Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Led koplampen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=17234
Pagina 3 van 9

Auteur:  C5HDI110 [ 08 jan 2017 23:21 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Ja als het legaal is en het mag, dan zijn ze zeer welkom.

Als ik even google, kom ik deze tegen: https://pilotxenonshop.com/h7-led-can-bus-kit-hilox

Er staat bij: Typegoedkeuring E9 (E-keur), CE, ROHS

Auteur:  Jooster [ 08 jan 2017 23:52 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Nogmaals, er is een verschil tussen produceren/verkopen, en het toepassen. Een lamp kan volkomen legaal en goedgekeurd zijn, maar indien geplaatst in een onjuiste reflector/lens toch leiden tot afkeur. Simpelweg omdat de combinatie verblindt... De enige echt relevante toetsing is door bij een keurstation te meten. Vervangen is een dus een professionele klus, niet ivm plaatsen, maar ivm meten en afstellen.

Auteur:  Zeevijver [ 09 jan 2017 00:37 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Een h7 zal als deze een goekeur krijgt moeten voldoen aan de eisen en eigenschappen van een type h7 lamp.

Zou niet weten op welke grond het niet zou mogen.

Auteur:  BJG [ 09 jan 2017 00:49 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Er is een wezenlijk verschil tussen EU type goedkeuring waaraan het voertuig officieel moet blijven voldoen en de APK die weliswaar daarvan een afgeleide is, maar waarbij bepaalde controles zijn vereenvoudigd, of toetsing zelfs niet nodig is. Het is de bestuurder van een voertuig niet toegestaan wijzigingen aan te brengen aan het voertuig zodanig dat niet meer wordt voldaan aan de toelatingseisen.
Het verschil tussen niet mogen en niet afgekeurd worden is wezenlijk groot.

Vergis je niet in de APK keuringseis:
Er moet een duidelijke scheidingslijn tussen licht en donker zichtbaar zijn op het koplamp apparaat. Ook bij veel strooilicht (door bv aftermarket xenon) is er nog steeds een duidelijke scheiding tussen donker en licht (zeer licht en minder licht) te zien is mijn ervaring. Daarop kan dan niet worden afgekeurd.
Ander controle punt is de daling van de lichtbundel. Staat deze tussen 0,5 en 3 cm/m dan is er aan deze voldaan.

Het bestraffen van het voeren van verblindende verlichting is de taak van oom agent.
Die heeft belangrijkere dingen te doen volgens mij...

En dan de kleur:
De kleur van de verlichting mag op het scherm van het stelapparaat afwijkend lijken, zolang de lichtbundel op de wegdek maar nagenoeg wit of geel is kan het worden goedgekeurd.

En afkeuren op het ontbreken van sproeiers dan?
Koplampsproeiers zijn verplicht boven een bepaalde lichtsterkte van x lumen waarop tijdens de periodieke keuring niet behoeft te worden getoetst.

En daar gaat weer een Golfje met aftermarket 10 000K paarse xenons legaal verblindend met petje bestuurder bumperklevend de weg op...

En nu klink is als een, nou ja vul maar in...
In ieder geval is het regelmatig hinderlijk, vooral bij regen.

Auteur:  Roman [ 09 jan 2017 00:55 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Citaat:
En daar gaat weer een Golfje met aftermarket 10 000K paarse xenons legaal verblindend met petje bestuurder bumperklevend de weg op...


in een ander draadje ging het over het onnodig aan hebben van mistlampen...

ik vind de stelling in de quote vele malen hinderlijker dan iemand die de mistlampen onterecht aan heeft.. :oops:

Auteur:  JW-C5 [ 09 jan 2017 02:12 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Met je eens.

Die figuren hebben verlichting die gevaarlijker is voor de mede weggebruiker dan het mistachterlicht dat ten onrechte, en met enige regelmaat per ongeluk aanstaat.

En al helemaal als het regent is het een drama, zeker voor de wat ouder wordende tegemoet rijdende automobilist(e) :x

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 09 jan 2017 08:48 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Gaat volgens mij vooral om de mistlampen voor, lijkt wel mode te zijn om ze altijd aan te hebben in het donker.
Net als dagrij verlichting in het donker, ook bloed irritant :x

Auteur:  Roman [ 09 jan 2017 08:51 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Dagrij verlichting blijft branden hoor...
Het krijgt dan de funktie van stadslicht en brand in combinatie met standlicht zwakker..

