Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Citroen bijzonder door de vering?
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=3449
Pagina 34 van 36

Auteur:  Menno [ 20 dec 2015 21:41 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Tja , sowieso afwachten waarmee Citroën op de proppen komt ....

Auteur:  Roman [ 20 dec 2015 21:47 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Nog 1 c5...
Alles wordt ingezet op de ds reeks :cry:
Premium ...

Auteur:  Menno [ 20 dec 2015 21:57 ]
Berichttitel:  Citroen bijzonder door de vering?

Oww 1 C5 , dan komt er ook nog een restyle van , zijn we zo weer 8 ~ 10 jaar verder :lol:

Tegen die tijd is dat DS premium onzin geneuzel ook wel weer voorbij ...

Auteur:  Rene [ 20 dec 2015 22:01 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

:lol:

Auteur:  Citroenfan39 [ 02 jun 2016 22:47 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Hier een interessant artikel over de nieuwe vering die Citroën heeft ontwikkeld voor diegenen die de Franse taal een beetje machtig zijn.
link
Heb het artikel zojuist ontdekt en even doorgelezen. Het gaat dus om een schokbreker met daarin een soort hydraulisch geregelde druklagers. Een soort van kleine schokbrekertjes binnen de schokbreker zelf.
Het effect moet verrassend zijn en men heeft het systeem al toegepast in een prototype C4 Cactus. Vering valt qua beleving zeer zeker te vergelijken met het vroegere hydractieve systeem dat binnenkort gaat verdwijnen. Het bijzondere aan het nieuwe systeem is dat het veel compacter is en, en dat is misschien wel het meest bijzondere!!, het zal worden toegepast op ieder model Citroën! Wel met verschillende settings. Je zou dus kunnen denken aan een zeer soepele setting voor bijv. de opvolger van de C5 die sowieso erg op comfort georiënteerd is en een wat stevigere setting voor de opvolger van de C3 waarvan de doelgroep een wat stevigere en sportievere vering vereist.
Verder staat in het artikel te lezen dat Citroën ook een nieuw type stoelvulling gaat introduceren. Een stoelvulling met een wat hardere kern en een zachtere laag eromheen wat het gevoel van comfort bij het instappen ten goede komt maar bij lange ritten ook zorgt voor voldoende ondersteuning. Verder gaat Citroën inzetten op een versteviging van de carrosseriestructuur waardoor er minder trillingen en rijbaangeluiden doordringen tot het interieur.
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe vering in de praktijk zal gaan uitpakken. In het artikel staat dat deze nieuwe vering weer het gevoel heeft van een zwevend tapijt zoals dat ook bij de hydractieve en meer nog bij de hydropneumatische vering het geval was. Echter, het risico op wagenziekte voor de achterpassagiers is wel verminderd doordat ervoor gezorgd is dat op de achterbank de bewegingen van de carrosserie minder voelbaar zijn dan bijv. in een C5 met hydractive.

Auteur:  JW-C5 [ 03 jun 2016 00:47 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Leuk dat je dat verhaal gevonden hebt, zeker interessant om te lezen.

Wat ik er uit begrijp is dat het bijzondere schokbrekers zijn, een soort AMVAR maar dan zonder elektronica die de variabele demping moet bewerkstelligen.

Verder is het een systeem met "gewone veren", er is dus geen hoogteregeling, en daarmee ook geen constante wagenhoogte.
Hoe ze dat gaan oplossen blijft vooralsnog onduidelijk, met schrijft dat er nog heel wat ontwikkelingswerk gedaan moet worden aan de veren, torsiestaven en zelfs ESP.

Hopelijk volgt er binnenkort meer info over deze ontwikkeling.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 03 jun 2016 13:02 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Een paar aanvullende verhalen daarover:
-- In het Frans, met meer plaatjes http://effectifreduit.blogspot.nl/2016/ ... 4862456901
-- Een Duits artikel http://motorzeitung.de/news.php?newsid=360597
-- En in Autoweek http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,5592666,5592670

Het gaat dus inderdaad over een ander type schokdemper, niet over een andere vering.

