Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
James, ik begrijp je frustratie. Die veercilinder is niet zoveel aan te doen en moet gewoon vervangen worden. Voor de rubbers is inmiddels een andere oplossing daarmee hoeft niet het complete onderdeel te worden vervangen, maar kan men volstaan met het inpersen van een rubber.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
11 jan 2016 22:33 |
|
|
James007
C5club Rookie
Geregistreerd: 20 jun 2011 08:48 Berichten: 49 Woonplaats: Kersbeek-Miskom (B)
Auto: C5 berline
Opties: Alles behalve open/panoramisch dak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 130.000
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
@ Zwever, Wat ik bedoel met "opa" rijstijl is het volgende; amper sneller dan 120km/u op de snelweg, veranderen van versnelling steeds tussen de 1500 en de 2000 toeren/min, drempels neem ik aan 30 km/u, ik kijk steeds ver vooruit zodat plots hard remmen zelden voorkomt, enz... Wat ik wel doe is regelmatig overgaan van normale veerstand naar "sportieve" stand (enkel op autosnelwegen). Ik denk wel dat het begrip "opa" rijstijl best toepasselijk is bij mij... En idd, ik was danig gefrustreerd toen ik die panne had, maar nu hou ik weer van m'n C5je zoals voordien hoor!
|
12 jan 2016 19:17 |
|
|
arendonk
C5club Executive
Geregistreerd: 29 mei 2006 08:59 Berichten: 1751
Auto: Audi A3 1.4 TFSI G-tron
Opties: MMI, xenon, S-tronic, ASS
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 100000
Kleur: Beluga Bruin
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
Gelukkig maar. Veel plezier weer van je C5!
|
12 jan 2016 19:48 |
|
|
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
James007 schreef: Wat ik wel doe is regelmatig overgaan van normale veerstand naar "sportieve" stand (enkel op autosnelwegen).
Waarom doe je dat? Wat ik ervan begrepen heb is dat in die stand de veringkarakteristeken niet worden aangepast maar alleen de slag die de vering kan maken wat verkleind wordt (minder deinen op hobbelige wegen). En juist snelweg zijn doorgaans niet zo hobbelig, iig. niet in Nederland. Maar misschien ben ik verkeerd geïnformeerd, vandaar mijn vraag.
_________________ L8r, Henk
|
25 mei 2016 14:53 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
Nee, je bent niet helemaal juist geïnformeerd In de sportstand wordt de vering stugger.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 mei 2016 18:19 |
|
|
SaXoKe
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 25 feb 2015 21:18 Berichten: 580 Woonplaats: Achel (België)
Auto: C5-III Berline 2.0HDiF Exclusive
Opties: Detectie Pack Exclusive - My Way GPS - wegklapbare trekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11923
Productienummer: 10351
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: +/-145.000
Kleur: Bourrasque
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
in de sportstand merk je idd dat de vering iets stugger wordt, maar nog steeds erg comfortabel vind ik. Ik vind de naam van die stand nog steeds overdreven. "sport-stand". K had eigenlijk liever dat die stand de normale stand was en dat de normale stand van nu de "extra comfortstand" genoemd werd.
_________________ verleden: BX 19D 1985 ESX-387 - 2CV6 Special 1987 RKE-612 - Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 EZM-221 - Berlingo 1.6HDi92 XTR 2009 YYV-939 heden: Saxo VTS 1.5D Bi-Ton 2002 (mijn 2e) EZM-221 - C5 2.0HDiF140 Exclusive 2010 1-JXL-906 restauratieproject: 2CV4 Special 1973 Werkbus: Ford Transit 2008 995-AEF www.tom-thijs.be
|
26 mei 2016 23:51 |
|
|
john-b
C5club Fan
Geregistreerd: 19 maart 2007 20:50 Berichten: 52 Woonplaats: Geldrop
Auto: C5 Tourer 2.0 Hdi 165 Exclusive Automaat
Opties: NG4, HiFI, LDWS, stoelverwarming, stoelmassage
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12874
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 129000
Kleur: Gris Haria
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
Na bijna 5 jaar en 127000 km is nu ook rv aan de beurt. La is reeds na 1 jaar en 26000 km vervangen. Nu geeft de dealer aan dat de coulanceregeling niet bekend is en dus zeker geen garantie van 5 jaar en 200000 km. Ik ga met citroen-nl contact opnemen. Hebben jullie nog meer info over de mogelijke regeling?
