Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

wokkelvering <<>> HP vering discussie
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=5757
Pagina 18 van 19

Auteur:  bgt [ 01 jul 2012 22:03 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

bgt schreef:
Zit nu in Frankrijk en de veren voldoen uitstekend, de auto zakt amper door.
http://dl.dropbox.com/u/11003205/C5AdriaVeren2.jpg
http://dl.dropbox.com/u/11003205/C5AdriaVeren.jpg


Vergat er ff bij te schrijven dat mn C5 met ongeveer 170kg geladen was achter de voorstoelen. Heb deze er net ff uitgehaald...staat ie ietsiepietsie hoger. De chromen strip op de zijkant van de auto zou aan de achterkant net zo laag moeten zijn als bij de HP versie.

Auteur:  biebie [ 07 nov 2012 22:52 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Ik meen mij die test met C6 en Mercedes nog te herinneren. Is al een oudere.
Het verschil was naar mijn mening niet echt significant en alles blijft uiteindelijk een aanvoelen.

Als ik uit de Passat van mijn schoonbroer stap en in mijn C5 stap ben ik ook eventjes "zat" tijdens de eerste meters.
Maar tegen het einde van de straat weet ik weer waarom ik voor Citroen heb gekozen.

Namelijk dat salon gevoel waarin je je rug niet voelt na elke bobbel die je met die Passat wel hebt gevoeld!
En mijn vrouw treedt mij daar volmondig in bij! En dan is alles gezegd! :D

Auteur:  bertil [ 09 dec 2012 00:00 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Ik had de veren al effe liggen en vandaag heb ik ze gemonteerd. CarSupport vervangingsveren, net als die van BGT.
Van te voren in de garage gemeten voor/achter 74,3 cm/73.2 cm. Gemeten met de tank 1/3 vol, reservewiel en trekhaak en vanaf de grond tot aan de spatbordrand.
Ik had voor mijn tripje met de caravan in oktober al van die veer rubbers tussen de achterveren gepropt om dat eerst te proberen.
Dit hielp amper maar zette de auto 5 mm hoger achter.
Nu met de CarSupports er onder staat hij achter op 75.8 cm (2.6 cm hoger dus). Ik verwacht dat hij nog wel ietsje in zakt (uit ervaring met verlagen van auto's) en met de tank vol zal de maat voor/achter nagenoeg gelijk zijn.
Met het juiste gereedschap is het prima zelf te doen. Er zat eigenlijk niks echt vast.
Goede verenspanners zijn echt een must! De veren moeten ver gespannen worden omdat er op de schokbreker stang een plat kantje zit.
Daar kun je met een sleutel 12 de stang tegen houden als je de bovenste kop los/vast draait.
Dit moet je maar net weten. Ik had van de leverancier zoiets begrepen en dat scheelt een hoop gepruts.
Ik heb er wat foto's van gemaakt voor de mensen die ook plannen in die richting hebben.
Het hele klusje heeft 2.5 uur in beslag genomen.

En dan het rijden met de nieuwe veren.
Ik heb er nog niet heel veel mee gereden maar de eerste indruk is erg goed.
Op de vlakke weg (snelweg en hoofdwegen) merk ik geen verlies aan comfort!
Hier in onze woonwijk redelijk stevig over drempels is hij iets stugger.
Het verschil is te merken. De originele veren waren ook wel erg slap.
Ik zal mijn verdere ervaringen (rijden met belading en rijden met caravan) hier posten.

Auteur:  Menno [ 09 dec 2012 09:31 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Laat de ervaringen maar horen !

Auteur:  JW-C5 [ 09 dec 2012 12:04 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Kijkend naar de plaatjes, met name die eerste, zie ik het nou goed dat de nieuwe veren op een andere manier in de schotels liggen? Ligt de eerste winding er wel helemaal in?

Voorts zie ik dat de laatste winding van de nieuwe veren niet afgeschuind is, of is dat gezichtsbedrog? Was dit ook niet het geval bij de originele veren?
Zonder die afschuining krijg je een hoge belasting op één punt, en zal de veer iets scheef gaan staan.

