Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

wokkelvering <<>> HP vering discussie
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=5757
Pagina 17 van 19

Auteur:  bgt [ 21 jun 2012 11:07 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Menno schreef:
Een HP zakt echt niet door


Ik vond het ook al gek idd. Wist niet dat er andere C5en zijn met zilveren dakrails.

Auteur:  JW-C5 [ 21 jun 2012 12:04 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

chathanky schreef:
Volgens mij zijn de voordrukken achter een stuk lager.

25 bar voor de ha3+ en 31 bar voor de ha3.
De middenbol achter is voor de ha3+ idd 44 bar.


JW-NHS schreef:
...die zijn niet wezenlijk anders bij de C5 Break: voor 52-57 bar (afhankelijk van de uitvoering), achter 44 bar.
Wat de nominale en maximale druk in het systeem is weet in niet precies.

Groet,
JW


Waar heb jij gevonden dat die achterbollen van de Break 25 resp 31 bar voordruk hebben?

In mijn CitDoc DB versie hebben alle Breaks achter hoekbollen met 44 bar voordruk.....

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 21 jun 2012 18:51 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Ik had het idd over een berline.
http://www.pourchier.com/uploads/IFHS%2 ... 5-2006.pdf

Maar wat zie je dan als punt van maximale last waarbij de wagen op hoogte komt?
De druk ligt tussen de 80 en 140 bar pompzijdig.

Auteur:  JW-C5 [ 21 jun 2012 21:49 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Heb je zelf al wat zitten rekenen, op basis van de gedachtegangen hierboven neergepend?

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 21 jun 2012 21:55 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Nee er valt weinig aan te rekenen. Ik denk ook niet dat bij de break het membraan halverwegen zit in de rijstand.
En of dat bij de berline dan wel zo is? ik heb m`n twijfels.

Als iemand de diameters van de cilinders kent (oppervlakte nog beter) en het leeggewicht op de assen kom je verder. En dan nog zit je achter met de vraag of er een overbrenging is van cilinder tot de aangedreven as.

Auteur:  chathanky [ 21 jun 2012 22:06 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Bij de break boven het midden en bij de berline meer in het midden.

Auteur:  chathanky [ 21 jun 2012 22:07 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Heb je het bericht verwijderd JW?

Auteur:  JW-C5 [ 21 jun 2012 22:14 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Of dat membraan precies in het midden zit maakt niet zoveel uit.

Waar het om gaat is dat er globaalweg bij een belasting die het dubbele is van het normale gewicht op de achteras, een grens bereikt wordt. Daarboven is de druk in het systeem niet hoog genoeg meer om de auto aan de achterkant omhoog te drukken.
Mijn C5 Break weegt zo'n 1600 kg, ongeveer de helft daarvan drukt op de achteras.
Dat zou betekeken dat bij iets van 800 kg extra gewicht in de achterbak, waarbij dat gewicht alleen de achteras belast, die grens bereikt zou worden.

En als eerder aangegeven, dit is een globale berekening, de werkelijkheid zal ongetwijfeld wat afwijken.

Overigens, de toegestane maximale belading van mijn C5 is 600kg.....

Groet,
JW

Auteur:  chathanky [ 21 jun 2012 22:19 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

En daarmee blijft de wagen netjes recht, of niet?
Wel van belang is als je het wil benaderen hoeveel druk het systeem moet geven om de wagen onbelast recht op z`n pootjes te zetten. en dat weet je echt niet en valt er ook weinig over te zeggen wat de maximale balasting zou kunnen zijn van je veersysteem.
Een eerdere benadering van de xantia is geen goede benadering als je niet weet waar het membraan zich bevindt bij een onbelast voertuig.

Auteur:  Ploffie [ 21 jun 2012 22:41 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Kwestie van uitproberen dus...dan is alle theorie overbodig.

Auteur:  JW-C5 [ 22 jun 2012 00:14 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

We zien je bevindingen met buitengewone belangstelling tegemoet :D

Groet,
JW

Auteur:  EW [ 22 jun 2012 07:16 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Ploffie schreef:
Kwestie van uitproberen dus...dan is alle theorie overbodig.


Ik wil wel helpen laden en steentjes tellen hoor.

Zeg maar waar en wanneer.

Auteur:  Ploffie [ 22 jun 2012 17:24 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Morgenmiddag bij jou? :smt023

Auteur:  EW [ 22 jun 2012 19:09 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Helaas, morgen een gezellige dag.

Maar meestal ben je welkom om je auto voor dat doel hier voor te rijden!

Auteur:  Ploffie [ 22 jun 2012 19:58 ]
Berichttitel:  Re: wokkelvering <<>> HP vering discussie

Mijn auto???
Nee joh, daar moet je 10 jaar oude bakken voor gebruiken, straks gaat er iets kapot. 8-) :mrgreen:

Pagina 17 van 19 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/