Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 318 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22  Volgende
 C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Jalu schreef:

Overigens, aangezien ik zelf ook velgen met sensoren onder de C5 heb zitten ben ik wel degelijk blij met de inhoud van het draadje; er staat gewoon zinvolle informatie in. En ik denk dat het ook voor alle (potentiële) C5 berijders interessant is om te weten of de problemen van TS zich voordoen bij de af-fabriek velgen of dat het om andere wielen gaat.



Het betreft hier inderdaad originele, af fabriek, 17" LM velgen van Citroen


04 apr 2010 20:43
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Herman schreef:
Even wat andere merk forums bekeken, dan lees je ook het nodige aan klachten.
Je kunt het treffen, net als de garages/dealers, speel je op save ga lopen en neem de trein. :smt190
Kan ook een huurauto nemen :mrgreen:
of lees over zijn vorige type :smt190

link



Kostelijk......... bedankt voor de reactie. :cit4


04 apr 2010 20:44
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Alcoan schreef:


Tja, need I say more?
Het is inderdaad de maandelijkse gang naar de dealer die mij tegen begint te staan. Alles wordt meestal wel opgelost maar......

Greetzzzzzz,
Alcoan



Herken deze verhalen met mijn lease frod, maar echter pas sinds mijn vorige garage is gesloten.
Ben op het moment dus zoekende naar een goede frod dealer in de omgeving van Tilburg.
Dealer is bepalend voor de tevredenheid over het merk ! !
Citroën onderhoud doe ik zelf dus geen problemen.en als het eens mis gaat heb ik niks te klagen, ligt het aan mijn eige.

Grtz Sjef :citrofiel

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


04 apr 2010 20:50
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Beste forumers.
Lees nou nog eens goed wat ik schrijft.
Sorry dat ik op wat zieltjes ben gaan staan maar Profile Tyrecenter heeft mijn banden niet aangeraakt. Was wel de bedoeling maar het eerste wiel dat ze aankeken (IK STOND ERBIJ) liet het ventiel al op de grond vallen.
Banden zijn er NIET AFGEWEEST en de ventielen breken buiten de velg af (direct achter het plastic dopje) en niet aan de binnenkant. Ik ben direct naar de Dealer gereden en door mijn overtuigingskracht :evil: hebben ze er maar voor gekozen om het ventiel op goede vrjdag, 15 minuten voor sluitingstijd te vervangen.
Mijn banden moet ik nog steeds laten wisselen.

Mijn naam " Alcoan" ? Ja ik werk voor ALCOA een van de grootste aluminium concerns. Ik geef je op een briefje dat de aluminium legering van de ventelen niet bestand is tegen ons wegenzout. Weet je waar je aluminium in kunt oplossen?
Natronoog (zout). Gek dat na de vorige winter 4 ventielen AAN DE BUITENZIJDE AFBREKEN, gewoon als je het dopje eraf wilt halen.

Nu weer hetzelfde. 1 x bij Profile TC en vandaag had ik het genoegen om zelf een ventiel in mijn handen te houden.

Laat ik me veder maar niet uitlaten over de kwaliteit van Citroen want hun reputatie is alom bekend.


04 apr 2010 21:18
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Alcoan schreef:

Laat ik me veder maar niet uitlaten over de kwaliteit van Citroen want hun reputatie is alom bekend.


Inderdaad. Het zwermt nog van de Toyota's uit de jaren 60 en 70 op de Nederlandse wegen en de Citroëns uit die tijd zie je nooit meer.



Bovendien vraag ik me af of Citroën het materiaal van de ventielen bedacht heeft...

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


04 apr 2010 21:31
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 feb 2010 18:56
Berichten: 135
Woonplaats: Voorthuizen
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Alcoan,

Als de samenstelling van de ventielen niet van de juiste materialen is, is het van belang dit onder de aandacht te brengen van een groter platform dan dit forum. Wellicht de ANWB of andere belangen verenigingen, die dit samen met de fabrikanten kunnen onderzoeken en tot een veilig(er) oplossing kunnen brengen.

Daar....is iedereen mee gedient.

Ik meen van de week gehoord of gelezen te hebben dat in de komende jaren sensoren op de wielen, verplicht gaan worden bij nieuwe auto's. Alle reden om dit serieus aan te pakken.

