Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
 Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive 3+ ? 
Auteur Bericht
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 apr 2009 11:33
Berichten: 565
Woonplaats: Tollebeek
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Och, als ik niet hoef te koppelen-en-schakelen vind ik dat aardig automatisch. De techniek erachter is - wat definitie betreft - niet interessant, voor puriteinse techneuten wel blijkbaar ;)

Beetje off-topic inmiddels ...

_________________
L8r, Henk


23 okt 2011 13:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Je kunt techniek, functionaliteit en gebruik niet los zien van elkaar, noch je afsluiten van de achterliggende werking. Dus alleen maar omdat een bak zelf schakelt is het nog geen automaat:

viewtopic.php?p=349101#p349101

Puriteinse techneuten...pfft...praktische realisten zou ik zeggen, bijv: als je weet dat een echte automaat op de blokkeerpin hangt bij parkeren op een helling dan snap je waarom je vóór het blokkeren in [P] de handrem al aangetrokken moet hebben om dat op te vangen. De "automatische" handrem die pas later ingrijpt helpt je daarbij idd niet.

Henk2304 schreef:
Nou, onze C1-met-automaat (EGS) wil niet eens starten als de handrem niet is aangetrokken! Zo staat het ook in het instructieboekje: met aangetrokken handrem rempedaal intrappen, versnellinghendel in "N" en dan pas starten.


Een "echte automaat" moet (sinds ~25jr) eigenlijk altijd in [P] staan om te starten. Of het rempedaal moet ingetrapt worden is niet automaat afhankelijk, maar is soms wel een veiligheid voor mn. de US markt (ook bij handbakken!) en ik dacht ook dat het vrij standaard was voor auto's met een startknop, ongeacht de bak.

super-ot/
nooit geweten dat een C1 er ook is in Exclusive met leer/alcantara :smt023
Eentje met dakkoffer lijkt me ook wel geinig: zeg dakkoffer waar ga je met dat C1-tje heen? :lol:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


23 okt 2011 16:58
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
EvilTwin schreef:
Je kunt techniek, functionaliteit en gebruik niet los zien van elkaar, noch je afsluiten van de achterliggende werking. Dus alleen maar omdat een bak zelf schakelt is het nog geen automaat:


Voor iemand die niet zo geïnteresseerd is in autotechniek is elke versnellingsbak waarbij niet gekoppeld of zelf door roeren met een stang van verzet moet worden gewisseld, een automaat.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


23 okt 2011 19:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Ha ha jongens geen ruzie over een definitie. :smt203
Volgens de letter is een automatisch schakelende versnellingsbak een automaat.

Technisch gezien ligt het verhaal iets anders.
Je hebt drie soorten automatische versnellingsbakken:

1. De gerobotiseerde bak (EB6V, EGS, Sensodrive, selespeed etc..)
2. De versnellingsbak met dubbele koppeling. (DCS, DSG, ...)
3. Conventionele (vol)automaat. (AL4, Aisin6, 4HP20,...)

Technisch zit het verschil in de werking van de koppeling tussen motor en bak. (enkele plaatkoppeling/dubbele plaatkoppeling/koppelomvormer met lock-up)
En in de manier van schakelen (planetair tandwielstelsels met rembanden, tandwielgroepen op 1 of 2 primaire assen)
Als niet-techneut merk je het vooral verschil aan het schakelcomfort. Waarbij categorie 2 en 3 heel dicht bij elkaar liggen qua ervaring
Daarom is een EGS wel een automaat, maar toch weer NIET vergelijkbaar met de conventionele automaat.

En om het heeli ngewikkeld te maken heb je ook nog de CVT, die ook wel eens al automaat wordt betiteld (temeer omdat deze tegenwoordig vaak ook nog voorgeprogrammeerde 'versnellingen' kent.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


23 okt 2011 23:14
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Ik onderschrijf je post hoor BJG, waar het mij om gaat is dat ik het een beetje flauw vind om iemand af te kraken die de EGS een automaat noemt.

Het is uberhaupt een discussie of je van de gemiddelde persoon mag en moet verwachten dat hij zoveel van de techniek weet dat hij zo direct tegen iedereen het onderscheid gaat maken tussen een conventionele volautomaat met koppelomvormer en lock-up, en een gerobotiseerde bak met enkele plaatkoppeling.

Automaat = niet zelf hoeven schakelen... logisch toch?

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


24 okt 2011 07:25
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Gaat hier dan niet over de automaat maar over de handrem ( elektrisch ) , voor de werking hiervan, is het wel van belang wat voor bak eronder zit, aangezien hij bij een volautomaat niet werkt zoals het zou moeten ( als je geen problemen wil op de eerste de beste helling ) , dat is bij b.v. een EGS bak misschien niet aan de orde :)

Afkraken is niet de bedoeling ....
Maar dit hele draadje is inmiddels weinig on-topic meer ;)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


24 okt 2011 09:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42
Berichten: 5090
Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Sorry, nog even offtopic (verwijder maar als je het te ver vindt gaan):

Menno schreef:
Afkraken is niet de bedoeling ....

