Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

hydrauliek tankje gebarsten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=23032
Pagina 1 van 2

Auteur:  Mcduff [ 01 jul 2022 19:50 ]
Berichttitel:  hydrauliek tankje gebarsten

Twee uur nadat een lekkende hydrauliekpomp vervangen was barste het tankje ... drie uur voordat we opnieuw naar NL zouden gaan. Olie spoot door de motorruimte. Ik wordt hier erg moe van. Tankje losgehaald, maar toch maar met de peuk van schoondochter gegaan, geen zin in risiko's. Kan je die tankjes bij de franse auto sloop halen of is dat een erg stom idee en moet er nieuw in?

Kan .. moet je de motorruimte zo spoedig mogelijk schoonspuiten of emmer licht zeepsop erover of niets?

begint nu langzaam echt veel te kosten

Auteur:  kees05 [ 01 jul 2022 20:28 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Dit verbaasd me echt!!
Er zijn hier zoveel berichten over, wat de oorzaak is.

1e: Te veel LDS vloeistof, de juiste hoeveelheid is, als de auto in de laagste stand staat, dan moet je de LDS vloeistof net onderin het zeefje zien staan!!! en niet wat schijnbaar gedaan wordt helemaal vullen.
Als 2e, de dop van het tankje NIET vast draaien, gewoon een beetje loslaten staan.
Deze dop laat alleen wat lucht toe, als het tankje vacuum zuigt, maar laat niet de overdruk ontsnappen.
Groet,
Kees.

Auteur:  boes [ 01 jul 2022 20:32 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Sorry hoor maar zo'n reservoir scheurt alleen door overdruk.
Heb je haar opgekrikt met 4 bandjes in de lucht zonder de dop van het reservoir te lossen of veel teveel afgevuld ofzo?

LDS is geen dot4 maar toch licht corrosief dacht ik zo. Spoelen cq schoonmaken met (afbreekbare) ontvetten zou ik minimaal doen.
Een reservoir van een sloper zou ik best durven mits het veel goedkoper is vergeleken met nieuw.

Auteur:  JW-C5 [ 01 jul 2022 23:53 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

In je "veerpootdraadje" is uitvoerig gesproken over het niveau van de LDS in het vaatje.
Dat leek toen in orde te zijn gekomen.

Maar wat is er daarna dan gebeurd :smt017

Groet,
JW

Auteur:  Mcduff [ 02 jul 2022 01:05 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Na het ongeluk is rechtsvoor gerepareerd. Ik dacht inclusief pomp, uiteindelijk blijkt dat er problemen met niet-passende pompen waren, en hebben ze uiteindelijk de originele pomp teruggezet. Ogenschijnelijk was alleen de behuizing rond de elektra beschadigd.

Bijlage:
2022 01 C5 accident details repair 019cr.jpg


De connector hebben ze eropgezet, en met tape en stripbandje vastgezet en tegen vocht beschermed.

Bleek dat voor ik naar nederland ging, er wat veel olie in zat; niet extreem, maar boven nivo. Eruitgehaald, 100+ km rondgereden, auto gewassen in wasstraat. Ik doe dat altijd in de hoogste stand, daarna terug naar laag en opnieuw gecontroleerd. Te weinig, dus maar bijgevuld.

Toen 3000 km op en neer naar NL en Brussel, no problem. Na terugkomst paar weken later toch wat raar gevoel in de vering, dus opnieuw gecontroleerd. Te weinig. In de garage ongeveer 1/3 liter bijgevuld, en de monteur vermeldde dat de pomp olie druppelde rond dat getapte (getapete?) elektragebeuren.

IK kan natuurlijk doorrijden met druppende tank, maar vind ik toch niet echt een leuk idee, zeker niet als ik eind van die week, vrijdag middag laat, nadat de school uit is, opnieuw naar NL en Brussel ga, maar nu met partner en twee kleinkids.

