Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Wielmoeren ipv wielbouten
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=20835
Pagina 1 van 2

Auteur:  roncitf [ 14 maart 2019 20:06 ]
Berichttitel:  Wielmoeren ipv wielbouten

Weet iemand of het mogelijk is om draadeinden in de wielnaven te draaien en dan de wielen met moeren vast te zetten ipv bouten? Dat zou mij een hele hoop werk besparen om mijn wieladapters te monteren. Zeg maar een draadeind met bijvoorbeeld torx of inbus in de schacht. Zoals deze: Afbeelding

Auteur:  paul mes [ 14 maart 2019 21:23 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Natuurlijk zou dat kunnen (technisch dan toch), maar het is geen standaard metrische draad maar fijn (lagere spoed) en pak dan wel hoge treksterkte, want de wielbouten zijn geen standaard 8.8 sterkte, maar 12.9! (is hogere treksterkte)
Inox haalt dat dus iig niet, zelfs A4 kwaliteit niet!
Dus kortweg, bezint eer ge begint, ingehaald worden door een van je wielen is nooit leuk.
ik raad het dus eigenlijk af!

Auteur:  BJG [ 14 maart 2019 22:38 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Kan, maar je moet ze op één of andere manier borgen. En niet met locktite.

Auteur:  R1200C [ 14 maart 2019 22:41 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Mijn Land Rover heeft moeren ipv bouten en het is wat makkelijker maar hoe vaak haal jij je wielen van je auto af? Zo vaak gaat een C5 het terrein niet in toch? ;-)

Auteur:  roncitf [ 14 maart 2019 23:15 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Ik heb ondertussen verder gezocht en er bestaan standaard setjes voor ombouw naar 'wheel stud' ipv wielbouten. Het zijn draadeinden met een treksterkte van 10.9, net als wielbouten en ze worden vastgezet met loctite. Het is voor het vastzetten van mijn 15mm dikke wiel adapter. Een normale bout heeft een te dikke kop (meer dan 15mm), dus moet er een moer op.

De adapter heb ik omdat er in 5x108 ET30 weinig wielen gemaakt worden. De adapter is voor 5x112 M14 (dus ET45) en daar passen velgen van VW, Audi, Seat en MB op. Veel meer keus dus.

Morgen even de boutlengte opmeten en de set draadeinden bestellen.

Auteur:  roncitf [ 14 maart 2019 23:18 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Paul, waar haal jij een treksterkte van 12.9 vandaan?

BJG, waarom geen loctite?

Auteur:  goudfrank [ 14 maart 2019 23:22 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Met even klikken zie je een mogelijke oplossing voor je "probleem" Ron.

https://www.wielhanger.nl/

NB Je post hierboven gezien Ron. Wellicht voor anderen handig?

Auteur:  boes [ 14 maart 2019 23:26 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Lijkt me toch echt geen geweldige oplossing :(

Een "los" draadeindje tussen je naaf en buitenzijde velg.
Bij het vast tornen op moment ben je afhankelijk van de goede borging van dat draadeindje...
Denk erom dat je voor remschijven in feite op hun plekkie worden gehouden door de wielbouten.

Kortom,... gewoon velgen kopen die op je auto passen?

Auteur:  R1200C [ 14 maart 2019 23:29 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Is er voor de C5 niet net zoiets te vinden als wat ik op mijn Series heb? Heb niet gezocht, maar in het Engels heten ze wheel studs

Auteur:  roncitf [ 14 maart 2019 23:49 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

boes schreef:
Lijkt me toch echt geen geweldige oplossing :(

Een "los" draadeindje tussen je naaf en buitenzijde velg.


Nee, een draadeinde tussen de naaf en de adapter. De velgen komen op de vaste draadeinden van de adapter:

Afbeelding

Ik zal het er met meerdere mensen over hebben en misschien tik ik de draadeinden wel even met een lasapparaat vast.

Auteur:  BJG [ 14 maart 2019 23:55 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

roncitf schreef:
Paul, waar haal jij een treksterkte van 12.9 vandaan?

BJG, waarom geen loctite?
Dat verliest zijn werking bij hitte.

Auteur:  c5breaker [ 15 maart 2019 00:58 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Met het lasapparaat erop zou ik zelf nooit doen, dan nog liever met de knijptang het schroefdraad iets vervormen. Vastlijmen kan wel, er is ook lijm voor hogere temperaturen, maar ik weet niet hoe warm het daar kan worden. De lijm is nodig om het draadeind vast te zetten in de naaf, als de adapter eraan zit, hoeft de lijm ook niet veel meer te doen.

Auteur:  paul mes [ 15 maart 2019 01:54 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

12.9 treksterkte is de norm voor wielbouten..... iets anders wordt er simpelweg niet voor gebruikt en mag gezien eu regelgeving ook niet!
En vraag me niet de gehele homogolosatie-wetgeving uit te spitten, ik weet vanuit betrouwbare bron dat dat het is, geloof je t niet zoek t dan zelf op!
ik ben iig geen fan van deze schijfjes, er aan lassen nooit doen, je veranderd de sterkte van de bout, remschijf en mogelijk de naaf.
locktite zou kunnen er is tot best wel hoge temperaturen plakkende locktite in de handel, en een bout op spanning (momentsleutel) trilt niet los, het is alleen het tapeind vasthouden bij vast en loshalen, en dat doet zelfs "koudere" locktite nog

Auteur:  R1200C [ 15 maart 2019 07:58 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Heeft de leverancier geen passende bouten? Die zullen dit vaker mee hebben gemaakt toch?

Auteur:  roncitf [ 15 maart 2019 09:59 ]
Berichttitel:  Re: Wielmoeren ipv wielbouten

Leverancier werkt alleen met wielmoeren bij een adapter van 15mm. Bij dikkere adapters leveren ze wel bouten.

Ik heb nagekeken en alle wielbouten die in de reguliere handel zijn, hebben een treksterkte van 10.9 (900 Nm). Iets anders ben ik nog niet tegengekomen, alleen voor een BMW E30 8.8 (640 Nm)
De draadeindes hebben aan de wielkant een inbus-gat, dus daarmee kan ik em tegenhouden bij het aandraaien van de moer.
Ik heb nog nooit met een auto gereden (op mn 1e BX en mn Maserati na) waar geen adapters op zitten. Tot nu toe altijd 4x108 en 5x108 met PSA/Volvo geschikte velgen. 5x112 heeft gewoonweg veel meer keus.

Ik zag al even met een snelle search dat er ook hittebestendige loctite bestaat.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/