Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=23572
Pagina 2 van 2

Auteur:  bassrich [ 22 nov 2023 00:43 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

Tussentijdse rapportage ;-)

Vanochtend contact gehad met die verkoper van de citroen-garage betreffende de niet goed functionerende vering.
Hij had met z'n monteurs gesproken en kwam met de analyse dat het misschien aan de middenbollen kon liggen. Dat ze die dan ook zouden moeten vervangen.
Na de uitleg hier over het systeem qua demping vanuit de hoeken en comfort vanuit de middenbollen, dank daarvoor Kees,
heb ik hem toen vriendelijk die analyse verteld, daarbij de vermelding op mijn huidige bollen, KR 70, genoemd. Eerlijkheid gebied om te zeggen dat hij dat zeer serieus nam en zei er in te duiken.

Later op de middag via app-contact bevestigde hij jouw analyse, Kees. Niet een mooie actie van de werkplaats daar, maar het is nu wel duidelijk en ik heb een afspraak gemaakt om het te herstellen. Kunnen ze mooi m'n voorste middenbol ook ff vervangen voor een nieuwe, daar hebben ze straks zat van liggen ;-)
Zijn die 2 middenbollen op de achteras dan ook die KR70, Kees? Anders laat ik die ook vervangen. Heb ik alle bollen vers

Dus grote dank, Kees en Jan!

Als ie weer helemaal lekker veert zal ik nog ff rapporteren

Auteur:  c5jan [ 22 nov 2023 09:06 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

Voorzichtig maar tot die tijd. In feite voldoet je auto niet aan de permanente eisen. Met een auto zonder schrokbrekers zou je ook niet gaan rijden.

Goed dat ze hun fout inzien, ze geven blijk geen idee te hebben van de werking van de vering.
Enige juiste oplossing zou zijn de jouwe af te slepen en je vervangend vervoer te bieden.

Voorzichtig met jezelf.

Auteur:  kees05 [ 22 nov 2023 14:41 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

@Bas:
Het blijft voor mij een vreemd verhaal, dat een Citroen dealer zo'n fout maakt normaliter zou hij de onderdelen, gecombineerd met de nummers bestellen.
naast de nummers staat de hoeveelheid, dus 1 KR70 2 MC50 (hoek voor) 2 ME40 (hoek achter) en 2 Tussen achter ik weet daar niet precies het type van, maar die zijn 40 of 44 bar zonder demper.

Die tussenbol voor zit bij mij achter het rechter voorwiel, maar bij jouw kan hij juist achter het linker voorwiel zitten.

Ik hoop voor jouw, dat het dit keer goed gedaan wordt, maar dat betekend, dat alle 7 bollen vervangen worden.

Groet,
Kees.

Auteur:  Frans 99 [ 22 nov 2023 16:54 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

Voor een dealer is het niet goed te praten, maar deze lagen nog in het magazijn.
Ze hebben waarschijnlijk gedacht een bol is een bol.
Grüß

Auteur:  C5HDI110 [ 23 nov 2023 01:01 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

Fouten en blunders kunnen ook door een dealer gemaakt worden, ik vind het heel netjes en sportief dat dealer naar het verhaal hier op het forum luistert om het op te lossen.

Auteur:  bassrich [ 29 nov 2023 13:47 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

Zoals beloofd, eind rapportage:
Nou, de bollen zijn allemaal vervangen door de dealer, wat een verschil. Ik rij veel op de snelweg en het is weer een feestje!

Maar na 5 jaar een C5 met stalen (wokkel)veren te hebben gereden, daarna een week de 'nieuwe' C5 met slecht functionerende bollen gevolgd door een week met verkeerde (ongedempte) bollen weet ik niet zo goed hoe de vering hoort te zijn..
Klopt het dat met de Hydractive 3+ vering de C5 wat strakker, wat minder golvend, rijdt?
Evengoed erg fijn hoor, maar tov hydractive 3 van de ph1 en ph2 wel een verschil

Auteur:  kees05 [ 29 nov 2023 18:04 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

@ Bas:

Ik was niet tevreden hoe een C5 X7 afgeveerd is.
Vooral het afrollen van b.v. een drempel.
Na wat experimenteren samen met een ander forum lid rij ik inmiddels met een heel andere configuratie rond.
Ik heb daarvan diverse post hier op het forum staan.
Die kun je vinden in het forum C5 X7 onderstel.

De hoekbollen voor heb ik op 60 bar staan, de middenbol voor op 75 bar.
De hoekbollen achter zijn 52 bar en de tussenbollen 60 bar.
Velen zijn dan van mening, dat de auto stugger is.
Nu wordt het wat moeilijker, want de wagenhoogte wordt door 2 factoren bepaalt 1 de druk in de veerbol en 2 de hoogte sensor.
Deze laatste bepaalt dat de pomp stopt met druk opbouwen in de veerpoten.
Op dat moment is de druk voor in mijn auto 100 bar.
Met een veerbol van 50 bar is het volume boven het membraan dan voor 50% kleiner want dan is de druk v.d. veerbol ook 100 bar

Als je nu de druk in de bol hoger maakt blijft het nog steeds zo, dat de druk boven het membraan 100 bar is, want de hoogte sensor ziet dat de auto op de juiste hoogte staat, maar nu hou je meer volume in de bol over en daardoor een zachtere vering.

Dit heeft bij mij b.v als effect, dat je met versnellen de achterzijde naar beneden voelt gaan en met remmen, dat de voorzijde duikt.
Op een vlakke asfalt weg is het net of deze opnieuw geasfalteerd is en drempels zijn ook minder hinderlijk.

Ik hoop, dat je m'n verhaal een beetje kunt volgen.
Groet,
Kees.

Auteur:  H_H [ 29 nov 2023 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

Heel duidelijk uitgelegd Kees!
Alleen geldt dit volgens mij niet voor de 2.7 hdi en de 3.0 benzine modellen van de x7. Die hebben een wat ander systeem meen ik.

Auteur:  kees05 [ 30 nov 2023 09:57 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

@ H-H:

Ik heb juist de v6/24 3.0

Ik denk, dat je bedoelt, dat de hoogte regeling anders is.
Dit klopt voor een deel, omdat deze modellen 4 hoogte sensoren hebben.
Maar uiteindelijk zit er niet echt verschil in, daarnaast zit er een extra computer in, die de tussenbollen aanstuurt.
Deze laatste is een aangepaste versie v.d. C6 met Amvar, maar in de C5 worden de stugheids regelaars aangestuurd.
Ik heb het vermoeden, dat Citroën deze modellen ook met Amvar wilde uit brengen, maar daar toch vanaf heeft gezien.

Groet,
Kees.

Auteur:  bassrich [ 30 nov 2023 10:09 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

@Kees

Inderdaad dat afrollen van een drempel is ook wat mij o.a. opviel. Dan gedraagt de vering zich echt anders, bijna vergelijkbaar met de wokkelvering ;-)
Ik ga je posts over de aanpassingen van de vering zeker even lezen. Dank voor je uitleg weer, het is me wel ongeveer duidelijk wat de insteek is/was.
Maar, ik ga eerst s even kilometers maken in deze setup.
Groet!

Auteur:  kees05 [ 30 nov 2023 16:04 ]
Berichttitel:  Re: Veerbollen zijn vervangen, maar veel nadeinen nu

@Bas:

viewtopic.php?f=55&t=23298

Dit bespaart je het zoeken.

Groet,
Kees.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/