Wat verder opvalt is dat de nieuwe veren meer windingen hebben dan de originele. Daarvan is een deel gebruikt in het progressieve middenstuk.

Groet,
JW

Auteur:  bgt [ 09 dec 2012 14:48 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Bertil, mooi he die veren. Ik ben er nog steeds tevreden mee. Zou er standaard onder moeten zitten.
JW, ze liggen gewoon zonder afschuining op de schotels net als de originele.

Auteur:  bertil [ 17 jan 2013 13:59 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Ik ben er tot nu toe ook erg tevreden over.
Rijdt prima, ook zonder belading.
Ik merk wel dat als de brandstoftenk helemaal leeg is duidelijk verschil t.o.v een volle of half volle tank.
Leeg is hij wat stugger bij het afrijden van drempels. Jij hebt een gastank toch en dan zul je dat denk ik niet merken?
Niet echt storend maar het voel me op.
Begin mei gaat de sleurhut er weer achter en deel ik de ervaring.

En zoals verwacht, met volle tank staat de auto nu precies vlak. Helemaal zoals het in mijn beleving zou moeten.

Auteur:  bgt [ 28 maart 2013 15:01 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

bertil schreef:
En zoals verwacht, met volle tank staat de auto nu precies vlak. Helemaal zoals het in mijn beleving zou moeten.

Idd, dat is ook mooi als ik veel lading heb. Ik help mensen wel eens met vervoeren van schoonmaak artikelen en dan is die balans heel prettig. Hij zakt letterlijk nooit meer door z'n hoeven.
Door de gastank achter is ie sowieso vrij zacht. Tenslotte heb ik benzine en gas. Dus altijd minimaal 80 kg in de kont.

Auteur:  bertil [ 05 mei 2013 21:17 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Gisteren de met de caravan (Knaus 550 QK, max. 1700 kg) met 75 kg kogeldruk, volle tank, +/- 75 kg in de kofferbak en 3 kids op de achterbank naar de camping in Brabant gereden. Wat een verschil met de vorige rit (met originele achterveren). De auto hing niet op z'n kont en was zeer stabiel, ook bij 110 km/h en zelfs met de fietsen van de kids achterop de caravan (even kort getest). In het najaar was ik niet echt te spreken en verlangde (alleen qua trekauto!!!) terug naar onze oude C8. Gelukkig is dat verlangen nu helemaal weg! In de rij bij de entree van de camping nog een collega wokkel Tourer rijder, welke voor me stond getipt over de fantastische verbetering van deze achterveren.

Auteur:  bgt [ 05 mei 2013 21:43 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Mooi he :citrofiel

Auteur:  Ploffie [ 05 mei 2013 21:53 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Och, die wokkeltjes blijven een noodgreep hè, HP fetischisten? :smt203

Auteur:  bertil [ 05 mei 2013 22:09 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat een HP geveerde fijner is met een caravan er achter.
Mijn ph1 dwijlde aardig, zelfs in de sportstand. Hou me ten goede, ik had liever HP gehad maar die zijn dun gezaaid en moest snel een andere auto.

Auteur:  BJG [ 05 mei 2013 22:39 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Adals van je ph1 ?

Auteur:  gerben [ 08 mei 2015 20:50 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Vanaf 2005 C5 Met HP vering gereden. Sinds twee weken een C5 III met wokkels en ik moet zeggen ik heb het HP nog moment gemist. Heb weliswaar geen caravan meer. Mijn huidige C5 rijdt gewoon heerlijk comfortabel en niet meer zo wollig. Bovendien veel beter op korte oneffenheden.

Auteur:  JW-C5 [ 08 mei 2015 21:08 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Op korte oneffenheden doet 'ie het wellicht beter.

Maar ik ben benieuwd hoe je er over oordeelt als je straks met een volbeladen auto op vakantie gaat.
Zeker dan is HP een imho niet te overtreffen systeem.

Groet,
JW

Pagina 18 van 19 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/