Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Nieuw kaartmateriaal 2014-2
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=56&t=15750
Pagina 2 van 2

Auteur:  cieterman [ 22 nov 2014 18:34 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Jooster schreef:
Een ander punt dat op die site wordt gesuggereerd is dat ze snel zijn met updates:
"NAVTEQ ... HERE, onze nieuwe merknaam voor de beste kaartgegevens ter wereld: 196 landen, 2,7 miljoen updates per dag, 80000 gegevensbronnen" en "Automotive kwaliteitsklasse"

Met dit soort taal verwacht je dat 2014 updates ook de 2014 situatie weergegeven, niet de 2013 situatie. 1 van de redenen om navigatie te gebruiken is juist omdat de situatie onbekend is door wijzigingen. En juist op dat punt laat HERE het afweten, terwijl dit juist hun vak is waar ze een forse som geld voor vragen van hun klanten. Incompetentie behoort niet verdedigd te worden.

Ze moeten klanten maar eens eerlijk informeren en dus hun teksten aanpassen. Of liever nog hun proces verbeteren zodat ze wijzigingen snel kunnen leveren aan hun klanten.


Misschien helpt een mailtje aan de HERE meer. :smt017 :smt198 Hier klagen is prima, dan weten anderen het ook als ze aarzelen om nieuwe kaarten te kopen maar het helpt verder niet.

Met vriendelijke groet,
Cieterman, :citrofiel :citrofiel

Auteur:  Marc [ 22 nov 2014 19:22 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Volgens mij ligt dat niet alleen aan HERE/Navteq. Garmin z'n kaarten komen ook van Navteq. En met een lifetime mapupdate krijg je tot 4x per jaar een kaart update. Ook daar is niet alles perfect, en soms duurt het een paar versies voordat alle nieuwe dingen erop staan. Ik heb nu op mijn Garmin 2015-3 staan. Snap ook niet helemaal waarom in 2014 kaarten 2015 worden genoemd, maar alle recente wijzigingen rond Nijmegen (2e brug, knooppunten Valburg en Ewijk, tijdelijk talud oude Waalbrug) staan er netjes op. Als Citroen het wil kan het, volgens mij, eind 2014 kaarten uitbrengen gebaseerd op zomer 2014 data.

Auteur:  john-b [ 22 nov 2014 19:29 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

@ambu66: 3d weergave bij de Navidrive 3d heb je alleen maar in de centra van de grote steden. In alle andere gebieden zie je de normale 2,5d weergave.

Auteur:  ambu66 [ 22 nov 2014 19:52 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Dank je John-b, dan zal ik eerst eens naar de grote stad gaan.
Hier op het platte land zal ik het dus niet zien. :smt038 :smt038

Auteur:  exroosje [ 22 nov 2014 20:35 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Allemaal een kwestie van prijs. Hoe recenter de data hoe duurder. Basically zijn er maar 2 wereldwijde kaartleveranciers, navteq en teleatlas/tomtom.

Als er geen competitie is verkoopt men liever wat oudere data.

Tomtom gebruikt de recentste data natuurlijk voor zijn eigen devices . Vooruitgang is dat men tegenwoordig er bij meldt van wanneer de kaarten zijn en 2 maal per jaar update.Daarmee is je gemiddelde veroudering gekrompen tot onder 1 jaar. Dat was eerder wel tot anderhalf jaar.

Auteur:  peterh [ 22 nov 2014 21:46 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

exroosje schreef:
Voor vrijwel alle navigatiesystemen heeft Navteq / Here een nieuwe editie uitgebracht. Men is integraal over op 2 maal per jaar updates en de setjes kosten "nog maar" 150 euro


Grutjes, daar heb je een TomTom voor. Met goedkopere kaart-updates en veel betere verkeersinformatie.

Auteur:  Jooster [ 22 nov 2014 23:20 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

cieterman schreef:
Misschien helpt een mailtje aan de HERE meer. :smt017 :smt198 Hier klagen is prima, dan weten anderen het ook als ze aarzelen om nieuwe kaarten te kopen maar het helpt verder niet.