Dus toch maar nieuwe (sloop) gehaald, voor 160 EUR. En nog eens 60 EUR arbeidsloon maar ok. Pomp werd er uiteindelijk vrijdag morgen ingezet, en ik kon de C5 vlak voor 12 uur (lunch tijd) opgehaald. En voor de volgende rit naar NL en Brussel DIEZELFDE DAG maar weer eens schoongemaakt, inclusief wasstraat. Hoogste stand, dan naar normaal. Doet raar, middenstand lijkt niet te werken.

Thuis opniew geprobeerd. In midden: niets. In hoogste stand: werkt prima. In laagste stand werkt prima, opnieuw naar normaal, dan mid, dan hoog en raar geluid. Motor kap open en ik zie een fontein aan olie uit een scheur recht achter in het tankje komen die diagonaal de motorruimte inspuit.

Meteen dop opengedraaid en motor af. Uiteindelijk zelf het tankje eruit gehaald, de rest olie opgevangen voor hergebruik. Intussen is het 4 uur smiddags en mijn passagiers beginnen ietwat nerveus te worden.

Mijn schoondochter biedt aan dat ik op moet houden met proberen de C5 te repareren en haar bedrijfs Peugeot Expert van Oktober 2020 moet gebruiken, het zijn tenslotte haar kinderen die erin zitten.

Zo gezegd zo gedaan dus zijn we uiteindelijk rond 6 uur alsnog vertrokken.


Ik denk dat de garage het niet helemaal goed gedaan heeft wat betreft afvullen en werken op de brug ("pootbrug; de wielen hangen los). Aan de andere kant, zij hebben nog een paar C5s in onderhoud, dus ze moeten weten wat ze doen. Mogelijk was er nog steeds wat niet ok, en heb ik vervolgens met mijn op en neer de zaak definitief verziekt heb, Mogelijk was dat ook gebeurd zonder dit, geen idee.

Auteur:  kees05 [ 02 jul 2022 17:17 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Wat ik in het vorige draadje al aangaf, het beste is toch, om de auto via de Diagbox in de aller laagste stand te zetten, dan weet je zeker, dat de auto goed staat, om het LDS niveau te controleren.
Het zou wel eens kunnen zijn, dat wat je denkt, de lage stand van je auto niet de juiste stand is.
Groet,
Kees.

Auteur:  JW-C5 [ 02 jul 2022 19:05 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Mcduff schreef:
......
Ik denk dat de garage het niet helemaal goed gedaan heeft wat betreft afvullen en werken op de brug ("pootbrug; de wielen hangen los). .....


Als tijdens die actie de dop er weer op gezet is voordat de auto weer op z'n wielen staat, en vervolgens in die stand het niveau niet op de juiste wijze gecontroleerd is, kan het zomaar misgaan.

Daar hadden we het in het eerdere draadje al over.....

Groet,
JW

Auteur:  kees05 [ 02 jul 2022 20:20 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Met zo'n brug krijg je de auto ook niet goed in de laagste stand. Als je het dan goed wil doen, kun je het beste eerst blokken onder de wielen leggen, het voordeel is dan ook, dat je de armen weg kunt draaien, anders moet je eerst de auto omhoog zetten eer deze loskomen.
misschien zit daar de oorzaak wel in, van te veel LDS vullen.
Groet,
Kees.

Auteur:  C5HDI110 [ 03 jul 2022 00:37 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Mcduff schreef:
Dus toch maar nieuwe (sloop) gehaald, voor 160 EUR.

Stevige prijs voor het tankje op de sloop :shock:
Een nieuwe is veel goedkoper, afhankelijke van de uitvoering, kosten ze €75 (4009S4) of €113 (4009V8), en nog leverbaar.
Ik laat de lelijke woorden voor dit soort schofterige praktijken maar achterwege...

