefoon, maar meestal gebruik ik de navi niet.

Het is alleen te gek voor woorden dat een fabrikant een navi system in de auto zet, en daar dan voor elke update 150 - 200 EUR per jaar voor vraagt. Beter woord hiervoor is oplichting. Het is bijna burgerlijke ongehoorzaamheid (dus noodzakelijk) om dat te kraken.

Verder ga ik de terminologie van de licensie eens nakijken. De grap van de ECJ is juist dat ze de bewoording van de fabrikant wat wel en niet mag zelfs als je dat geaccepteerd en ondertekent hebt als ongeldig overboord gooit. M.a.w. als Citroen zegt mag niet, dan kan het onder de regels van de ECJ in de EU onder een aantal gevallen toch WEL mogen ongeacht wat Citroen (of de navi producent) daarvan zegt. Op de achtergrond klinkt ook het misbruik van monopolie- en machtspositie door, waar de ECJ ook een hekel aan heeft.

Auteur:  Ccinq [ 24 jan 2018 01:36 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

De HERE app is gratis hoor, in elk geval voor android. En je kunt de kaarten op je phone zetten, dus navigeren zonder dataverbinding (mis je wel de verkeersinfo). Maar data is toch geen issue meer.

Auteur:  rene hoekstra [ 24 jan 2018 08:32 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Apple is ook gratis, gister erop gezet en ziet er goed uit.
Het liefst gebruik ik wel me navi die in de auto zit.

Auteur:  Mcduff [ 24 jan 2018 09:28 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Het enige probleem is navi in het buitenland, per telefoon kan dat nog wel eens duur worden als je die permanent in verbinging laat via data net. Maar met de Iphone is dat ook minder een probleem: alles thuis aanzetten, en gaan. Indien nodig tijdens stops even snel updated met locale wifi of beetje data, gaat prima.

Auteur:  H_H [ 24 jan 2018 09:57 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

….Bovendien is internet in het buitenland tegenwoordig net zo duur als in eigen land dus dat is geen probleem meer. Wat volgens mij wel een probleem is is dat je de kaarten naar je telefoon download en zodoende een hoop opslagruimte gebruikt. Of valt die data opslag wel mee?

Auteur:  Menno [ 24 jan 2018 10:01 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Mcduff schreef:

Het is alleen te gek voor woorden dat een fabrikant een navi system in de auto zet, en daar dan voor elke update 150 - 200 EUR per jaar voor vraagt. Beter woord hiervoor is oplichting. Het is bijna burgerlijke ongehoorzaamheid (dus noodzakelijk) om dat te kraken.



Jij werkt toch ook niet voor niets ?? ;-)
Er zit ontzettend veel werk in al die updates en aanpassingen.

Auteur:  Stinger01 [ 24 jan 2018 10:31 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Navigon vraagt € 69,95 voor twee jaar elke 3 maanden een kaartupdate. Dan is € 150 of meer voor 1 update best duur vind ik. Op zich geen reden tot illegale praktijken maar met die prijzen gaan mensen wel naar alternatieven zoeken ben ik bang. Ook de ondersteuning en verkrijgbaarheid van updates is vaak (veel) minder lang dan de levensduur van de auto.

Auteur:  Menno [ 24 jan 2018 10:59 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Mee eens dat er groot verschil is tussen de één en ander !

Auteur:  exroosje [ 24 jan 2018 13:34 ]
Berichttitel:  Re: Navigatie kaarten illegaal of niet

Dat komt omdat je die gratis / goedkope apps feitelijk betaalt door data te verzamelen voor de kaartmakers. Here en TomTom zijn niet toevallig de grootste leveranciers van kaarten. Die dat dus weer duur doorverkopen aan de autonavigatie gebruikers.

Overigens, als daar fors aan verdiend werd zou PSA niet gestopt zijn met kaartupdates voor RT4/ RNEG en NG4...
Immers ze betaalt juist Here voor deze update. Er zal wel een kick back fee zitten op de kaarten die vervolgens verkocht worden, maar kennelijk niet voldoende om dit tot in lengte der jaren profijtelijk te laten zijn.

Niets is gratis, dus als je niet betaalt met geld, dan wel met informatie.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/