Met vriendelijke groet,
Cieterman, :citrofiel :citrofiel

Dank voor de tip, je suggereert dat dit helpt. Laat ik nou met enige regelmaat contact zoeken met bedrijven over dingen die vanuit klantperperspectief heel vreemd overkomen, ook deze week nog. Ik weeg op voorhand wel mijn kansen. Heb geleerd dat in vrijwel alle gevallen er niets mee wordt gedaan. Vanuit mijn beroep heb ik een aardige inkijk in verschillende soorten bedrijven, vooral met wat grotere omvang, en zie het probleem van de binnenkant. Dat begin begint meestal al bij het luisteren (registeren van klantvragen), en loopt meestal vast in platgeslagen rapportages die via diverse hiërarchische lagen gaan naar de bestuurders van een organisatie die als enigen in staat zijn veranderingen door te voeren. Hoe groter de klant (bv grootzakelijk) des te beter is men in staat iets te doen met een klantsignaal, al is het bijna altijd ad hoc. Hoe kleiner de klant (bv consument), des te kleiner de kans dat er iets mee gebeurt. Het is niet eens zozeer onwil als wel onkunde die ingebakken is in bedrijfs DNA. Het vermogen om te veranderen is meestal gering.

Kleine bedrijven dicht in de buurt luisteren het best, grote bedrijven ver weg het slechts. Mijn gevoel zegt dat het in dit geval geen zin heeft, en voor mij is het probleem te klein (gebruik altijd Google Maps in de auto, die is wel bij de tijd)

Auteur:  peterh [ 22 nov 2014 23:30 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Cieterman: Jooster heeft een punt.

Bedrijven reageren over het algemeen sneller op tweets met een grote exposure dan op mailtjes.
Een mail met een gerichte vraag leidt meestal tot een standaard cut-and-paste antwoord met daarin "dat is ons beleid".

Ik heb me één keer laten verleiden tot het stellen van de vraag "is dat beleid of is daarover nageacht?"
Met die organisatie heb ik nu geen relatie meer. :mrgreen:

Ooit, toen ik weer eens wat tegenkwam in de database engine van Obstacl-- eeh, Oracle waarvan me de haren te berge rezen, heb ik daar een blogje over geschreven en dat getweet. Ik had er nog geen dag later ineens een handvol volgers bij die bij Oracle werkzaam waren...

Niet dat het geholpen heeft -- iedereen die Larry Ellison kent, weet waarom. ;-)

Auteur:  cieterman [ 23 nov 2014 15:22 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Het is mij bekend dat klagen veelal geen zin heeft. Bij een langduriger klant-leverancier relatie heeft het soms zin omdat je dan terug kan vallen op een eerdere klacht. Desalniettemin zal ik soms, ook al is het tegen beter weten in, toch klagen. Al is het maar om zelf een beter gevoel te krijgen dat je er wat aan hebt gedaan. Niet klagen is te gemakkelijk. Maar ieder moet zijn eigen afweging maken.

Met vriendelijke groet,

Cieterman :citrofiel :citrofiel

Auteur:  Jooster [ 21 dec 2014 22:18 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

exroosje schreef:
Allemaal een kwestie van prijs. Hoe recenter de data hoe duurder. Basically zijn er maar 2 wereldwijde kaartleveranciers, navteq en teleatlas/tomtom.

Als er geen competitie is verkoopt men liever wat oudere data.

Ik heb zojuist de bestanden van de meest recente kaart (2014) voor de NG4 bekeken. Dit kaartmateriaal van 2013. Maar er is idd geen competitie. Dus dit kan wel eens kloppen. Ik probeer ook rekening te houden met de argumenten van JW-NHS. Maar zie de opmerkingen van de leverancier copy/paste van hun website):

    -meest nauwkeurige routeaanwijzingen
    -profiteer van bijgewerkte weginformatie
    -dankzij de recentste database
    -de meest recente GPS-kaart
    -voor 37 landen met onlangs bijgewerkte gegevens

Gezien de prijs wringt wel wat...

Auteur:  Roman [ 21 dec 2014 22:37 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Momenteel heeft citroen belgie de aanbieding..
Complete update voor 99€

Auteur:  Roman [ 21 dec 2014 22:42 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Alleen niet van toepassing op de ng4 en mmcs systeem

Auteur:  Ccinq [ 21 dec 2014 22:49 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

"Gezien de prijs wringt wel wat..."

Ik zou eerder spreken over keiharde misleiding!

Auteur:  bakro [ 21 dec 2014 23:05 ]
Berichttitel:  Re: Nieuw kaartmateriaal 2014-2

Afgelopen week de update gekocht voor €119 bij de dealer, ook de firmware 8.31 zit daarbij en systeem werkt daardoor wel sneller moet ik zeggen.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/