Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Navigatie kaarten illegaal of niet 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 sep 2017 16:46
Berichten: 161
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 145000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Navigatie kaarten illegaal of niet
Ik ben aan het zoeken naar updates voor mijn navigatie in de 2008 C5 Tourer. Ik heb er genoeg van om te zien hoe die wanhopig probeert de route aan te passen aan de nieuwe snelweg die wel ingetekend is maar volgens de navi nog niet open. Ik kwam in een paar posten een opmerking tegen over illegaal gebruik van kaarten. Mijn zoektocht en opmerkingen over prijzen ed doe ik wel ergens anders, maar over de legale kant wil ik dit draadje openen.

Software makers (speciaal in de gaming industry) zeggen dat alleen de eerste koper het product mag gebruiken, doorverkoop is niet toegestaan. Of dat je het eigenlijk alleen maar leased of huurt, maar met een eenmalige prijs en onbeperkte levensduur. Of dat het PC of auto-gebonden is of .. of ... etc.

Wel, sinds de UsedSoft Case voor het Europese Gerechtshof (2012) is dit in de EU NIET WAAR, iemand mag rustig zijn software doorverkopen. .

De vraag is over het delen en wat de update inhoud. Als je met 2018 alles kunt installeren ongeacht of 2017 aanwezig is of niet, dan koop je een nieuw product en mag je 2017 doorverkopen. Op dezelfde manier, als je alleen Benelux gebruikt mag je oost Europa doorverkopen. Of als je de navi niet gebruikt of kapot is. Met andere woorden, doorverkoop van kaarten of gebruik van generic kaarten is niet per definitie illegaal.

Dat is een van de redenen waarom veel software makers (met name Adobe, Microsoft), alles nu via cloud regelen. In cloud koop je de software namelijk niet, je huurt het gebruik voor beperkte tijd en je hebt het eigenlijke eindproduct niet fysiek (of electronicsch) in eigen handen. Op de oude manier had je altijd –via CDs of Download, een eindproduct in handen. In cloud mag je alleen een copy voor off-line gebruik downloaden, het eigenlijke product blijft expliciet in cloud, en dus niet bij jouw.

De andere reden voor cloud is natuurlijk de klant ripp-off; ze willen niet dat klanten jaren doorwerken met volkomen goede maar oude software. Voor de overgrote meerderheid is er niet veel verschil tussen de Adobe CS6 versies en de cloud versies, of tussen de laatste MS Office producten op CD en de 365 cloud versies.

Wat citaten:
“UsedSoft Case, 2012: “The European Court of Justice said that software owners exhaust their rights to control the sale of their copyrighted products when they first sell them within the EU, regardless of whether the sale concerns a physical product or one downloaded from the internet.

• Protective measures - the ECJ held in the UsedSoft Case that copyright holders may use technical protective measures to ensure that an acquirer who resells a licence makes his copy unusable prior to the resale. While not preventing the resale of software by the licensee, such measures would give the licensor some comfort that duplicate copies of the software were not being used under one licence.

Met andere woorden, zolang er geen techische blokkade is die een dubbel gebruik onmogelijk maakt kan een software verkoper dat niet tegenhouden. Zolang die zin niet expliciet bij de software zit is dubbel gebruik in de EU met dit soort software dus legaal een grijs gebied.

Interesant is dat als ik software koop inclusief expliciet eenmalige code, ik legaal ben en het gebruiken mag; het is aan de verkoper om zijn/haar kopie onbruikbaar te maken! Als dat niet gebeurt is de verkoper illegaal bezig, maar ik niet.


23 jan 2018 13:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2007 23:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Mcduff schreef:
.....

De vraag is over het delen en wat de update inhoud. Als je met 2018 alles kunt installeren ongeacht of 2017 aanwezig is of niet, dan koop je een nieuw product en mag je 2017 doorverkopen. Op dezelfde manier, als je alleen Benelux gebruikt mag je oost Europa doorverkopen. Of als je de navi niet gebruikt of kapot is. Met andere woorden, doorverkoop van kaarten of gebruik van generic kaarten is niet per definitie illegaal............


In de voorwaarden die bijgesloten zijn bij de RT4 CD's staat dat expliciet beschreven.
En zó heb ik m'n niet meer gebruikte CD-set van een eerdere jaargang dan ook wel eens doorverkocht, voor een zacht prijsje.
Volkomen legaal dus :smt023
Splitsen van de set en delen los doorverkopen is niet toegestaan, zie die voorwaarden :idea:

Dat is overigens al vaker geschreven op dit forum......