4009S4 HYDRAULISCH VERING SINDS OPR 12030 TOT OPR 12151
4009V8 HYDRAULISCH VERING SINDS OPR 12152
4009V8 HYDRAULISCH VERING TOT OPR 12029

Auteur:  JW-C5 [ 03 jul 2022 00:45 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Die € 160 waren voor de pomp, als ik het goed lees, niet voor het tankje.....

Groet,
JW

Auteur:  JW-C5 [ 03 jul 2022 00:51 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Het verhaal van het geplofte tankje zo lezend, en de reacties daarop, kan ik haast niet anders denken dan dat er in de garage op de verkeerde manier gehandeld is.

In een van de CitDocs staat expliciet vermeld dat de dop van het tankje eraf moet zijn als de auto opgetild wordt met de pootjes van de grond.
Is dat helemaal goed opgevolgd?

En wat zegt de garagist hierover?

Overigens: hergebruik van die LDS is twijfelachtig.
Citroën schrijft voor dat je alleen verse LDS mag gebruiken. En op een flacon van 1 liter staat dat hij beperkt houdbaar is na openen.....

Groet,
JW

Auteur:  C5HDI110 [ 03 jul 2022 01:15 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

JW-C5 schreef:
Die € 160 waren voor de pomp, als ik het goed lees, niet voor het tankje.....

Wellicht lees ik eroverheen?
Mcduff heeft het steeds over het tankje :smt017

Auteur:  JW-C5 [ 03 jul 2022 10:45 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Hij schreef:
Citaat:
In de garage ongeveer 1/3 liter bijgevuld, en de monteur vermeldde dat de pomp olie druppelde rond dat getapte (getapete?) elektragebeuren.
.......
Dus toch maar nieuwe (sloop) gehaald, voor 160 EUR. En nog eens 60 EUR arbeidsloon maar ok. Pomp werd er uiteindelijk vrijdag morgen ingezet, en ik kon de C5 vlak voor 12 uur (lunch tijd) opgehaald.


Pas ná die actie is het tankje gescheurd. En daar zit hij nu mee.

Zó lees ik dat.
Bevestiging zal wel komen van de ongelukkige.....

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 03 jul 2022 10:58 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Ik ook. Het is toch ook zeer onlogisch om zoveel geld voor een plastic tankje neer te leggen bij een sloop?
Vind het al aan de prijs voor een slooppomp

Auteur:  Mcduff [ 03 jul 2022 19:07 ]
Berichttitel:  Re: hydrauliek tankje gebarsten

Prijs was inderdaad voor de pomp. En vergeet niet dat er hier veel minder C5s rondrijden, zodat sommige dingen roofgoed worden.

Ik denk ook dat zeker in dit geval de garage niet alles goed gedaan heeft. Mogelijk valt dat in normaal gebruik niet zo snel op, maar als je zoals ik paar keer snel achter elkaar omhoog onlaag gaat zet je natuurlijk meer druk op het systeem.

Lexia en laagste stand. De dichtsbijzijnde lexia is vermoedelijk in de officiele Citroen Garage 35 km verderop, en die zijn erg duur en erg klant-onvriendelijk. De meter begint al te lopen als je ze aankijkt.

Olie: ik zit daar zelf ook mee, temeer daar er een erg hoge luchtvochtigheid was (regende pijpenstelen, en wat nog meer), toen ik de olie in wekglazen opving. Aan de andere kant, vergeet niet dat deze olie pas een maand oud is, compleet nieuwe olie op 9 mei en toen opnieuw bijgevuld op 15 mei toen de veerpoot kapot ging.

Wat kan er fout gaan als ik die oude zooi erin gooi?

Er vanuitgaande dat het tankje etc compleet leeg is, maar vermoedelijk er nog oli in de slangen naar achter en de pomp zit, hoeveel liter moet ik ongeveer kopen om het bij te vullen?

Hoe krijg ik zonder Lexia die auto zo laag mogelijk als de tank al weg was. Motor even laten lopen en stuur draaien?

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/