Daar kan je zelf niks aan regelen

Auteur:  C5HDI110 [ 09 jan 2017 09:02 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Normaal gezien wel ja, bij een C5 is het me niet opgevallen dat het irritant fel is in het donker.
Maar bij de "patser" merken lijkt het wel of de dagrij verlichting net zo fel, zo niet feller dan het dimlicht brand in het donker :?

Auteur:  JW-C5 [ 09 jan 2017 15:10 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Eerder in dit draadje is te lezen dat de LED lampen voldoen aan de EU keurings eisen voor autolampen.
Ik heb wat op die site rondgekeken maar dat niet kunnen vinden, mis ik wat?
Ik zie wel een E9 "keurmerk", maar is dat voldoende? Dat betekent dat die lampen in Spanje gemaakt zijn.
Voorts referenties aan CE, ROHS en dat soort zaken maar dat is wat heel anders.

Als die lampen geen keurmerk hebben zijn ze imho illegaal. Ze vallen namelijk niet onder de "gedoogregeling", die beperkt zich tot maximaal 2000 lumen:
Citaat:
Wetsartikel:
Keuringseisen:
N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen)Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen, omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten. Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel. Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen.

Dat artikel gaat weliswaar over gasontladingslampen, maar de analogie kan mi niet missen. Ook deze 3000+ lumen lampen gaan een heel eind over de 2000 Lumen heen.

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 09 jan 2017 15:26 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Als je verder naar beneden scrolt op LED lampen, staat er bij specificities: Typegoedkeuring E9 (E-keur), CE, ROHS

Geen idee of E9 (E-Keur) de juiste keur is om deze lampen op de openbare weg te mogen gebruiken ?

Auteur:  JW-C5 [ 09 jan 2017 15:34 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Dat had ik inmiddels ook gevonden, zie m'n posting hierboven.

Blijft de vraag: mogen ze worden toegepast?
Die Finse disclaimer spreekt boekdelen, wat mij betreft :idea:

Er staat me ook iets bij dat op de koplamp of op het koplampglas zelf moet staan aangegeven welke lampen erin mogen......

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 09 jan 2017 15:50 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Heb mijn collega in Finland effe een email gestuurd, of ze daar inderdaad niet gebruikt mogen worden.
Fins kun je het beste door een Fin zelf laten vertalen :D

Auteur:  BJG [ 09 jan 2017 21:31 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

JW, ik denk dat je dit bedoelt?
http://www.danielsternlighting.com/tech/lights/codes/codes.html

Auteur:  JW-C5 [ 10 jan 2017 13:22 ]
Berichttitel:  Re: Led koplampen

Bedankt, dat is precies wat ik bedoelde :smt023

Op pagina 2 van dat verhaal staan de omschrijvingen:
Citaat:
ECE/EEC Device Function Markings:

Forward Illumination Lamp Function Markings:
B Front fog lamp
F3 Front fog lamp (to updated & increased performance requirements)
C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
CR Low and high (dip and main) beam headlamp, Class-A (usually tungsten filament)
C/R Low and high (dip and main) beam headlamp with low and high beams not to be operated simultaneously, Class-A (usually tungsten filament)
HC Low (dip) beam headlamp, Class-B (usually halogen or LED)
HR High (main) beam headlamp or driving lamp, Class-B (usually halogen or LED)
HCR Low and high (dip and main) beam headlamp, Class-B (usually halogen or LED)
HC/R Low and high (dip and main) beam headlamp with low and high beams not to be operated simultaneously, Class-B (usually halogen or LED)
DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID, "Xenon")
DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID, "Xenon")
DCR Low and high (dip and main) beam headlamp, gas discharge (HID, "Xenon")
DC/R Low and high (dip and main) beam headlamp with low and high beams not to be operated simultaneously, gas discharge (HID, "Xenon")
A Front position lamp (colloquially "city light" or "standing lamp"; called "side light" in British English and "parking lamp" in American English),
RL Daytime running lamp
PL Plastic lens (may occur with any of above markings)


Oftewel, als er een markering H** op staat, is die lamp bedoeld en toegestaan voor gebruik met een halogeenpit.
Als er D** op staat, gaat daar een Xenonlamp in.
Combinaties zijn mogelijk, DCHR staat dan voor een lamp met een Xenon dimlicht en een halogeen groot licht.
Op die van mij zou dan DCRHR moeten staan, dat slaat op Xenon dim- en grootlicht en halogeen grootlicht.
Ik zal dat straks eens checken ;)

Groet,
JW

Pagina 3 van 9 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/