Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.
Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Je hebt in meetwaarden gekeken? en geconstateerd dat de drukverschilsensor niet werkt? Dan is het niet de stekker die er af ligt! Blijft over een defecte sensor of een verstopte/lekke leiding. Beide komt wel eens voor, dit zal je gewoon moeten controleren. De sensor kun je controleren met een klein vacuüm pompje dat ook gebruikt wordt om het vacuümcircuit te controleren. Niet heel spannend allemaal. Je moet alleen wel onder de auto kunnen, dus in de sneeuw op een oprit is nu even niet handig Regeneratie gebeurt bij jouw C5 overigens normaal gesproken niet op basis van verschildruk, dat is puur ter beveiliging. Wanneer die verschildruk echt te hoog oploopt dan krijg je de melding 'kans verstopping roetfilter' en dan gaat hij acuut regenereren, maar dat ziet de auto dan dus als een storing.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 feb 2021 10:10 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 965 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Ik heb de uitlaatgas tempraturen bekeken 2x prekat en 1x kat. Deze tempraturen zijn in beweging volgens de op de dan getoonde grafiek. Moet er wel bij vermelden dat ik niets van die grafieken begrijp, maar ze bewegen en zullen ze het doen. De kat loopt langzaam op, maar dat lijkt mij logisch die zit het verste weg. De drukverschil regelaar blijft staan en beweegt niet. ook niet met oplopende toeren. tot 3500 toertjes Deze test vond plaats in een koude garage en koude start. P 1457 heb ik gratis gekregen na het vervangen van de achterste EGR klep. De drukverschil regelaar is toen los geweest en opzij gelegd om bij de EGR klep te kunnen komen. Hierbij zal wat fout gegaan zijn. De drukverschil sensor is besteld, dan gaan we kijken wat er aan de hand is. Geen besneeuwde oprijlaan voor mij, voor mij een koude (ex) paardenstal met 2 kolommer. en backup auto. Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
10 feb 2021 17:03 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 965 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
OE ABGASDRUCKSENSOR DPF FAP DRUCKSENSOR DIFFERENZDRUCK CITROEN PEUGEOT 1618.Z9 https://www.ebay.de/itm/OE-ABGASDRUCKSE ... 2749.l2649
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
10 feb 2021 17:07 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Daar kun je je geen buil aan vallen voor 26 euro.
Edit: Nog even een vraagje: jij, en ook catcar, hebt het over temperatuursondes. Zijn dat niet de lambdasondes? Want die benaming kom ik bij catcar niet tegen.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
10 feb 2021 17:34 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1313 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Frans, je hebt het steeds over drukverschil regelaar, moet dat niet drukverschilmeter of sensor zijn? Het drukverschil is toch gewoon een meetwaarde gemeten over de in- en uitgang van het onderdeel, dat valt toch niet te regelen (behalve met het gaspedaal) ?
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
10 feb 2021 17:42 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 965 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Ccinq. de in- en uitgang van het onderdeel, dat valt toch niet te regelen (behalve met het gaspedaal) ? Dus zou het moeten veranderen met gas geven of toeren laten maken. Grüß Meter/ sensor of welke naam ook, lijkt mij om t even.
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
10 feb 2021 18:40 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 965 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Jantje 1946 Ha ha De prekat heb ik niet bekeken, de kat wel, en dat ziet er echt uit als een tempratuur sensor. Vergelijkbaar met wat er in je oude cv ketel zat. Wieder Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
10 feb 2021 18:44 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Ik vraag het maar even omdat een temperatuursensor in het uitlaatsysteem voor mij iets nieuws is. En lambdasondes, nodig voor de mengselregeling, kom ik bij catcar niet tegen. Erg vreemd.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
10 feb 2021 19:13 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Deze diesel heeft geen breedbandlambdasondes, dat is pas bij EURO 5 nodig. Iedere diesel met roetfilter heeft temperatuursensoren voor de controle van de na-inspuiting voor regeneratie.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 feb 2021 22:38 |
|
|
jantje1948
C5club Chief Executive
Geregistreerd: 04 aug 2017 11:44 Berichten: 2181 Woonplaats: Breda
Auto: C5 Berline 3.0 V6 Exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: grijs.
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Weer wat geleerd! Ik dacht er even niet aan dat het om een diesel gaat.
_________________ Ex: 2cv, Renault4, Traction BL 1938, Dspecial, Ds23 ie bvh, Gsclub, Austin princess 2300, CX2400 break, BX RD, CX2500TRD, MGB, MGC, XM 2.0 16v, Saxo 1.1, DS21ie bvm, SM 2.7 ie, Xantia 2.0 16v.
|
11 feb 2021 01:26 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4568 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
BJG schreef: Iedere diesel met roetfilter heeft temperatuursensoren voor de controle van de na-inspuiting voor regeneratie. Wat doet het MM eigenlijk met de gemeten temperatuur ? meer of minder na inspuiten tijdens regenereren ? Bij mij geeft die sensor weleens een tijdelijke fout met uitlezen, al eens vervangen zonder resultaat. Blijkt te komen als ik tijdens het regenereren, te hard heb gereden, doe ik dit niet, dan is die storing er niet.
|
11 feb 2021 02:13 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Ik ben vooral benieuwd naar welke fout er dan ontstaat (omschrijving).
Wat er mee gebeurt is heel erg afhankelijk van het systeem en hoeveel sensoren er zijn. Is er één dan wordt alleen gekeken of de regeneratietemp is bereikt, zo niet dan meer na-injectie. Verder geen controle, en een vaste periode van na-injectie.
Zijn er twee dan bepaalt mm of de kat werkt en de regeneratietemp bereikt is. Hij kan dan de na-injectie aanpassen qua hoeveelheid, maar hij blijft een bepaalde tijd na-injecteren ongeacht de hoeveelheid roet. En omdat er geen controle is kan dit dus ook fout gaan als er teveel roet is.
Zijn er drie dan wordt bepaald of de kat werkt, en of de regeneratie is gestart, als de regeneratie is gestart dan zal de na-injectie geheel stoppen. De sensor na het roetfilter ziet immers dat er wordt geregenereerd en roet brandt. Dit scheelt aanmerkelijk in olieverdunning en brandstofverbruik. Zou het te gek gaan dan kan ook de motor stop worden gezet en dus de zuurstof toevoer stoppen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 feb 2021 13:35 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4568 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Er is 1 temp.sensor na de kat., daaronder zit gelijk het roetfilter (1.6-16V HDI). De foutmelding is iets met te hoge temperatuur, weet helaas de foutcode niet, zal eens zoeken in de foto's. Gebeurt alleen als ik tijdens regenereren (flink) doortrapt heb, inmiddels doe ik dat niet meer, zou geen zin hebben, van wat ik hier gelezen heb.
|
11 feb 2021 14:05 |
|
|
Frans 99
V.I.P.
Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58 Berichten: 965 Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
P1457 (roetfilter doorboord of afwezig en/of sensor afwezig). Iets in die trant. Tenzij niet mijn foutcode bedoeld wordt. Grüß
_________________ De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
|
11 feb 2021 16:18 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4568 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Vast zittende EGR klep en premium diesel brandstof
Nee niet die code, ik reageerde op de uitleg van BJG over temp.sensoren. Ik heb er 1 na de kat, en die geeft soms een foutmelding met uitlezen, is verder niet van belang voor jouw probleem denk ik ? Excuus dat ik je topic effe heb gekaapt
|
12 feb 2021 00:44 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|