Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Led koplampen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=17234
Pagina 4 van 9

Auteur:  Roman [ 10 jan 2017 13:20 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Even een andere vraag...

Hoe goed zijn de koplamp units van de ph2 , ik neem aan ontwikkeld in 2003/2004 bestand tegen deze nieuwe vormen van lampen?

Kan mij inbeelden dat ze destijds ontworpen zijn voor de halogeenlampen die toen op de markt waren?

Auteur:  cieterman [ 10 jan 2017 13:22 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Mijn C5 (Ph3, 2012) is standaard uitgerust met halogeenkoplampen. Op mijn lampen staat OOHCR PL 17,5 OODC/R PL 20 02A OOK OORL. Als ik bovenstaand lijstje goed interpreteer zou ik er dus ongestraft Led koplampen in kunnen zetten (HCR, usually Halogen or Led) of zelfs Xenon (DC/R). Helemaal duidelijk is het mij niet. Kan JW mij uitsluitsel geven. Bij voorbaat dank.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  JW-C5 [ 10 jan 2017 18:58 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Snappen doe ik dat niet.......

Wat ik ook (nog) niet snap is dat bij die vermelding Class B staat usually Halogen or LED.
Bij mijn weten bestonden LED pitten nog niet toen deze codering tot stand kwam, en dus vraag ik me af hoe dat daar kan staan.
Op de site waar dit te lezen is zie ik dat het geen officiële status heeft, over de eigenaar is te lezen:
Citaat:
Daniel Stern Lighting is North America's premier automotive lighting consultancy and supply house. Mr. Stern is an experienced consultant in the field of automotive lighting science and technology, setup, regulation, development, history and modification.

Er zou dus een andere reden kunnen zijn waarom die LED daarbij vermeld is....... :idea:
Ik ga dus nog even op zoek naar een document dat wél een officiële status heeft.

Overigens, vanmiddag even gekeken wat er bij mij op de lampen staat.
Dat is inderdaad DCRHR ;)

Groet,
JW

Auteur:  cieterman [ 10 jan 2017 19:22 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Het zou moeten staan in een van de publicaties van de EU, nl ECE R37.
Op mijn iPad krijg ik hem niet open. Misschien heb jij betere apparatuur.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  cieterman [ 10 jan 2017 19:53 ]
Berichttitel:  Led koplampen

@JW,

Het is allemaal nog weer veel ingewikkelder. Als je verder zoekt op Eur-lex dan krijg je nog wat meer hits. Zie:
http://eur-lex.europa.eu/search.html?qi ... ck&lang=nl

Mij gaat dat allemaal net even te ver om allemaal te lezen (en te begrijpen), ben tenslotte geen jurist.

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  JW-C5 [ 10 jan 2017 21:02 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Die link werkt niet, bij mij, helaas.
Dan krijg ik alleen Search for: Lichtunits motorvoertuigen, Search language: English met No results found

De eerder genoemde UN R37 gaat alleen over filament lamps, gloeidraadlampen dus, als ik het goed zie.

Ik kwam nog wel deze OSRAM site tegen met daarin over LED Retrofits:
Citaat:
Why are exterior applications allowed off-road only?

Up to now it is for exterior applications not legal to replace conventional light bulbs with LEDs. The only exceptions are ex-factory equipment with LEDs by the manufacturer or a replacement of the complete lamp-unit, which means substantial effort.

The products do not have an ECE certification which is necessary for exterior applications. Products without ECE certification which are used for exterior applications of a car lead to an expiration of the operating license and the insurance coverage.

OSRAM together with other members of the lighting industry is currently about to push an adaption of this ECE regulation to the latest technologies.


Als dat nog op die site staat doet mij dat vermoeden dat het nog niet geregeld is, en daarmee illegaal.
Zij gaan zelfs erg ver met hun waarschuwing dat ook de verzekering vervalt als je ze toepast :idea:

Ik veronderstel dat dit niet meer op de OSRAM website zou staan als het inmiddels wél geregeld is.

Mijn eerdere suggestie dat die Amerikaan wel eens andere belangen zou kunnen hebben met z'n uitspraak "usually Halogen or LED" dan weergave van harde feiten lijkt daarmee verre van denkbeeldig.....

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 10 jan 2017 21:28 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Wat zou er staan op een originele led koplamp?

Heeft iemand een Prius ter beschikking? Ik helaas niet (meer).

Auteur:  JW-C5 [ 10 jan 2017 21:58 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Heeft een Prius een Full_LED koplamp?
Vanaf het begin, of pas bij een latere versie?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 10 jan 2017 22:26 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Prius 3 (va 2009) heeft Full Led, de oudere 1 en 2 niet.

