C5/3 sensor ventielen onbetrouwbaar ?
Auteur |
Bericht |
Alcoan
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Jalu schreef: Overigens, aangezien ik zelf ook velgen met sensoren onder de C5 heb zitten ben ik wel degelijk blij met de inhoud van het draadje; er staat gewoon zinvolle informatie in. En ik denk dat het ook voor alle (potentiële) C5 berijders interessant is om te weten of de problemen van TS zich voordoen bij de af-fabriek velgen of dat het om andere wielen gaat.
Het betreft hier inderdaad originele, af fabriek, 17" LM velgen van Citroen
|
04 apr 2010 20:43 |
|
|
Alcoan
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Herman schreef: Even wat andere merk forums bekeken, dan lees je ook het nodige aan klachten. Je kunt het treffen, net als de garages/dealers, speel je op save ga lopen en neem de trein. Kan ook een huurauto nemen of lees over zijn vorige type linkKostelijk......... bedankt voor de reactie.
|
04 apr 2010 20:44 |
|
|
Sjever
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22 Berichten: 822 Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Alcoan schreef:
Tja, need I say more? Het is inderdaad de maandelijkse gang naar de dealer die mij tegen begint te staan. Alles wordt meestal wel opgelost maar......
Greetzzzzzz, Alcoan
Herken deze verhalen met mijn lease frod, maar echter pas sinds mijn vorige garage is gesloten. Ben op het moment dus zoekende naar een goede frod dealer in de omgeving van Tilburg. Dealer is bepalend voor de tevredenheid over het merk ! ! Citroën onderhoud doe ik zelf dus geen problemen. en als het eens mis gaat heb ik niks te klagen, ligt het aan mijn eige.Grtz Sjef
_________________ Nu, C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium Citroën DS19 hydrauliek 1965 Renault Frégate Amiral 1956
ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005 Ganache 27-RD-FZ ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002 Orga#:9226CJ 90-JF-PB ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24 ex BX19TRS 1988, TB-96-KN ex BX16TRS 1983 JS-94-SB
|
04 apr 2010 20:50 |
|
|
Alcoan
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Beste forumers. Lees nou nog eens goed wat ik schrijft. Sorry dat ik op wat zieltjes ben gaan staan maar Profile Tyrecenter heeft mijn banden niet aangeraakt. Was wel de bedoeling maar het eerste wiel dat ze aankeken (IK STOND ERBIJ) liet het ventiel al op de grond vallen. Banden zijn er NIET AFGEWEEST en de ventielen breken buiten de velg af (direct achter het plastic dopje) en niet aan de binnenkant. Ik ben direct naar de Dealer gereden en door mijn overtuigingskracht hebben ze er maar voor gekozen om het ventiel op goede vrjdag, 15 minuten voor sluitingstijd te vervangen. Mijn banden moet ik nog steeds laten wisselen. Mijn naam " Alcoan" ? Ja ik werk voor ALCOA een van de grootste aluminium concerns. Ik geef je op een briefje dat de aluminium legering van de ventelen niet bestand is tegen ons wegenzout. Weet je waar je aluminium in kunt oplossen? Natronoog (zout). Gek dat na de vorige winter 4 ventielen AAN DE BUITENZIJDE AFBREKEN, gewoon als je het dopje eraf wilt halen. Nu weer hetzelfde. 1 x bij Profile TC en vandaag had ik het genoegen om zelf een ventiel in mijn handen te houden. Laat ik me veder maar niet uitlaten over de kwaliteit van Citroen want hun reputatie is alom bekend.
|
04 apr 2010 21:18 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Alcoan schreef: Laat ik me veder maar niet uitlaten over de kwaliteit van Citroen want hun reputatie is alom bekend.
Inderdaad. Het zwermt nog van de Toyota's uit de jaren 60 en 70 op de Nederlandse wegen en de Citroëns uit die tijd zie je nooit meer. Bovendien vraag ik me af of Citroën het materiaal van de ventielen bedacht heeft...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
04 apr 2010 21:31 |
|
|
Maurits
V.I.P.
Geregistreerd: 01 feb 2010 18:56 Berichten: 135 Woonplaats: Voorthuizen
Auto: break 2.2 Hdi exclusive
Opties: kph, tellerringen, trekhaak, zijwindschermen
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 9088CJ
Productienummer: 10150
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 352688
Kleur: KNCB**donker blauw
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Alcoan,
Als de samenstelling van de ventielen niet van de juiste materialen is, is het van belang dit onder de aandacht te brengen van een groter platform dan dit forum. Wellicht de ANWB of andere belangen verenigingen, die dit samen met de fabrikanten kunnen onderzoeken en tot een veilig(er) oplossing kunnen brengen.
Daar....is iedereen mee gedient.
