Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Weergave verbruik en range(even 'n deuntje op de loftrompet) 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2010 21:11
Berichten: 617
Woonplaats: intussen vlakbij Bodegraven
Auto: C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive
Opties: Pack Integral, Pack Detection Exclusive 3, opvouwbare trekhaak, transparante voorruit
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11633
Productienummer: 0004
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 117600
Kleur: Gris Thorium (KTHB)


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Weergave verbruik en range(even 'n deuntje op de loftrompet)
In December bracht ik mijn C5 (een 2.7 HDi Tourer uit 2008) naar onze vrienden bij Oldenhage. Winterbanden, en een elektrieke achterklep die regelmatig niet meer wilde openen.

Brian zette daar, goedgemutst als altijd, de software-updates op.
Iedereen blij... tot ik in de auto stapte en wegreed... en zag dat ik, op een halve tank, nog 1300 km kon rijden. Nou rij ik met een vrij lichte rechtervoet, maar dat gelooft niemand. Bovendien was het momentane verbruik 0.0l/100km, hoe hard ik ook op het gas leunde. Naarmate ik vorderde werd de range steeds optimistischer... tot ik nog 2000 km op een tank kon... op twee duizend kilometer bleef 'ie steken. En na een kilometertje of tien rijden veranderden alle verbruiksgegevens (en ook de afstand tot de volgende tankbeurt) in min-tekentjes.

Johan wist zich even geen raad... maar hij maakte een afspraak om, op 12 januari, ernaar te kijken met ondersteuning van Citroën zelf.
U ziet het lijk al drijven... op 12 januari om 17:00 uur kon ik nog steeds 2000 km rijden (nu op een kwart tank). Niks dus... de techneuten van Citroën kwamen er ook niet uit.
De oude software terugzetten is, aldus Citroën, geen optie (het kan niet eens met de Diagbox software), en Johan liet al vallen dat 'ie voor dat soort akkevietjes dus een garageverzekering heeft... :-(

Lang verhaal kort: Johan zou, als de gelegenheid zich voordeed, eens bij een andere auto van hetzelfde bouwjaar en dezelfde motor spieken hoe het daar zat met de software-versie en de instellingen.
Eind maart werd het toch eens tijd voor zomerbanden... dus ik bel Johan en vraag wat 'ie van het idee vindt om nieuwe Primacy's op mijn zomerbandvelgen te schoepen, en dan gelijk nog eens te kijken. Johan deelt me mee dat 'ie een nieuwere versie heeft (dat blijkt een nieuwere versie van de DiagBox software te zijn), en dat het misschien de moeite loont. Dus rij ik vanmorgen naar Nieuw-Vennep (dag vrij genomen, dus ik had toch niks beters te doen), rekenend op nieuwe zomerbanden, maar niet op werkende verbruiksgegevens.

Kennelijk snapt Johan meer van de C5-BCI dan de programmeurs van Citroën zelf, want sinds hedenmiddag werkt alles weer naar behoren. :shock: :) :D :smt017 :mrgreen: :smt193

Johan wilde er per sé nog een keer mee aan de slag -- ik kreeg de indruk dat het nu een erezaak geworden was.
Vergeef me als ik niet meer precies weet hoe de optie is geformuleerd in de software... laat staan in welke categorie/subcategorie de optie staat, maar het was iets in de sfeer van "Geen verbruiksgegevens tonen als het roetfilter wordt geregenereerd". Dat regenereren (wat een k*twoord om te tiepen zeg...) zat er in elk geval in. Johan en ik hebben wat gedebatteerd over de semantiek (ik las die zin anders dan hij), en hij besloot die optie op "nee" te zetten.

Nou is software ontwikkelen mijn vak, dus ik weet iets van wat er allemaal mis kan gaan... mijn vermoeden is dat deze optie pas nadat mijn auto in elkaar werd geschroefd in de firmware is ingestoken, en vermoedelijk eerst als ongedocumenteerde optie (zodat de knop om dat aan of uit te zetten dus wel in het koppelvlak, maar niet in de DiagBox-software zit), en dat daardoor de kant van het koppelvlak in de user interface (het display in de auto) de data uit het motor management verkeerd interpreteert - en dat daardoor de default-instelling leidt tot onvoorspelbare resultaten.

Maja... software ontwikkelen is dan ook een VAK... we hebben al eens vastgesteld dat je dat vak niet moet overlaten aan een automotive engineer. Wat dat betreft ligt Tesla denk ik ongeveer een decennium voor op de traditionele autofabrikanten.

Maar gelukkig is er een traditionele autofabrikant die door Johan Oldenhage wordt bediend. Ik durf er best een vingernagel om te verwedden dat je, als je ditzelfde probleem had gehad met, zeg, een Audi A6, het niet door de dealer zou zijn opgelost. Dat weet ik, omdat ik een collega had met een A6 waarvan, gedurende de hele lease-termijn, de automaat niet naar behoren heeft gefunctioneerd.

Wat me opviel was dat Johan, toen we een stukje gingen rijden om te testen, net zo enthousiast was over het feit dat het probleem was opgelost als ik. Dat is, denk ik, het kenmerk van de echte techneut: dat je er lol in hebt om een probleem op te lossen ze bij Citroën ook niet uit kwamen.

Nadat we samen nog even gezellig gesteggeld hadden over de hoogte van de rekening (nee, het is niet wat je wellicht denkt...), verliet opnieuw een tevreden klant het pand.

:smt038

_________________
Moi: Skoda Octavia Combi 1.8TSI Elegance se všemi zvonky a píšťaly
Ma femme: C3 Ph2 1.4 e-HDI aut.

Histoire:
DS23
CX 2400 Pallas
BX 16 TZI
GSA Pallas
ZX Aura 1.6 (van mijn vrouw; vermoord door een klapband op de A12)
XM 2.1TD (vermoord door een Renault Mégane)
XM 2.1TD
C5 Break Ph2 2.2HDIf Exclusive

C5 Tourer 2.7 HDIf Exclusive


31 maart 2015 15:29
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Weergave verbruik en range(even 'n deuntje op de loftrom
Mooi zo'n ervaring! En oplossing natuurlijk.

Voor die VAG collega weet ik wel een adresje :mrgreen: , net zo'n eigenwijze, onderzoekende vakman als Oldenhage.
Gelukkig zijn er dit soort bedrijven.


31 maart 2015 17:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.