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 03 jun 2016 17:29 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Mocht het nog niet opgevallen zijn, in dat Duitse verhaal staat aan het eind:

Citaat:
Die zukünftigen DS-Modelle erhalten übrigens ein anderes System als die Citroen-Modelle. Auch wenn die Techniker sich dazu noch in Schweigen hüllen, kann man davon ausgehen, dass DS-Fahrer eher einen fliegenden Teppich mit Luftfederung ordern werden können.

Dat maakt het zeker interessant, ik ben benieuwd naar het vervolg daar op ;)

Groet,
JW

Auteur:  Roman [ 03 jun 2016 18:17 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Dit zou betekenen dat citroen idd het budget merk van psa wordt.

Auteur:  JW-C5 [ 03 jun 2016 19:14 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

...maar dan wel uitgerust met bovengemiddelde schokdempers :idea:

Groet,
JW

Auteur:  Roman [ 03 jun 2016 19:24 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Tja ik hoor zoveel..
we zien het wel.. :smt023

Auteur:  JW-C5 [ 03 jun 2016 19:30 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Inderdaad, on verra, we shall see ;)

Groet,
JW

Auteur:  Citroenfan39 [ 03 jun 2016 20:09 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

De journalisten van L'Autojournal hebben het systeem blijkbaar al kunnen testen in de praktijk:
http://news.autojournal.fr/news/1505253/Citro%C3%ABn-confort-sellerie-suspensions-prototype
En men is zeer enthousiast in tegenstelling tot het wat gematigde enthousiasme van hun Duitse collega's van Motorzeitung. Maarja, als het niet in Duitsland is ontwikkeld kan het niet wat zijn toch...... :lol:
Citaat:
En revanche, le passage d’un ralentisseur vous fait basculer dans un autre monde.
Déjà confortable de série, le C4 Cactus devient une merveille de douceur. L’obstacle est toujours perceptible, mais la caisse ne présente plus d’accélération verticale brutale, il est digéré tout en douceur, comme si la voiture était chaussée d’immenses pneus dégonflés. Digne d’une voiture de très haut standing. Vraiment impressionnant. A plus vive allure, les trépidations sont un peu moins présentes, mais le progrès n’est pas flagrant. En revanche, sur route bosselée ou chaussée dégradée, chapeau aux ingénieurs : le démonstrateur garde son cap et semble survolés les creux et bosses, qui semblent s’effacer comme par magie.
Une C5 Hydractive faisait des prouesses semblables, direz-vous. Certes, mais avec une technologie complexe, coûteuse et au prix d’un comportement pataud. Ici, il n’en est rien : le démonstrateur n’affiche pas un roulis excessif, il conserve l’agilité et la stabilité originelle du modèle, et le comportement n’est pas dégradé par le surcroît de confort.

Het veergedrag is zeker vergelijkbaar met dat van een C5 hydractive terwijl de stabiliteit en de handelbaarheid van het voertuig niet negatief worden beïnvloed door het zeer soepele veergedrag. Bovendien is deze nieuwe technologie minder complex en duur en maakt het de auto niet onnodig zwaar wat een negatief effect heeft op het verbruik, CO2 uitstoot en dus verkoopprijs wat een slechtere concurrentiepositie tot gevolg heeft.
Ik denk dat we erg blij moeten zijn met deze bijzondere uitvinding :smt193 . Ook in de toekomst kunnen we blijven zweven in onze Citroëns en het meest goede nieuws is nog wel dat dit "vliegende tapijt gevoel" weer voor iedereen bereikbaar wordt en niet alleen voor de paar gelukkigen onder ons die minimaal 35 mille kunnen stukslaan op een nieuwe C5!
Vraag me af hoe een C1 zal rijden met dit veersysteem..... :lol:

Auteur:  Menno [ 03 jun 2016 21:46 ]
Berichttitel:  Citroen bijzonder door de vering?

Zou idd mooi zijn als ook kleine ( goedkope ) modellen zo'n systeem krijgen ....

Een " zwevende " cactus zie ik best zitten :-)

Auteur:  H_H [ 04 jun 2016 09:34 ]
Berichttitel:  Re: Citroen bijzonder door de vering?

Kan ook nog betekenen dat er straks een hoop modellen zonder die "revolutionaire" nieuwe vering op de tweedehands markt gedumpt worden. Misschien drukt dat de prijs van huidige HP C5 modellen ook wel in diezelfde markt. Inderdaad; we zien wel t.z.t

Pagina 34 van 36 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/