Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 veerbol_project 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht veerbol_project
Ik ben de laatste dagen bezig geweest om de veerbollen navulbaar te maken.
Hierbij heb ik ook de druk van de tussen bollen verhoogt, om een soepeler gedrag te krijgen.
De tussenbol voor van 70 naar 100 bar en de tussen bollen achter van 40 naar 60 bar.
Dit heb ik gedaan, omdat vooral het afrollen van b.v. een drempel me stoorde.
Via een druksensor op de veerpoot heb ik gemeten. dar de druk in de normale rijstand +/- 100 bar is.
Dit betekend, dat dan een tussenbol met de zelfde druk dan niet ingedrukt is, en om die reden ervoor zorgt, dat de vering soepeler is.
denk maar aan een tennisbal.
Aan het begin kun je deze makkelijk indrukken, maar gaat lastiger, als hij als voor de helft ingedrukt is en je hem kleiner wilt maken.
De hoek bollen, met demper heb ik niet verandert.
hierbij een foto verslag.

Groet,
Kees.

Bijlage:
bol_1.jpg

Bijlage:
bol_2.jpg

Bijlage:
bol_3.jpg

Bijlage:
bol_4.jpg

Bijlage:
bol_5.jpg

Bijlage:
bol_6.jpg

Bijlage:
onderdeel.jpg

Bijlage:
open_bol.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


04 maart 2023 15:26
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3022
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
Ga je ook rijden met deze configuratie?

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


04 maart 2023 22:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
@H-H:

Ja hoor, ik heb hier in mijn omgeving een bepaalde route die ik rij, om te zien wat er verandert is.
tot nu toe kom ik niet iets tegen, dat ik denk, dit is niet goed, eerder het is veel beter!!
Maar, wat zit er achter jouw vraag?
groet,
Kees.


05 maart 2023 11:07
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1216
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
Ja, ik denk dat er iets achter die vraag zit.
Kijk eens op het XM forum voor zeer uitgebreide discussies over het aanpassen van het veergedrag.

Alle hydractieve Citroens werken volgens het principe: comfortabel als het kan, hard als het moet. Heel in het kort:
De veervcomputer meet allerlei gegevens en besluit op basis daarvan of de middenbollen kunnen worden bijgeschakeld: dan rijd je comfortabel.
Onder ruige omstandigheden schakelt het systeem de middenbollen af, vering is dan dus alleen op de vier bollen op de hoeken. Dat omschakelen gaat onmerkbaar snel.

Als je het systeem comfortabeler wil krijgen moet je dus bij de middenbollen zijn. Daarin de druk verhogen met een % of 15 is goed voelbaar. De dempers voor die middenbollen aanpassen is net zo belangrijk. Hoe dat bij HA3 zit weet ik niet.

Extra gas in de "hoekbollen" maakt het harde systeem soepeler en dat is zeker niet de bedoeling, in elk geval in strijd met de opzet van het systeem.

Er is nog erg veel meer over te vertellen. Bij de Xantia/XM leidde dat tot een stevige richtingenstrijd over wel/geen "comfortsbollen" op de hoeken. Met name bij de XM werd dat veel gedaan omdat het HA systeem erg veel storingen had.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


05 maart 2023 11:39
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32
Berichten: 4507
Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
Afgezien van de discussie en wat er op andere fora is besproken, leuk project, je bent lekker bezig, het is een hobby, anders zat je hier niet :D


05 maart 2023 12:09
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3022
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
kees05 schreef:
@H-H:

Ja hoor, ik heb hier in mijn omgeving een bepaalde route die ik rij, om te zien wat er verandert is.
tot nu toe kom ik niet iets tegen, dat ik denk, dit is niet goed, eerder het is veel beter!!
Maar, wat zit er achter jouw vraag?
groet,
Kees.

Neehoor zit niets achter, zo zit ik niet inelkaar.
Ik ben gewoon benieuwd naar de bevindingen op gebied van comfort.

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


05 maart 2023 13:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
@JanSR:

ik ben het met je verhaal eens.
Voor dat over gestapt ben op de C5 heb ik zo,n 20 jaar XM/3.0 Exclusive gereden.
Ik had al wel gelezen, dat het comfort van een C5 oude XM rijders tegenviel.
Dat is voor mij de reden geweest om opzoek te gaan hoe ik het naar mijn zin kon maken.
Samen met een ander forum lid hebben we daar regelmatig over zitten bomen.
Zelf had ik de overtuiging, dat als je meer comfort wilde, dat je dan voor meer gas volume in de bollen zou moeten hebben.
Ik heb overwogen, om voor het hydraulisch blok wat achter zit ook aan de voorzijde te monteren, dan had ik meteen 385 cm3 meer gehad.
Met de sensor die ik op het systeem heb zitten, zag ik, dat de variatie van de druk niet zoveel veranderde.
In de normale rijstand is het bij de V6 zo,n 100 bar, maar tijdens het in veren ging het meestal niet veel hoger dan 130 bar.
Als je dan een beetje gaat rekenen aan het volume en je neemt dan een voorbol van 50 bar, zie je dat het volume dus de uitslag van de veerpoot maar een beetje verandert.