Ik meen van de week gehoord of gelezen te hebben dat in de komende jaren sensoren op de wielen, verplicht gaan worden bij nieuwe auto's. Alle reden om dit serieus aan te pakken.
Wat de kwaliteit van de Citroën betreft, feit is dat Citroën behoort tot de inovatieve autobouwers, en anderen dit na jaren kopiëren. Meedraaiende koplampen een novum voor Opel....Mijn Xenon lampen hebben een zelfcorrigerende stand en sproeiers die de koplamp schoonmaken. Voor de APK zo'n jaar of vijf vooruit. Dat vooruitlopen in de industrie het risico met zich brengt dat er "aanpassingen"nodig zijn, zal dan ook niet vreemd zijn. De Phase III is ook geen vervolg van eerdere fasen, maar gebaseerd op een nieuwe opzet, met alle consequenties van dien. Als leasebak heb ik de eerste van de BMW serie E36 automaat gehad, de verhalen van jou zijn daarbij peanuts, en mijn zoon en ik zijn blij het na te kunnen vertellen. Het is voor mij aanleiding geweest nimmer meer het nieuwste type te willen hebben. Een jaartje later is ook goed.
Succes met het vinden van de oplossing(en) en ik hoop dat je wat doet met de opgedane ervaring.
_________________ CX sedan -phase 2 - GTi automatic - mauritius blue -1989
"All truth passes through three stages: First, it is ridiculed; Second, it is violently opposed; and Third, it is accepted as self-evident" (Schopenhauer 1788-1860)
|
04 apr 2010 21:41 |
|
|
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Alcoan schreef: Mijn naam " Alcoan" ? Ja ik werk voor ALCOA een van de grootste aluminium concerns. Ik geef je op een briefje dat de aluminium legering van de ventelen niet bestand is tegen ons wegenzout. Weet je waar je aluminium in kunt oplossen? Natronoog (zout). Gek dat na de vorige winter 4 ventielen AAN DE BUITENZIJDE AFBREKEN, gewoon als je het dopje eraf wilt halen.
Gelukkig lopen hier zat chemici rond die je haarfijn kunnen uitleggen dat natronloog (ik neem aan dat je dat bedoelt) welliswaar een zoutoplossing is, maar niet van het zout dat ze op wegen strooien.... Je mag dan wel bij 1 van s'werelds grootste aluminiumboeren werken, maar dit is echt een klok-klepelverhaal..... Dat wegenzout aluminium meer aantast kan, maar niet op de wijze die jouw theorie beschrijft.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
04 apr 2010 21:44 |
|
|
Jalu
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30 Berichten: 390 Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
EW schreef: Alcoan schreef: Laat ik me veder maar niet uitlaten over de kwaliteit van Citroen want hun reputatie is alom bekend.
Inderdaad. Het zwermt nog van de Toyota's uit de jaren 60 en 70 op de Nederlandse wegen en de Citroëns uit die tijd zie je nooit meer. Touché. Citaat: Bovendien vraag ik me af of Citroën het materiaal van de ventielen bedacht heeft... Denk het niet. Ik meen inderdaad overigens toevallig wel ergens gelezen te hebben men voor de ventielen van een kunststofmateriaal op aluminium zijn overgestapt. Weet niet meer met welke reden, maar klagen over dat ze van aluminium zijn lijkt me nogal overdreven; dat zijn de velgen zelf ook... Wat TS betreft: als Citroën dan zo'n slechte reputatie heeft, waarom heb je het dan in je hoofd gehaald om van een "oerbetrouwbare" Avensis over te stappen op een C5?
|
04 apr 2010 21:49 |
|
|
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Wegenzout is meestal natriumchloride (NaCl) en soms calciumchloride (CaCl2). Natronloog (NaOH) is de beroemde gootsteenontstopper. Daarin lost aluminium (en je velletje) prima op. Het zouttekort was wel groot in de afgelopen winter, maar volgens mij is men nog geen natroonloog gaan gebruiken. Maar zonder gekheid. Het blijft een raar verhaal. Aan de ene kant omdat vier ventielen die 1000'de km hebben gefunctioneerd, ineens alle vier afbreken door er zo ongeveer naar te kijken. Klinkt erg onwaarschijnlijk. Maar goed, als we er van uitgaan dat de ventielen afbraken doordat ze verzwakt waren. Dan is wellicht galvanische corrosie de meest logische verklaring. Dit kan optreden bij een geleidende verbinding tussen het aluminium ventieldeel en een edeler metaal zoals staal. De aanwezigheid van een elektroliet (wegenzout+water!) is ook vereist. Het aluminium van het ventiel zou eigenlijk geisoleerd gemonteerd moeten zijn door een rubberen tule o.i.d. Wellicht ontbrak dat omdat Profile Tyrecenter ventielen bij de winterbanden foutief teruggeplaatst heeft? Heeft iemand wat meer info over dit soort ventielen?
|
04 apr 2010 22:01 |
|
|
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10662
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Sport-line
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
toch vind ik het raar, dat hier verder niemand last van heeft... mbt die ventielen
|
04 apr 2010 22:34 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
@ Alcoan,
Heb je die afgebroken ventielen nog? Of heb je er foto's van gemaakt?