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


23 jan 2018 13:31
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Juridisch allemaal vast wel ok, maar zo langzamerhand natuurlijk een volkomen achterhaald gebeuren. Ik navigeer als het er echt op aankomt met mijn gratis Here-app, met kaarten van gisteren, werkt uitstekend. Voor mijn NG4 zou ik elk jaar (nou ja, elke 1-2 jaar) een hoop geld moeten neertellen voor ook nog eens volkomen achterhaalde kaarten. Te gek voor woorden, zeker bij een nav systeem waarvoor duizenden euro's werden gevraagd bij aanschaf. Maar het begint er op te lijken dat PSA dit zo langzamerhand ook te gek vindt. Overigens heb ik nog wel een originele NG4 kaartupdate liggen, maar inmiddels ook al een jaar of 4 oud dacht ik. Daar heb je niks aan. Mijn advies: smartphone met 5 inch scherm, dashmount en gaan met de banaan. Dat is nu al bijna goedkoper dan 1 kaartupdate.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


23 jan 2018 14:13
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 17:32
Berichten: 4467
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
TomTom 5xxx serie met Live, Wifi en lifetime updates alles.
Vooral het updaten, gewoon thuis op een USB lader aansluiten, contact maken WiFi en de rest gaat vanzelf.
Prijs is c.a. € 350, dat heb je er snel uit als je bedenkt dat je nooit meer kaartupdates hoeft te kopen en lifetime Live + flitsers abonnement is inbegrepen.


23 jan 2018 14:33
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 mei 2016 17:18
Berichten: 359
Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Heb hier ongeveer hetzelfde met Navigon op de smartphone, lifetime kaartupdates er bij gekocht en al 4 jaar netjes elke 3 maanden een update voor heel Europa.
Het geheel in de auto op een actieve Brodit mount gezet, werkt prima! :smt023

_________________
Groet,
Hans


23 jan 2018 14:40
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2015 11:50
Berichten: 1258
Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Ccinq schreef:
Juridisch allemaal vast wel ok, maar zo langzamerhand natuurlijk een volkomen achterhaald gebeuren. Ik navigeer als het er echt op aankomt met mijn gratis Here-app, met kaarten van gisteren, werkt uitstekend. Voor mijn NG4 zou ik elk jaar (nou ja, elke 1-2 jaar) een hoop geld moeten neertellen voor ook nog eens volkomen achterhaalde kaarten. Te gek voor woorden, zeker bij een nav systeem waarvoor duizenden euro's werden gevraagd bij aanschaf. Maar het begint er op te lijken dat PSA dit zo langzamerhand ook te gek vindt. Overigens heb ik nog wel een originele NG4 kaartupdate liggen, maar inmiddels ook al een jaar of 4 oud dacht ik. Daar heb je niks aan. Mijn advies: smartphone met 5 inch scherm, dashmount en gaan met de banaan. Dat is nu al bijna goedkoper dan 1 kaartupdate.



Die heb ik ook gelijk even gedownload, ik heb op mijn RT4 de laatste nieuwe kaarten en dat zal ook wel zo blijven, helaas.(worden tot nu toe niet meer ondersteund vanuit PSA)

_________________
Citroën C4 Picasso Exclusive.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).


23 jan 2018 17:00
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 sep 2017 16:46
Berichten: 161
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 145000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Het ging mij eigenlijk alleen over het jurisiche verhaal, ik ben al in gevecht met een game maker over dit onderwerp (als ik weer eens tijd heb ga ik verder). Helaas ben ik mijn Nokia 5800 kwijt, die had perfecte en gratis navigatie, ik geloof nog steed erkent als de beste navi ever op debieltjes.

Verder lukt het mij soms ook om thuis de ipad (zonder GPS of SIM) en iphone te linken, navi op Ipad aan te zetten en die gebruikt dan de iphon gps om te navigeren, zolang ze maar beiden aan blijven en bij elkaar. Of gewoon de telefoon, maar meestal gebruik ik de navi niet.

Het is alleen te gek voor woorden dat een fabrikant een navi system in de auto zet, en daar dan voor elke update 150 - 200 EUR per jaar voor vraagt. Beter woord hiervoor is oplichting. Het is bijna burgerlijke ongehoorzaamheid (dus noodzakelijk) om dat te kraken.