Auteur:  JW-C5 [ 10 jan 2017 23:37 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Maar eens kijken of we er ergens een kunnen ontdekken ;)

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 11 jan 2017 01:04 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

JW-C5 schreef:
........Wat ik ook (nog) niet snap is dat bij die vermelding Class B staat usually Halogen or LED.
Bij mijn weten bestonden LED pitten nog niet toen deze codering tot stand kwam, en dus vraag ik me af hoe dat daar kan staan.
Op de site waar dit te lezen is zie ik dat het geen officiële status heeft, over de eigenaar is te lezen:
Citaat:
Daniel Stern Lighting is North America's premier automotive lighting consultancy and supply house. Mr. Stern is an experienced consultant in the field of automotive lighting science and technology, setup, regulation, development, history and modification.

Er zou dus een andere reden kunnen zijn waarom die LED daarbij vermeld is....... :idea:
.....


Inmiddels begrijp ik het nog minder.
Op die site staat een link om een PDF van dat verhaal te maken: PDF vorm

Als je dat doet, dan zie je op pagina 2 dit verschijnen:
Bijlage:
Tabel.jpg

Daarin staat bij de H** alleen halogeen, geen LED :o

Op andere plekken kom ik wel verwijzingen tegen naar LED lampen, die vallen onder regeling ECE R112.
Maar die regeling houdt zich alleen bezig net complete units waar de LED's een onderdeel van uitmaken

Groet,
JW

Auteur:  cieterman [ 11 jan 2017 11:26 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Sommige Peugeots zijn ook leverbaar met full Led. Misschien wat dichter bij huis. Is er iemand die daar beschikking over heeft?

Groeten, Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  BJG [ 11 jan 2017 12:15 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Klopt, ook de DS3 is er met full led :smt023

Auteur:  Jooster [ 19 jan 2017 21:39 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

JW-C5 schreef:
Inmiddels begrijp ik het nog minder.
Op die site staat een link om een PDF van dat verhaal te maken: PDF vorm

Als je dat doet, dan zie je op pagina 2 dit verschijnen:
Bijlage:
Tabel.jpg

Daarin staat bij de H** alleen halogeen, geen LED :o

Op andere plekken kom ik wel verwijzingen tegen naar LED lampen, die vallen onder regeling ECE R112.
Maar die regeling houdt zich alleen bezig net complete units waar de LED's een onderdeel van uitmaken

Groet,
JW

Kleine toevoeging: de maker van deze site heeft de tekst zowel als HTML (browser) als PDF beschikbaar. Hij heeft de HTML tekst aangepast maar de overeenkomstige PDF niet geactualiseerd. Als je de tekst op de webpagina webpagina leest, wordt LED wel vermeld.

Het is lastig om te achterhalen wat actuele wet- en regelgeving is. Het betreft immers zowel de lampen als lichtarmaturen waar ze lampen in zitten, en voor beide gelden typegoedkeuring voor de fabrikant om uberhaupt toegelaten te worden, en periodieke keuring (APK) voor de gebruiker. Een ware strafexercitie door ambtelijk gebied heeft onderstaand beeld opgeleverd. Wil je niet alle docs doorploegen maar gelijk naar het resultaat, ga dan naar de 2 rood gemarkeerde documenten.

Typegoedkeuring voor fabrikanten
De NL wet- en regelgeving is gebaseerd op die van de EU, die op zijn beurt is gebaseerd die van de UNECE (United Nations Economic Commission for Europe, voor het promoten vanuit de UN van pan-Europese economische integratie). NL wetgeving bepaalt in Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 Artikel 1 (RVV 1990) de definitie van een personenauto. Hier niets over verlichting. Dit regelement verwijst naar Regeling voertuigen artikel 1.1 voor verdere definities en eisen aan voertuigen, waaronder verlichting. Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen halogeen, LED, en gasontlading, op wat kleine niet relevante details na voor gasontlading (artikel 115 en 117). Deze Regeling voertuigen verwijst echter naar Europese regelgeving 2007/46/EG (vaststelling van een kader voor de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd). Hier worden oa. gloeilampen, halogeen en gasontlading genoemd, maar geen LED of overige categorie. Deze Europese regelgeving verwijst naar lijsten van voorschriften voor de EG-typegoedkeuring van voertuigen, waaronder 76/756/EEG 4.2 Dimlicht. Verder is Richtlijn 97/28/EG relevant voor verlichting, en wellicht Richtlijn 98/14/EG. Misschien sla ik wat over, er zijn honderden documenten. Maar in al deze genoemde richtlijnen wordt niets relevants vermeld over LED of zelfs gasontlading (op wat details na). In een voetnoot van 1 van deze documenten wordt echter verwezen naar revisie 22 van de UN regelementen uit 1958 (deze is bijgewerkt tot 2014). De RDW verwijst hier overigens ook naar, met dank aan die voetnoot. Dit UNECE document verwijst naar specifieke toepassingsgebieden, waaronder Regulation No. 112 uit 2013 voor verlichting. En warempel, daar wordt gesproken over “filament lamps and/or light-emitting diode (LED) modules”, en dat is dus waaraan fabrikanten zich moeten houden. En zo is de cirkel gesloten. Wellicht zijn er nog andere relevante UNECE docs, zie overzicht.