Het onderwerp is té belangrijk om zomaar te laten lopen, en ik denk dat er op dit forum, naast me zelf, zeker mensen zijn die hier graag meer van willen weten. En vervolgens gaan begrijpen wat er nou eigenlijk gebeurd is.
Wellicht kan het helpen als jij ons nog iets vertelt van de volgorde van de gebeurtenissen. En of die banden uiteindelijk wél gewisseld zijn op die standaard velgen.
In eerste instantie maakte ik uit jouw verhaal op dat het probleem ontstond toen de zomerbanden op de velg verwisseld werden voor winterbanden, of omgekeerd. Maar uit een latere posting begreep ik dat dit niet het geval was, of heb ik dat verkeerd begrepen? Oftewel, kun je ons, stap-voor-stap, punt-voor-punt vertellen wat er gebeurd is?
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 apr 2010 00:49 |
|
|
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Jalu schreef: Ik meen inderdaad overigens toevallig wel ergens gelezen te hebben men voor de ventielen van een kunststofmateriaal op aluminium zijn overgestapt. De schacht van het ventiel fungeert volgens mij als antenne voor de sensor. Die is normaal rubber en wordt door bandenboeren regelmatig vervangen. Met de alu steeltjes kan dat niet. Af-fabriek zitten er alu dopjes op de alu steeltjes, maar kunststof/rubber mag ook. Doe je er andere metalen dopjes op dan loop je sowieso het risico de ventielen te slopen. De meest voorkomende manier waarop ze stuk gaan is de montage van messing dopjes. Een galvanische reactie zorgt ervoor dat het gehele ventiel afbreekt. http://www.miatamania.com/graphics/prod ... -2146a.pdfGewoon meer respect voor het materiaal hebben Maar ik snap nog steeds niet waarom er in de titel nog steeds onbetrouwbaar en levensgevaarlijk staat. En schreeuwen in de openings post dat kan al helemaal niet door de beugel. Citaat: toch vind ik het raar, dat hier verder niemand last van heeft... Ieder merk heeft al wel een service bulletin doen uitgaan dat je moet uitkijken met metalen ventielen, evenzo de profilers/kwikflutters. Ik heb er zelf ook al eens eentje gesloopt. Kan gebeuren. Niks om je zorgen over te maken. Dat zo'n bandenboer er vier tegelijk sloopt is wel heel klunzig, maar daar kan de auto niks aan doen. Overigens levert Citroën gewoon een set LM met winterbanden + ventielen dus waarom er überhaupt aan gerommeld moest worden.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 apr 2010 01:02 |
|
|
Xiphy
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 mei 2008 19:10 Berichten: 520 Woonplaats: Arnhem
Auto: Pontiac Bonneville
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1976
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 99000
Kleur: Creme
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Hmm als ik dit zo lees. dan is het gewoon iets van shit happens. En zo bijzonder veel problemen zijn het niet.
Mja als je door je omgeving zo vol gepropt wordt met dat een merk slecht is en men na 20 jaar nog steeds zo elkaar na praat. tja dan ligt het toch echt aan de mens zelf.
en een auto is van welk merk ook de slechste inverstering die je kan doen.
en laten we niet vergeten... Negatief nieuws blijft beter en langer hangen dan positief nieuws.
|
05 apr 2010 08:01 |
|
|
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
EvilTwin schreef: Ieder merk heeft al wel een service bulletin doen uitgaan dat je moet uitkijken met metalen ventielen, evenzo de profilers/kwikflutters.| Inderdaad: Ik kreeg van een onafhankelijke bandenboer hier in de stad toen ik twee banden wisselde vier nieuwe ventieldopjes om die reden.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
05 apr 2010 08:52 |
|
|
Alcoan
|
Re: C5/3 Onbetrouwbaar en levensgevaarlijk
Roman schreef: toch vind ik het raar, dat hier verder niemand last van heeft... mbt die ventielen Ja dat is inderdaad opmerkelijk. Ik kom op internet wel enkele meldingen van afgebroken ventiele tegen en veel opmerkingen over de kwetsbaarheid van die dingen. Met mijn ervaring zou k verwachten dat de nieuwe ventielen niet aan te slepen zijn maar dat is blijkbaar niet het geval. Wat mij verontrust is dat zo'n ventiel gewoon knak zegt en los in het ventielbusje zit zondar dat iemand het aanraakt. Als zo'n ding eruit vliegt op de snelweg dan kan dat wel eens heel verkeerd uipakken.
|
05 apr 2010 10:11 |
|
|
|