Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

lekkende veercilinder
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=9012
Pagina 10 van 12

Auteur:  BJG [ 11 jan 2016 22:33 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

James, ik begrijp je frustratie.
Die veercilinder is niet zoveel aan te doen en moet gewoon vervangen worden.
Voor de rubbers is inmiddels een andere oplossing daarmee hoeft niet het complete onderdeel te worden vervangen, maar kan men volstaan met het inpersen van een rubber.

Auteur:  James007 [ 12 jan 2016 19:17 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

@ Zwever,
Wat ik bedoel met "opa" rijstijl is het volgende; amper sneller dan 120km/u op de snelweg, veranderen van versnelling steeds tussen de 1500 en de 2000 toeren/min, drempels neem ik aan 30 km/u, ik kijk steeds ver vooruit zodat plots hard remmen zelden voorkomt, enz...

Wat ik wel doe is regelmatig overgaan van normale veerstand naar "sportieve" stand (enkel op autosnelwegen).

Ik denk wel dat het begrip "opa" rijstijl best toepasselijk is bij mij... :lol:

En idd, ik was danig gefrustreerd toen ik die panne had, maar nu hou ik weer van m'n C5je zoals voordien hoor! :cit23 :cit17

Auteur:  arendonk [ 12 jan 2016 19:48 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

Gelukkig maar. Veel plezier weer van je C5! :smt023

Auteur:  Henk2304 [ 25 mei 2016 14:53 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

James007 schreef:
Wat ik wel doe is regelmatig overgaan van normale veerstand naar "sportieve" stand (enkel op autosnelwegen).


Waarom doe je dat? Wat ik ervan begrepen heb is dat in die stand de veringkarakteristeken niet worden aangepast maar alleen de slag die de vering kan maken wat verkleind wordt (minder deinen op hobbelige wegen). En juist snelweg zijn doorgaans niet zo hobbelig, iig. niet in Nederland.
Maar misschien ben ik verkeerd geïnformeerd, vandaar mijn vraag.

Auteur:  BJG [ 25 mei 2016 18:19 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

Nee, je bent niet helemaal juist geïnformeerd ;)
In de sportstand wordt de vering stugger.

Auteur:  SaXoKe [ 26 mei 2016 23:51 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

in de sportstand merk je idd dat de vering iets stugger wordt, maar nog steeds erg comfortabel vind ik.

Ik vind de naam van die stand nog steeds overdreven. "sport-stand". :?

K had eigenlijk liever dat die stand de normale stand was en dat de normale stand van nu de "extra comfortstand" genoemd werd.

Auteur:  john-b [ 03 apr 2017 19:02 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

Na bijna 5 jaar en 127000 km is nu ook rv aan de beurt. La is reeds na 1 jaar en 26000 km vervangen. Nu geeft de dealer aan dat de coulanceregeling niet bekend is en dus zeker geen garantie van 5 jaar en 200000 km. Ik ga met citroen-nl contact opnemen. Hebben jullie nog meer info over de mogelijke regeling?

Auteur:  john-b [ 05 apr 2017 21:40 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

Contact gehad met Citroen NL, verlengde garantieregeling is niet bekend. Veercilinder is vervangen bij de dealer met een stukje goodwil van de dealer en Citroen NL.

Auteur:  Ccinq [ 06 apr 2017 00:03 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... p?t=103970

Daar lees je er over. Is bij dealersin NL niet bekend blijkbaar ? Gaat dus over een bepaalde serie (ORGAnummers), max 5 jaar en minder dan 200.000 km. Heb je een latere ORGA dan vind PSA het wel best en mag je zelf dokken.

Auteur:  JanSr [ 06 apr 2017 09:12 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

Ook een bekend C6 euvel. Onvoorstelbaar dat Citroen na ruim 50 jaar plotseling lekkende veercilinders monteert.

Auteur:  GW-tje [ 06 apr 2017 13:36 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

Nou, de "lekzakken" zaten niet voor niets al onder overgrootmoeder DS en ID. ;)

Auteur:  JW-C5 [ 06 apr 2017 13:44 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

....en als er daar eentje van kapot ging, dan lag er een forse plas onder. En daarvan heb ik er wel een paar gehad :(
Tot 1965 was dat dan ook nog eens LHS, dat rooie spul.

Een ander punt van lekkage was de oude uitvoering van de HD-regelaar. Daarvan heb ik er ook eentje kapot gehad, zomaar opengescheurd.
Die zat aan de linkerkant van de motor, alles zat onder de LHM :shock:

Groet,
JW

Auteur:  Henk2304 [ 06 apr 2017 16:17 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

Bij mij bleek (tijdens een - bijna - 90 Mm beurt) het hele LDS-reservoir lek. Het wordt vervangen.

Auteur:  BJG [ 06 apr 2017 17:39 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

JanSr schreef:
Ook een bekend C6 euvel. Onvoorstelbaar dat Citroen na ruim 50 jaar plotseling lekkende veercilinders monteert.


Ik ben het met je eens dat het vreemd is dat na 50 jaar ineens problemen lijken te zijn met de veercilinders. Maar één en ander heeft te maken met de constructie van het hydraulische deel van de veercilinder die met ingang van de C6 en later de C5 III is gekozen. DWZ zonder retour. Dit betekent een behoorlijk ingrijpende wijziging in constructie en afdichting.

Veel (meest) voorkomende oorzaak van het lek raken van veercilinders én lds reservoirs is het heffen van de wagen in de rijstand, zonder de dop los te nemen. Natuurlijk voor de klant niet te achterhalen of dat ooit gebeurd is.
Bij een teveel aan LDS in het reservoir ontstaan dezelfde problemen reeds bij het in de laagste stand zetten van de wagen.

Auteur:  JanSr [ 07 apr 2017 08:44 ]
Berichttitel:  Re: lekkende veercilinder

GW-tje schreef:
Nou, de "lekzakken" zaten niet voor niets al onder overgrootmoeder DS en ID. ;)


Totaal ander verhaal. Het oer hydropneumatisch systeem is een "bloedsomloop": Slagaders heen, aders terug. Alle bewegende delen van dat systeem lekten een beetje ten behoeve van de smering. De lekolie werd teruggevoerd.

Ja, en als je dan een slecht onderhouden systeem hebt, dan loop je het risico dat er ergens iets lekt.

De veercilinders van C6 en C5III hebben geen retour. Als daarvan de stangafdichting lekt kan je hem weggooien. Je kan die seals niet eens vervangen.

Het vreemde is dat deze cilinders het erggemakkelijk hebben: geen dwarskrachten of momenten te verduren.
Vergelijkt dat bijvoorbeeld met de McPherson veerpoten van BX, Xantia en XM, die eigenlijk nooit problemen gaven. Die hebben royale dwarskrachten te verduren en roteren ook nog bij het sturen.

Pagina 10 van 12 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/