Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 knipperlicht uitdaging 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 265
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht knipperlicht uitdaging
Ik heb geprobeerd om de gloeipitjes te vervangen voor leds maar kwam er achter dat blijkbaar ook op moderne auto`s de knipperlichten op hol slaan.

Zijn weerstanden de enige zo genaamde oplossing of kan het deftiger dmv. een vermogens onafhankelijk relais of iets dergelijks.

Bij alarmlichten werken ze vreemd genoeg nog wel normaal. :smt017


22 maart 2018 14:39
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6307
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
Dit heeft te maken met het meten van de stroomafname door het regelapparaat.
Je moet zorgen dat de gedetecteerde stroomafname hoog genoeg is, inderdaad door shunts te plaatsen.

Bij de alarmlichten werkt die controle niet vanwege de schakeling die daar wordt toegepast.
De regeleenheid kan in sommige gevallen (niet bij de X7) worden geconfigureerd voor LED, waarbij controle achterwege blijft.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


22 maart 2018 14:49
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 265
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
Ik had al een vermoeden dat het een verkapte controle methode is aangezien er geen bewaking over de canbus aanwezig is voor de verlichting.

Is er een centrale plek waar je zo`n shunt kan plaatsen of moet je elke lamp apart overbruggen?
Ik dacht misschien over de zekering een centrale shunt als daar alle knippers op aangesloten zitten


22 maart 2018 15:01
Profiel
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 15292
Woonplaats: 030
Auto: C5 Break V6 Exclusive
Opties: leer, JBL , DRL's, RT4 Navi met HDD, glas-schuifdak, 17" LM-velgen, geen dakrails
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: F
Phase: 2
Organummer: 11207
Productienummer: 10087
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250052
Kleur: Rouge Profond KKQD
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
De zekering die dat beveiligt zit vóór, de knipperlichten ná de "regeleenheid". En dus moet je dáár de shunts plaatsen, voor beide kanten afzonderlijk.

Vraag blijft wel: waarom LED's in de knipperlichten? Als dat is om het verbruik te verminderen zul je dat voor een belangrijk deel teniet doen door dikke shunts te plaatsen.
Dat zijn forse weerstanden, die een heleboel warmte ontwikkelen. De knipperlichten zijn immers samen 36W >> bijna 3A per kant, dat moet je grotendeels simuleren met die weerstanden.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


22 maart 2018 15:26
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 265
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
Achter moeten ze nog komen.
voor zijn ze 7,5 watt dus een derde minder nu.
De knippers op de spiegels zijn niet uitwisselbaar en blijven 5 watt.

berekend is er straks per kant 27 watt te disaperen.
uitgaande van 14 volt is net 2 ampere en dit halftijds omdat de knipperlicht niet continu brand.

Er zal best marge zitten en kan de weerstand wat lager gekozen worden. 15 a 20 watt zou wellicht voldoende zijn.

Reden is dat de levensduur van led langer is, beter zichtbaar en een duidelijker knipperbeeld geeft. uit is ook direct uit.


22 maart 2018 16:50
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6307
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
De stroomafname wordt gemeten in het regelapparaat door spanningsval over een weerstand te meten. Dit werkt dus alleen als het knipperlicht brandt.

De redenatie aangaande minder stroomafname omdat het knipperlicht niet continu brandt gaat daarom niet op.

Blijft wel waar dat de exacte minimale weerstand proefondervindelijk vastgesteld moet worden.

Knippert hij al snel als je voor 7,5W LED hebt en achter 21W hebt?

Zo ja dan komt het dus behoorlijk nauwkeurig.
Zo niet, dan kom je met een belasting van 30 W (2,5 A) ongeveer weg.

Ik zou vermogensweerstanden van 4,7 en 8,2 ohm halen en proberen welke werkt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


22 maart 2018 20:43
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 265
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
Dat continu branden wat knipperlichten niet doen was om aan te geven dat je daar met een kleiner weerstandsvermogen weg kan.

De schema`s bekeken zag ik dat er 4 lampen vanuit de bsi komen en 2 vanuit een separate relais eenheid.

Je kan niet achter het relais bij het schakelcontact komen. Als dat kon had je met een weerstand uit de voeten gekund.


22 maart 2018 20:55
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6307
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
Eens wat betreft het vermogen van de weerstanden.

Dat schema lijkt mij niet helemaal correct qua interpretatie of uitvoering. Inderdaad komen de RAW V en A vanuit de BSI. De spiegel-RAW komen uit de portiermodules die het signaal van B-CAN carrosserie halen.
Er is geen sprake van relais oid.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


22 maart 2018 22:18
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 265
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
PSf1 staat bij mij beschreven als zekering relaiskast motorruimte.
Daar zitten de spiegel raw (6410 en 6415) op maar ook de 2612 en 2617. Dit zijn toch de raw units voor?
De achter units zitten rechtstreeks op de bsi1 (2630 en 2635).

Tekeningnummer is d3arq72r.


22 maart 2018 23:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 6307
Auto: V50 DrivE limited edition
Opties: Leer, PDC, start-stop, High performance audio, regensensor, lichtsensor, DRL, DTSC, Lichtmetaal, Chiptuning
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: A
Phase: 2
Organummer: 10168
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 265000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
Ok, dan was ik te snel.
Ik heb hier niet het originele schema bij de hand. En aannames zijn dodelijk ;)
Schakeling van de voorste RAW via BSM is idd mogelijk. BSM krijgt de info via B CAN carr.

Maar zie je ook dat de spiegel RAW rechtstreeks op BSM zitten of is het via B CAN?

In bovenstaand geval moet je dus shunten per lamp.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 12S LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3

Hobby: Burton zie website


23 maart 2018 00:07
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 265
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
Ik zal mij daar even op inlezen als ik tijd heb.
Dat laatste zou voor wat het is de dertigste oplossing zijn.


23 maart 2018 07:51
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 03 dec 2016 10:54
Berichten: 265
Woonplaats: 030
Auto: Tourer 1.6 THP
Opties: Een decadent elektrisch bedienbare achterklep
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 190000
Kleur: Gris fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: knipperlicht uitdaging
Oplossing is uiteindelijk gewoon voor elke knipper een weerstand van 10 ohm plaatsen nabij de knipperlichten.
Ze doen het weer zoals het hoort.


03 apr 2018 20:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: