Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=22891
Pagina 2 van 2

Auteur:  JW-C5 [ 23 maart 2022 01:16 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

De originele C5 bollen zijn voorzien van multicouche membranen.
Ze zitten deels ook in de bollen die in de laatste serie Xantia's zaten.

Die membranen hebben veel minder N2 doorlatingsvermogen dan de eerder gebruikte desmopan en urepan membranen.

Welke membranen er gebruikt worden in de IFHS bollen weet ik niet precies.
Eerder heb ik daarover gelezen dat dit geen multicouche zouden zijn, en dat ze daarom wat sneller hun druk verliezen. Maar zekerheid daarover heb ik niet kunnen vinden.

Overigens, als C5 een bol helemaal kapot is, dus geen druk meer heeft, zou dat het gevolg kunnen zijn van kapot snijden van het membraan door het ingebouwde mes.
Dat zit erin om veiligheidsredenen, stelt Citroën in een van z'n documenten......

Groet,
JW

Auteur:  Ron [ 23 maart 2022 09:27 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

Inderdaad JW,
Op mijn Xantia heb ik de multicouche bollen ook gehad.
Deze waren grijs zoals de C5 bollen en niet het bekende LHM groen.
Ik heb er ook naar gezocht of de IFHS de multicouche membranen gebruikt
en heb het ook niet kunnen vinden.
Het zou kunnen zijn dat ze iets eerder terug kunnen lopen, maar ik heb weinig verschil bemerkt,
maar ze kosten de helft!

Het ingebouwde mes heb ik ook gezien. De LHM bollen hebben dit niet.

Groet, Ron

Auteur:  kees05 [ 23 maart 2022 10:57 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

@Mattias_1990:
Als je de lexia3 binnen heb gekregen en gaat installeren, hoef je qua update's niet verder te gaan dan versie7.57.
Dan werkt het stabiel en ,meer heb je ook niet nodig.
Groet,
Kees.

Auteur:  c5jan [ 23 maart 2022 20:15 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

Een veerpoot kan ook inwendig stuk gaan, stug worden of lekken. Dat hoeft niet van buitenaf zichtbaar te zijn.
Veerbollen rondom plat of stuk klinkt me uitermate onwaarschijnlijk.

Auteur:  Frans 99 [ 25 maart 2022 17:35 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

Met iedereens toestemming breek op dit draadje nog even in.
Als de bollen geen invloed hebben op de wagen hoogte, wat dan wel?
De elektronica verloopt niet (toch).
Zou kunnen zijn dat de hoogte regelaars ouder worden en gaan afwijken of de hoogte regelaars steunen zijn verbogen?
Lijkt me ook niet normaal dat je de hoogte elke 3 of 4 of 5 jaar moet na stellen!
(De postduif is gearriveerd)
Grüß

Auteur:  H_H [ 25 maart 2022 18:03 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

Jouw C5 heeft 4 hoogtesensoren, één op elke veerpoot. De BHI regelt de hoogte en die past dus ook continu aan. (Ander C5 X7 types hebben volgens mij 2 hoogtesensoren één op elke as. Maar ook die worden electronisch gestuurd.

Ik vermoed dat als de druk in de veerbollen terugloopt door veroudering dat de BHI dit tot een zeker niveau kan corrigeren. Dat zou mijnsinziens verklaren waarom je bij relatief klein drukverlies op de hoekbollen maar weinig verschil merkt na vervanging. Maar dat laatste is slechts een hypothese

Auteur:  JW-C5 [ 25 maart 2022 20:04 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

Als de bollen druk verliezen, verplaatst het membraan zich wat naar de bovenkant van de bol.
Dat doet het membraan óók als je de auto meer belast.
In beide gevallen zorgt de hoogteregeling er voor dat de hoogte van de auto aangepast wordt naar de normale waarde.

In het geval van een V6 heb je inderdaad 4 sensoren, op elke hoek één.
De andere uitvoeringen hebben er twee, gekoppeld aan het midden van de stabilisatorstangen.

Bij die 4-sensoren uitvoering is correctie lastiger, dat vraagt met enige regelmaat om "herijking". Een vrij uitvoerige klus waarbij Diagbox een belangrijke rol speelt.

Groet,
JW

Auteur:  kees05 [ 25 maart 2022 21:11 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

@Frans 99:
Ik ben laatst eens wat gaan meten aan zo'n hoogte sensor.
Hij is eigenlijk verdeelt in 3x120 graden, in deze 120 graden verandert de spanning tussen 4,7 volt en
een paar millivolt.
Op de auto is de hoek verdraaiing van de sensor VEEl kleiner, het verschil tussen de laagste en hoogste stand is naar schatting maar zo'n 20 graden. dus de spanning variatie is naar verhouding ook aanzienlijk kleiner.
Deze analoog waarde wordt door de computer omgezet in een digitaal getal (stappen)
Dit wordt vergeleken met een bekende waarde en zo wordt de wagenhoogte bepaalt.
Je kunt hieruit afleiden, dat een geringe verandering in het mechaniek (verbindingsstangetje, kogelkopjes e.d.) al snel een verandering in de wagenhoogte geeft.
In de diagbox kun je de verschillende waardes van de sensoren zien, tevens wordt daarbij aangegeven hoeveel de auto te hoog/laag staat in mm.
tot zover.
Groet,
Kees.

Auteur:  H_H [ 25 maart 2022 22:10 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

JW-C5 schreef:
Als de bollen druk verliezen, verplaatst het membraan zich wat naar de bovenkant van de bol.
Dat doet het membraan óók als je de auto meer belast.
In beide gevallen zorgt de hoogteregeling er voor dat de hoogte van de auto aangepast wordt naar de normale waarde.

Groet,
JW


Dan was mijn vermoeden dus juist. Maar ik had via GJO inderdaad ook al begrepen dat het kalibreren van de vering bij een c6 en een c5 met vier sensoren best een lastige klus is.

Auteur:  kees05 [ 25 maart 2022 22:42 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

@H_H:
Hoogte regeling aanpassen lastig?
waar je bij de 2.0 een calculator nodig hebt i.v.m. het middelen van de gemeten hoogte's en de berekening van de wiel radius min een vast waarde.
heb je bij de C5/V6 genoeg aan een rolmaat en de diagbox.
Deze vraagt naar de wielstraal dan de hoogte linksvoor en zo verder voor de andere 3 punten vervolgens contact uit, je ziet de auto corrigeren, vervolgens contact weer aan voorzijde omlaagdrukken, laten corrigeren, achter omlaagdrukken en ook laten corrigeren.
Daarna de maten nogmaals opnieuw meten en invoeren en dat is het.
toch niet zo lastig hoor je bent even bezig.
groet,
Kees.

Auteur:  H_H [ 25 maart 2022 22:54 ]
Berichttitel:  Re: C5 X7 - Veerbollen zelf vervangen

Okay. Ik had het precies andersom begrepen.
Dat je bij bijvoorbeeld een 2.0 c5 ingewikkelde berekeningen moet maken heb ik inderdaad wel eens gelezen hier op het forum. Maar ik dacht dat het vooral bij een c6 een behoorlijk complexe procedure is om de vering te her-kalibreren. Blijkbaar verkeerd begrepen.

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/