Waar het mij om gaat is dit:
Henk2304 schreef:
Och, als ik niet hoef te koppelen-en-schakelen vind ik dat aardig automatisch. De techniek erachter is - wat definitie betreft - niet interessant, voor puriteinse techneuten wel blijkbaar ;)

EvilTwin schreef:
Je kunt techniek, functionaliteit en gebruik niet los zien van elkaar, noch je afsluiten van de achterliggende werking. Dus alleen maar omdat een bak zelf schakelt is het nog geen automaat

En dat is natuurlijk onzin.
Ik durf te beweren dat het meer dan 90% van de gebruikers niet interesseert dat er technisch een zeer groot verschil tussen een EGS en een conventionele automaat; feit is, dat er in beide gevallen sprake is van automatisch een bepaalde overbrenging kiezen zonder tussenkomst van de bestuurder.
Dat iemand met de juiste technische achtergrond dat tegenspreekt is mogelijk wel waar op grond van de techniek, maar getuigt niet van je kunnen inleven in de positie van een normale autorijder.
Het is dan vind ik ook te kort door de bocht om iemand die beweert dat de EGS een automaat is, daarop terecht te wijzen.

Daar gaat het mij om.

My $0.02.

_________________
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)


24 okt 2011 09:37
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01
Berichten: 4028
Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Deze discussie hebben we eerder gehad.

Ik vind in principe ook dat een automaat een automaat is. Op welke manier dat geimplementeerd is zou niet uit moeten maken. Toch is eea wel aan de buitenkant merkbaar in een aantal afwijkende producteigenschappen:
wel /niet kruipen, soepel schakelen, brandstofverbruik etc.

Eigenlijk zou een hele auto qua werkingsprincipe eigenlijk irrelevant voor je moeten zijn. Maar ja dat is nou eenmaal niet zo. Wat dat betreft komt een el. auto nog het dichtste in de buurt (kan eigelijk alleen harder en zachter)

Tot die tijd is het werkingsprincipe wel degelijk relevant, al is het maar voor de verwachtingen

_________________

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding


24 okt 2011 09:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Citaat:
Automaat = niet zelf hoeven schakelen... logisch toch?


Nee, zie mijn eerdere link
viewtopic.php?p=349101#p349101
en BJGs verhaal.

De EGS is een zelfschakelde (robot) handbak. Met dus een klassieke koppeling. Vandaar ook het starten in [N].
Totaal anders dan een automaat die geen klassieke koppeling heeft, maar een heel stel koppelingen en belangrijker nog: een koppelomvormer.

Citaat:
Tot die tijd is het werkingsprincipe wel degelijk relevant, al is het maar voor de verwachtingen.


En dat is precies het punt wat van belang is in deze discussie over hoe de handrem (parkeerrem/noodrem) te gebruiken. Of zoals dat eerdere draadje in een discussie over gebruik en onderhoud aan een echte automaat.

Je kunt je niet verschuilen achter het feit dat je de techniek niet wilt beschouwen of begrijpen. Die is fundamenteel voor de werking, de functionaliteit en het gedrag in de praktijk.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


24 okt 2011 09:54
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33386
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Volgens mij zijn de standpunten nu wel duidelijk en heeft een ieder zijn punt gemaakt ...


:)

_________________
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien


24 okt 2011 10:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
....en de vaststelling blijft: in combinatie met een "echte automaat" heeft de automatische electrische handrem geen toegevoegde waarde. In tegendeel, zou ik zeggen.

Bij het normale parkeren zet je zo'n auto weg in de P-stand en gebruik je de handrem niet, zó doe ik dat al meer dan tien jaar. Daarbij staat mijn auto op een lichte helling voor het huis geparkeerd.

Op een serieuzere helling moet je zélf eerst de handrem activeren alvorens de bak in z'n P te zetten.
Voor die keren dat dat nodig is, is een gewone handrem prima. Daarmee vervalt een hoop gecompliceerde techniek, waar van alles aan kapot kan gaan.

En als het vriest moet je de automatische electrische handrem deactiveren, zie het instructieboekje :idea:

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


24 okt 2011 10:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 18 nov 2008 21:58
Berichten: 959
Woonplaats: Heede /Ems Dld
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: H
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11692 CJ
Productienummer: 10264
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 390002,09
Kleur: zwart KTVD


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Elektrische handrem alléén in combinatie met Hydractive
Ik heb bewust een automaat,en het kan me niet schelen hoe iemand dat noemt.En ik hou van mijn automaat als van mijn vrouw.
Ook vindt ik de e-rem geweldig.Klein trekje en hij staat erop,gas geven en hij is eraf.GEWELDIG.GEWELDIG.meer remblokken? jammer dan.Andere problemen jammer dan.
Zie regel boven.
Hik-boer. :smt193 :smt193 :smt193

_________________
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.


16 okt 2012 15:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.