Wat de kwaliteit van de Citroën betreft, feit is dat Citroën behoort tot de inovatieve autobouwers, en anderen dit na jaren kopiëren. Meedraaiende koplampen een novum voor Opel....Mijn Xenon lampen hebben een zelfcorrigerende stand en sproeiers die de koplamp schoonmaken. Voor de APK zo'n jaar of vijf vooruit.
Dat vooruitlopen in de industrie het risico met zich brengt dat er "aanpassingen"nodig zijn, zal dan ook niet vreemd zijn. De Phase III is ook geen vervolg van eerdere fasen, maar gebaseerd op een nieuwe opzet, met alle consequenties van dien.
Als leasebak heb ik de eerste van de BMW serie E36 automaat gehad, de verhalen van jou zijn daarbij peanuts, en mijn zoon en ik zijn blij het na te kunnen vertellen. Het is voor mij aanleiding geweest nimmer meer het nieuwste type te willen hebben. Een jaartje later is ook goed.

Succes met het vinden van de oplossing(en) en ik hoop dat je wat doet met de opgedane ervaring.

_________________
CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989

"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident"
(Schopenhauer 1788-1860)


04 apr 2010 21:41
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Alcoan schreef:
Mijn naam " Alcoan" ? Ja ik werk voor ALCOA een van de grootste aluminium concerns. Ik geef je op een briefje dat de aluminium legering van de ventelen niet bestand is tegen ons wegenzout. Weet je waar je aluminium in kunt oplossen?
Natronoog (zout). Gek dat na de vorige winter 4 ventielen AAN DE BUITENZIJDE AFBREKEN, gewoon als je het dopje eraf wilt halen.

Gelukkig lopen hier zat chemici rond die je haarfijn kunnen uitleggen dat natronloog (ik neem aan dat je dat bedoelt) welliswaar een zoutoplossing is, maar niet van het zout dat ze op wegen strooien....

Je mag dan wel bij 1 van s'werelds grootste aluminiumboeren werken, maar dit is echt een klok-klepelverhaal.....

Dat wegenzout aluminium meer aantast kan, maar niet op de wijze die jouw theorie beschrijft.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


04 apr 2010 21:44
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30
Berichten: 390
Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
EW schreef:
Alcoan schreef:

Laat ik me veder maar niet uitlaten over de kwaliteit van Citroen want hun reputatie is alom bekend.


Inderdaad. Het zwermt nog van de Toyota's uit de jaren 60 en 70 op de Nederlandse wegen en de Citroëns uit die tijd zie je nooit meer.


Touché. :)


Citaat:
Bovendien vraag ik me af of Citroën het materiaal van de ventielen bedacht heeft...


Denk het niet. Ik meen inderdaad overigens toevallig wel ergens gelezen te hebben men voor de ventielen van een kunststofmateriaal op aluminium zijn overgestapt. Weet niet meer met welke reden, maar klagen over dat ze van aluminium zijn lijkt me nogal overdreven; dat zijn de velgen zelf ook...

Wat TS betreft: als Citroën dan zo'n slechte reputatie heeft, waarom heb je het dan in je hoofd gehaald om van een "oerbetrouwbare" Avensis over te stappen op een C5?


04 apr 2010 21:49
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17
Berichten: 995
Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Wegenzout is meestal natriumchloride (NaCl) en soms calciumchloride (CaCl2). Natronloog (NaOH) is de beroemde gootsteenontstopper. Daarin lost aluminium (en je velletje) prima op. Het zouttekort was wel groot in de afgelopen winter, maar volgens mij is men nog geen natroonloog gaan gebruiken. :lol:

Maar zonder gekheid. Het blijft een raar verhaal. Aan de ene kant omdat vier ventielen die 1000'de km hebben gefunctioneerd, ineens alle vier afbreken door er zo ongeveer naar te kijken. Klinkt erg onwaarschijnlijk.
Maar goed, als we er van uitgaan dat de ventielen afbraken doordat ze verzwakt waren. Dan is wellicht galvanische corrosie de meest logische verklaring. Dit kan optreden bij een geleidende verbinding tussen het aluminium ventieldeel en een edeler metaal zoals staal. De aanwezigheid van een elektroliet (wegenzout+water!) is ook vereist.
Het aluminium van het ventiel zou eigenlijk geisoleerd gemonteerd moeten zijn door een rubberen tule o.i.d. Wellicht ontbrak dat omdat Profile Tyrecenter ventielen bij de winterbanden foutief teruggeplaatst heeft?
Heeft iemand wat meer info over dit soort ventielen?