Mijn conclusie is dat deze regelgeving zo complex is dat een leek qua kennis en (gebrek aan) meetapparatuur nooit in staat is vast te stellen of een specifieke aftermarket LED in de bestaande armatuur van je auto voldoet aan de UNECE regelgeving. Dit is duidelijk het terrein van fabrikanten, die wel de kennis en apparatuur hebben om armatuur en LED op elkaar afstemmen.


Periodieke keuring voor automobilisten
In tegenstelling tot voorgaande is dit wel het terrein van de automobilist. Deze regelgeving zit een stuk eenvoudiger in elkaar, en richt zich niet op ontwerp en typegoedkeuring, maar op het gebruik. Het Handboek Regelgeving APK van de RDW staat online (fantastische site!) en maakt duidelijk wat wel of niet kan. Beetje doorklikken en op “Afstelling dimlicht” en “Verbod van verblindende lichten” laat zien dat gezien de eisen en de wijze van keuren, je niet makkelijk obv beperkte online specificaties een LED lamp kunt kopen waarmee je na plaatsing in de bestaande armatuur met zekerheid door de keuring komt. Het is gokken. En zoals ik eerder aangaf is er bovendien een redelijke kans dat je andere weggebruikers op een gevaarlijke manier hindert. Ik heb een aantal voor/na foto’s en filmpjes gezien van gebruikers die erg enthousiast waren over de lichtopbrengst. Maar daar was dus duidelijk te zien dat er een aanzienlijke hoeveelheid strooilicht omhoog ging: de kruinen van bomen werden met halogeen niet verlicht, met LED in dezelfde auto wel. Je kunt wel raden hoe fijn dat is als zo iemand je tegemoet komt of achter je zit. Dit is bv een van de APK-eisen (juiste scheiding licht/donker). Vermoedelijk om hinder en gevaarlijke situaties tegen te gaan heeft de Rijksoverheid in 2009 al aangegeven dat per 1 mei 2009 lichtarmaturen voortaan alleen voorzien mogen zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Ze noemen alleen halogeen en gasontlading. Op basis daarvan zou je kunnen stellen dat halogeen naar aftermarket LED uberhaupt niet mag, als de vervangende aftermarket LED lamp niet dezelfde eigenschappen en typegoedkeuring heeft als de oorspronkelijke halogeenlamp. Gezien alle onduidelijkheid op die gebied rondom LED lampen is die kans vrij klein. En daarom dus de disclaimers op websites van aanbieders om ze niet te gebruiken op de openbare weg… ;-)

Auteur:  JW-C5 [ 19 jan 2017 21:56 ]
Berichttitel:  Led koplampen

Mooi stukje uitzoekwerk :smt023

In die door jou gemaakte link naar https://www.unece.org/trans/main/wp29/w ... 1-120.html

staat inderdaad een verwijzing naar "filament" en "LED modules".
Als je dan naar pagina 69 daarvan gaat staat in Annex 10:
Citaat:
Annex 10
Requirements for LED modules and headlamps including LED modules
1. General specifications
1.1. Each LED module sample submitted shall conform to the relevant specifications of this Regulation when tested with the supplied electronic light source control-gear(s), if any.
1.2. LED module(s) shall be so designed as to be and to remain in good working order when in normal use. They shall moreover exhibit no fault in design or manufacture. A LED module shall be considered to have failed if any one of its LEDs has failed.
1.3. LED module(s) shall be tamperproof.
1.4. The design of removable LED module(s) shall be such that:
1.4.1. When the LED module is removed and replaced by another module provided by the applicant and bearing the same light source module identification code, the photometric specifications of the headlamp shall be met;
1.4.2. LED modules with different light source module identification codes within the same lamp housing, shall not be interchangeable.
2. Manufacture
2.1. The LED(s) on the LED module shall be equipped with suitable fixation elements.
2.2. The fixation elements shall be strong and firmly secured to the LED(s) and the LED module.
3. Test conditions
3.1. Application
3.1.1. All samples shall be tested as specified in paragraph 4. below.
3.1.2. The kind of light sources on a LED module shall be light-emitting diodes (LED) as defined in Regulation No. 48 paragraph 2.7.1. in particular with regard to the element of visible radiation. Other kinds of light sources are not permitted.


Dat zo lezend is er voor mij geen twijfel:
1) ze zullen als eenheid door de fabrikant getest moeten worden
2) achteraf er wat anders instoppen dan getest is niet toegestaan.

En dus eens met je slotconclusie
Citaat:
Op basis daarvan zou je kunnen stellen dat halogeen naar aftermarket LED uberhaupt niet mag, als de vervangende aftermarket LED lamp niet dezelfde eigenschappen en typegoedkeuring heeft als de oorspronkelijke halogeenlamp. Gezien alle onduidelijkheid op die gebied rondom LED lampen is die kans vrij klein. En daarom dus de disclaimers op websites van aanbieders om ze niet te gebruiken op de openbare weg…


Groet,
JW

Pagina 4 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/