_________________ C5 2.0 HDi 165 Tourer Exclusive Aut. 2012, voorheen 3x C5, 4x Xantia, BX en Visa
|
03 apr 2017 19:02 |
|
|
john-b
C5club Fan
Geregistreerd: 19 maart 2007 20:50 Berichten: 52 Woonplaats: Geldrop
Auto: C5 Tourer 2.0 Hdi 165 Exclusive Automaat
Opties: NG4, HiFI, LDWS, stoelverwarming, stoelmassage
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12874
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 129000
Kleur: Gris Haria
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
Contact gehad met Citroen NL, verlengde garantieregeling is niet bekend. Veercilinder is vervangen bij de dealer met een stukje goodwil van de dealer en Citroen NL.
_________________ C5 2.0 HDi 165 Tourer Exclusive Aut. 2012, voorheen 3x C5, 4x Xantia, BX en Visa
|
05 apr 2017 21:40 |
|
|
Ccinq
C5club Veteraan
Geregistreerd: 21 maart 2007 14:56 Berichten: 1312 Woonplaats: 035
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 245.000
Kleur: Bleu Bourrasque
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
http://www.planete-citroen.com/forum/sh ... p?t=103970Daar lees je er over. Is bij dealersin NL niet bekend blijkbaar ? Gaat dus over een bepaalde serie (ORGAnummers), max 5 jaar en minder dan 200.000 km. Heb je een latere ORGA dan vind PSA het wel best en mag je zelf dokken.
_________________ Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
|
06 apr 2017 00:03 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
Ook een bekend C6 euvel. Onvoorstelbaar dat Citroen na ruim 50 jaar plotseling lekkende veercilinders monteert.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
06 apr 2017 09:12 |
|
|
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6198 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
Nou, de "lekzakken" zaten niet voor niets al onder overgrootmoeder DS en ID.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
06 apr 2017 13:36 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
....en als er daar eentje van kapot ging, dan lag er een forse plas onder. En daarvan heb ik er wel een paar gehad Tot 1965 was dat dan ook nog eens LHS, dat rooie spul. Een ander punt van lekkage was de oude uitvoering van de HD-regelaar. Daarvan heb ik er ook eentje kapot gehad, zomaar opengescheurd. Die zat aan de linkerkant van de motor, alles zat onder de LHM Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
06 apr 2017 13:44 |
|
|
Henk2304
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33 Berichten: 565 Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
Bij mij bleek (tijdens een - bijna - 90 Mm beurt) het hele LDS-reservoir lek. Het wordt vervangen.
_________________ L8r, Henk
|
06 apr 2017 16:17 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
JanSr schreef: Ook een bekend C6 euvel. Onvoorstelbaar dat Citroen na ruim 50 jaar plotseling lekkende veercilinders monteert. Ik ben het met je eens dat het vreemd is dat na 50 jaar ineens problemen lijken te zijn met de veercilinders. Maar één en ander heeft te maken met de constructie van het hydraulische deel van de veercilinder die met ingang van de C6 en later de C5 III is gekozen. DWZ zonder retour. Dit betekent een behoorlijk ingrijpende wijziging in constructie en afdichting. Veel (meest) voorkomende oorzaak van het lek raken van veercilinders én lds reservoirs is het heffen van de wagen in de rijstand, zonder de dop los te nemen. Natuurlijk voor de klant niet te achterhalen of dat ooit gebeurd is. Bij een teveel aan LDS in het reservoir ontstaan dezelfde problemen reeds bij het in de laagste stand zetten van de wagen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 apr 2017 17:39 |
|
|
JanSr
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13 Berichten: 1219 Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs
Naar boven
|
Re: lekkende veercilinder
GW-tje schreef: Nou, de "lekzakken" zaten niet voor niets al onder overgrootmoeder DS en ID. Totaal ander verhaal. Het oer hydropneumatisch systeem is een "bloedsomloop": Slagaders heen, aders terug. Alle bewegende delen van dat systeem lekten een beetje ten behoeve van de smering. De lekolie werd teruggevoerd. Ja, en als je dan een slecht onderhouden systeem hebt, dan loop je het risico dat er ergens iets lekt. De veercilinders van C6 en C5III hebben geen retour. Als daarvan de stangafdichting lekt kan je hem weggooien. Je kan die seals niet eens vervangen. Het vreemde is dat deze cilinders het erggemakkelijk hebben: geen dwarskrachten of momenten te verduren. Vergelijkt dat bijvoorbeeld met de McPherson veerpoten van BX, Xantia en XM, die eigenlijk nooit problemen gaven. Die hebben royale dwarskrachten te verduren en roteren ook nog bij het sturen.
_________________ Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
|
07 apr 2017 08:44 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|