Over de middenbollen, deze zijn uitgevoerd zonder demper, deze zitten in het hydraulisch blok waar de leiding naar de hoekbollen aanzitten.
Deze zijn in tegenstelling van de XM dezelde soort demprs, als de hoekbollen. bij de Xm was het meer een plaatje met gaatje van 1,8 mm

Nog even over het resultaat. de voor mij bekende asfalt wegen geven me nu de indruk, dat ze sind vrijdag opnieuw geasfalteerd zijn.
Ook als ik nu van de stoep afrol merk ik meteen het verschil.

Tot zover.
Groet,
Kees.


05 maart 2023 14:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
@H-H:

Zie m,n antwoord aan Jan.
tot nu toe, als ik wat veranderde, was het,"het is niet slechter", maar nu is het, "dit is veel beter"
groet, Kees.


05 maart 2023 15:00
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
Interessant hoor, en mooi gedaan.

Ik had vroeger een oude GS die om de 1 of andere reden vrijwel geen gas meer in de bollen had. Ben ik toen mee bij een citroen garage geweest waar ze ventielen op de bollen hebben geplaatst en daarna gas bijgevuld. Ze veerde weer als een jongedame.

Die ventielen leken sterk op die wat jij hebt geplaatst. Verschil was dat zij die ventielen op de bollen plaatsten zonder dezen te demonteren. Ik weet niet meer of die bollen ook aangeboord werden of dat er al iets voorzien was voor plaatsing ventielen. Maar meen dat er geboord werd.

Waar heb je die ventielen vandaan?


05 maart 2023 16:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
@Wilc5:

Ze komen van een bedrijf in Italië vandaan.
Kost iets meer dan 30 Euro en dan krijg je een setje van 5.
Het voordeel van deze is, dat het M7X1 is, dus de kracht die erop uit geoefend wordt is minder dan de afsluit plug van de LHM bollen.

Bijlage:
Screenshot_20230305-153740_WhatsApp.jpg


Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.


05 maart 2023 16:48
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 feb 2013 16:44
Berichten: 3022
Woonplaats: Eindhoven
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
Mega interessant dit! Ik blijf het met interesse volgen :smt023

_________________
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline


05 maart 2023 18:13
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 14 mei 2019 10:16
Berichten: 472
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 378.000
Kleur: Grijs aluminium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
Mooi, 30€ is geen geld.

Kijk, video gevonden op de site van de producent van die ventielen.

Hoe heb jij die bollen gevuld? Ik zie in de video en op de site dat zij daar een slang met koppelingen voor verkopen die 150€ kost.


05 maart 2023 19:38
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
@WilC5:
Het vullen heb ik samen met dat, andere forumlid samen gedaan.
Op dezelfde manier als, dat de ds en andere types worden gevuld.
Hij wordt opgespannen in een bok.
Bij de andere types blijft dan de afsluit dop iets los staan, dus het vullen gebeurt dan langs de schroefdraad en daarna wordt die plug vast gedraaid.
Met wat ik gebruik hoeft dat laatste niet, omdat het een een richting ventiel is wat er in de bol gedraaid wordt.
Groet,
Kees.


05 maart 2023 20:30
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2021 19:01
Berichten: 341
Woonplaats: Haarlem
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
@Wilc5:

Dat filmpje ken ik ook, maar zoals ik je al eerder schreef vul ik hem op de andere manier.
Het is wel zo, dat je dat met die slang het op de auto kan doen en om die reden, wat makkelijker kan experimenteren met verschillende druk.

Groet,
Kees.


05 maart 2023 20:55
Profiel
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 jan 2013 18:13
Berichten: 1216
Woonplaats: Soestdijk
Auto: C5 Break 2.0i 16V Automaat PhII
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 160.000
Kleur: Donkergrijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: veerbol_project
Helaas ga je niet in op: "Extra gas in de "hoekbollen" maakt het harde systeem soepeler en dat is zeker niet de bedoeling, in elk geval in strijd met de opzet van het systeem."

Voor meer comfort hoef je alleen de middenbollen maar aan te passen.

_________________
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop


06 maart 2023 11:18
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.