Verder ga ik de terminologie van de licensie eens nakijken. De grap van de ECJ is juist dat ze de bewoording van de fabrikant wat wel en niet mag zelfs als je dat geaccepteerd en ondertekent hebt als ongeldig overboord gooit. M.a.w. als Citroen zegt mag niet, dan kan het onder de regels van de ECJ in de EU onder een aantal gevallen toch WEL mogen ongeacht wat Citroen (of de navi producent) daarvan zegt. Op de achtergrond klinkt ook het misbruik van monopolie- en machtspositie door, waar de ECJ ook een hekel aan heeft.


23 jan 2018 23:14
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan

Geregistreerd: 21 maart 2007 13:56
Berichten: 1295
Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 227.000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
De HERE app is gratis hoor, in elk geval voor android. En je kunt de kaarten op je phone zetten, dus navigeren zonder dataverbinding (mis je wel de verkeersinfo). Maar data is toch geen issue meer.

_________________
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen


24 jan 2018 00:36
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 nov 2015 11:50
Berichten: 1258
Woonplaats: 0181
Auto: Citroen C4 Picasso Exclusive.
Opties: Vol automaat, Panoramisch dak, Pdc, BiXenon en een Magneti Marelli RT5.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Organummer: 11623
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200.000
Kleur: Gris Aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Apple is ook gratis, gister erop gezet en ziet er goed uit.
Het liefst gebruik ik wel me navi die in de auto zit.

_________________
Citroën C4 Picasso Exclusive.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).


24 jan 2018 07:32
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Geregistreerd: 26 sep 2017 16:46
Berichten: 161
Auto: C5 Tourer exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 145000
Kleur: rood


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Het enige probleem is navi in het buitenland, per telefoon kan dat nog wel eens duur worden als je die permanent in verbinging laat via data net. Maar met de Iphone is dat ook minder een probleem: alles thuis aanzetten, en gaan. Indien nodig tijdens stops even snel updated met locale wifi of beetje data, gaat prima.


24 jan 2018 08:28
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 15:44
Berichten: 3010
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
….Bovendien is internet in het buitenland tegenwoordig net zo duur als in eigen land dus dat is geen probleem meer. Wat volgens mij wel een probleem is is dat je de kaarten naar je telefoon download en zodoende een hoop opslagruimte gebruikt. Of valt die data opslag wel mee?

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


24 jan 2018 08:57
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Mcduff schreef:

Het is alleen te gek voor woorden dat een fabrikant een navi system in de auto zet, en daar dan voor elke update 150 - 200 EUR per jaar voor vraagt. Beter woord hiervoor is oplichting. Het is bijna burgerlijke ongehoorzaamheid (dus noodzakelijk) om dat te kraken.



Jij werkt toch ook niet voor niets ?? ;-)
Er zit ontzettend veel werk in al die updates en aanpassingen.

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


24 jan 2018 09:01
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 mei 2016 17:18
Berichten: 359
Woonplaats: Nieuwe Pekela
Auto: BMW 320d Touring M Edition (184 Pk / 380Nm)
Opties: Vol Leder, Harman/Kardon Audio, M sportonderstel
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 310000
Kleur: Space Grey Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Navigon vraagt € 69,95 voor twee jaar elke 3 maanden een kaartupdate. Dan is € 150 of meer voor 1 update best duur vind ik. Op zich geen reden tot illegale praktijken maar met die prijzen gaan mensen wel naar alternatieven zoeken ben ik bang. Ook de ondersteuning en verkrijgbaarheid van updates is vaak (veel) minder lang dan de levensduur van de auto.

_________________
Groet,
Hans


24 jan 2018 09:31
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 17:31
Berichten: 33374
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Mee eens dat er groot verschil is tussen de één en ander !

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


24 jan 2018 09:59
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 16:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Navigatie kaarten illegaal of niet
Dat komt omdat je die gratis / goedkope apps feitelijk betaalt door data te verzamelen voor de kaartmakers. Here en TomTom zijn niet toevallig de grootste leveranciers van kaarten. Die dat dus weer duur doorverkopen aan de autonavigatie gebruikers.

Overigens, als daar fors aan verdiend werd zou PSA niet gestopt zijn met kaartupdates voor RT4/ RNEG en NG4...
Immers ze betaalt juist Here voor deze update. Er zal wel een kick back fee zitten op de kaarten die vervolgens verkocht worden, maar kennelijk niet voldoende om dit tot in lengte der jaren profijtelijk te laten zijn.

Niets is gratis, dus als je niet betaalt met geld, dan wel met informatie.

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


24 jan 2018 12:34
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.