04 apr 2010 22:01
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10661
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
toch vind ik het raar, dat hier verder niemand last van heeft... :smt017
mbt die ventielen

;)


04 apr 2010 22:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
@ Alcoan,

Heb je die afgebroken ventielen nog? Of heb je er foto's van gemaakt?

Het onderwerp is té belangrijk om zomaar te laten lopen, en ik denk dat er op dit forum, naast me zelf, zeker mensen zijn die hier graag meer van willen weten. En vervolgens gaan begrijpen wat er nou eigenlijk gebeurd is.

Wellicht kan het helpen als jij ons nog iets vertelt van de volgorde van de gebeurtenissen. En of die banden uiteindelijk wél gewisseld zijn op die standaard velgen.

In eerste instantie maakte ik uit jouw verhaal op dat het probleem ontstond toen de zomerbanden op de velg verwisseld werden voor winterbanden, of omgekeerd.
Maar uit een latere posting begreep ik dat dit niet het geval was, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Oftewel, kun je ons, stap-voor-stap, punt-voor-punt vertellen wat er gebeurd is?

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 apr 2010 00:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Jalu schreef:
Ik meen inderdaad overigens toevallig wel ergens gelezen te hebben men voor de ventielen van een kunststofmateriaal op aluminium zijn overgestapt.


De schacht van het ventiel fungeert volgens mij als antenne voor de sensor. Die is normaal rubber en wordt door bandenboeren regelmatig vervangen. Met de alu steeltjes kan dat niet. Af-fabriek zitten er alu dopjes op de alu steeltjes, maar kunststof/rubber mag ook. Doe je er andere metalen dopjes op dan loop je sowieso het risico de ventielen te slopen. De meest voorkomende manier waarop ze stuk gaan is de montage van messing dopjes. Een galvanische reactie zorgt ervoor dat het gehele ventiel afbreekt.
http://www.miatamania.com/graphics/prod ... -2146a.pdf
Gewoon meer respect voor het materiaal hebben :smt023

Maar ik snap nog steeds niet waarom er in de titel nog steeds onbetrouwbaar en levensgevaarlijk staat. En schreeuwen in de openings post dat kan al helemaal niet door de beugel.

Citaat:
toch vind ik het raar, dat hier verder niemand last van heeft...


Ieder merk heeft al wel een service bulletin doen uitgaan dat je moet uitkijken met metalen ventielen, evenzo de profilers/kwikflutters. Ik heb er zelf ook al eens eentje gesloopt. Kan gebeuren. Niks om je zorgen over te maken. Dat zo'n bandenboer er vier tegelijk sloopt is wel heel klunzig, maar daar kan de auto niks aan doen.

Overigens levert Citroën gewoon een set LM met winterbanden + ventielen dus waarom er überhaupt aan gerommeld moest worden. :|

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


05 apr 2010 01:02
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10
Berichten: 520
Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Hmm als ik dit zo lees. dan is het gewoon iets van shit happens. En zo bijzonder veel problemen zijn het niet.

Mja als je door je omgeving zo vol gepropt wordt met dat een merk slecht is en men na 20 jaar nog steeds zo elkaar na praat. tja dan ligt het toch echt aan de mens zelf.

en een auto is van welk merk ook de slechste inverstering die je kan doen.

en laten we niet vergeten... Negatief nieuws blijft beter en langer hangen dan positief nieuws.


05 apr 2010 08:01
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
EvilTwin schreef:
Ieder merk heeft al wel een service bulletin doen uitgaan dat je moet uitkijken met metalen ventielen, evenzo de profilers/kwikflutters.|



Inderdaad: Ik kreeg van een onafhankelijke bandenboer hier in de stad toen ik twee banden wisselde vier nieuwe ventieldopjes om die reden.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


05 apr 2010 08:52
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Roman schreef:
toch vind ik het raar, dat hier verder niemand last van heeft... :smt017
mbt die ventielen

;)


Ja dat is inderdaad opmerkelijk. Ik kom op internet wel enkele meldingen van afgebroken ventiele tegen en veel opmerkingen over de kwetsbaarheid van die dingen. Met mijn ervaring zou k verwachten dat de nieuwe ventielen niet aan te slepen zijn maar dat is blijkbaar niet het geval.

Wat mij verontrust is dat zo'n ventiel gewoon knak zegt en los in het ventielbusje zit zondar dat iemand het aanraakt.

Als zo'n ding eruit vliegt op de snelweg dan kan dat wel eens heel verkeerd uipakken.


05 apr 2010 10:11
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 318 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 22  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.