Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

wiellagers
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=19402
Pagina 1 van 3

Auteur:  Frans 99 [ 10 okt 2017 18:38 ]
Berichttitel:  wiellagers

Ik heb in het verleden geadviseerd om bij een defect wiellager uit voorzorg de andere(goede) kant ook te vervangen,omdat hij hetzelfde aantal km,s gelopen heeft.
hierbij kreeg ik als reactie,dat wiellagers een auto leven mee gaan.
Mijn vragen:
hoeveel km,s gaat een auto mee?.((Ik heb de mijne binnen 260,000 km .alle vier lagers vervangen!)
En waarom kan ik wiellagers kopen in alle kwaliteiten van div firma,s?.
ik kan het niet zo snel vinden.
wat is het verschil dat een db riem maakt stationair en vol gas?.
Hij doet precies hetzelfde,alleen sneller.
hij drijft alleen de nokkenas aan en wat appendages. dus de autobahn is beter dan file rijden gaat er bij mij niet in.
maar verklaar nader.
groet een eigenwijze zak.
Voor mij is het eenvoudig.
Alles wat draait aan een auto,is een slijtage onderdeel

Auteur:  willy4 [ 10 okt 2017 19:18 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

in de meeste gevallen gaat een wiellager de levensloop van de wagen mee.
maar ik heb er ook al weten stuk gaan bij 50 000 km.


https://www.autoweetjes.com/Geknapte-di ... tting.html

Auteur:  JW-C5 [ 10 okt 2017 19:26 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

Sommige auto's hadden daar erg veel last van, onder andere de C4 als ik het goed heb.

Maar bij de C5 komen kapotte wiellagers heel weinig voor, meestal is het een gevolg van een onzachte aanraking met een stoeprand, oid.
Dat overkwam mij ook met een BX, op die manier sneuvelde een voorwiellager.

En heel lang geleden heb ik wel eens achterwiellagers van een Eend moeten vervangen.
Maar dat was vaak gekoppeld aan het feit dat die los moesten als je de achterremmen moest bekijken en/of vervangen, dan moesten de trommels-met-wiellagers eraf.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 10 okt 2017 19:29 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

ik had er moeten bij vermelden bij normaal gebruik.

Auteur:  boes [ 10 okt 2017 19:31 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

Er zijn, vreemd genoeg modellen die er wel vaak last van hebben.
Bij de C2 van mijn ex gingen de achterwiellagers niet lang mee.
Maar vervangen doe ik pas als je ze gaat horen.
De vergelijking met een tandriem vindt ik vreemd. Die kan je nauwelijks controleren en bij breuk een garantie op motorschade. (Veelal Total loss)

Auteur:  JW-C5 [ 10 okt 2017 19:32 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

willy4 schreef:
ik had er moeten bij vermelden bij normaal gebruik.
Dat was/is ook het geval bij die (eerste generatie?) C4's, als ik het goed heb meegekregen.......

En zo te lezen ook bij die C2 :(

Groet,
JW

Auteur:  Roman [ 10 okt 2017 19:34 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

de Renault 19 kon er ook wat van.

Auteur:  jantje1948 [ 10 okt 2017 19:45 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

Wat betreft de distributieriem: bij een auto die voornamelijk in de stad gebruikt wordt en/of veel stationair draait maakt de riem per kilometer behoorlijk meer omwentelingen dan bij gemengd gebruik, en moet dus bij een lagere km stand vervangen worden.
Daar komt nog bij dat een lager wat versleten is hoorbaar is; bij een riem die bijna aan het eind is hoor je niets, en bij breuk kun je heeeeel diep in de beurs tasten.

Auteur:  Frans 99 [ 11 okt 2017 17:42 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

Ik rij eigenlijk nooit in de stad, dat is hier ook niet nodig. of ik ben verdwaald.
En mede vanwege mijn lage banden (18 inch)((19inch is helemaal een drama)) rij ik eigenlijk nooit stoepranden.
En toch zijn de achterwiellagers met 160,000 vervangen.
en de voorwiellagers met 240,000.
stoepranden en berm rijden had ik ook aan gedacht maar stoepranden valt voor mij eigenlijk
af. bermen eigenlijk ook want je gaat met de rechter wielen door de berm en mijn linker achter wiellager ging het eerst kapot en 5000 km later het rechter lager. voor waren ze beide kapot.
Daarom snap ik een auto leven lang niet. Vandaar mijn vragen om uitleg.
Over de DB riem, ook dat snap ik niet.
De DB riem loopt met 1000 krukas toeren rond, DE NOKKENAS(sen) loopt 500 toeren.
Dus lijkt mij de middelpuntvliedende kracht (die hem laat rafelen) veel lager dan met 2000 toeren.
Of hij meer rond gaat stationair voor 1 uur of 1 uur op bij 120.daaar durf ik geen antwoord op te geven.
Mijn auto: stationair 850 t en bij 120 km 1900 t.180 km gaat het naar rond de 3.500 t
met in het achterhoofd dat de nokkenas de toerenteller aanstuurt.

Auteur:  JW-C5 [ 11 okt 2017 17:47 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

Met 2000 rpm in z'n drie (stad) maak je toch veeeel minder kilometers dan met 2000 rpm in de 6e versnelling (snelweg)?
Dan is het toch niet onlogisch dat je bij "zwaar gebruik" eerder (in kilometers) je riem moet vervangen dan wanneer je altijd op de snelweg koerst?

Groet,
JW

Auteur:  jantje1948 [ 11 okt 2017 18:09 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

De riem gaat niet kapot door de middelpuntvliedende kracht. Hij slijt door het afwisselend buigen en strekken. Zie verder het commentaar van JW.
Jouw lagers waren inderdaad vrij snel op. Bij een saxo had ik er een kapot bij 100000. De andere was bij 230000 nog goed. Je kunt het treffen of niet, zoals er ook gloeilampen zijn die na 1 uur kapot zijn.

Auteur:  Frans 99 [ 11 okt 2017 18:11 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

hier heb je misschien gedeeltelijk gelijk in.
De riem loopt altijd onder dezelfde spanning.(spanrollen enzo).
Misschien dat er bij versnellen er wat meer spelling op komt, maar dat vangt de spanner weer op dan. of de spanner is dat voor!(daar is de spanner voor).
In mijn ogen gaat hij alleen langzamer (stationair) of sneller (gas geven)lopen, verder gebeurt er met de riem niets.
En ik weet dat de motorschade zeer aanzienlijk kan wezen.
Maar (de DB riem) wordt door citroen niet specifiek genoemd onder zware omstandigheden wel het luchtfilter.
240.000 of 10 jaar zal te maken hebben uitdroging/verouderen van het rubber van de riem

Auteur:  JW-C5 [ 11 okt 2017 18:16 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

In de CitDoc's wordt de D-riem wél genoemd bij zware omstandigheden.
Dan moet hij een stuk vroeger vervangen worden :idea:

Citaat:
1.2. Zware gebruiksomstandigheden
Zware gebruikstoepassingen :
--Voornamelijk stadsgebruik (deur naar deur, taxi)
--Zeer warme landen buiten Europa
--Zeer stoffige omgeving (werkterreinen)
--Permanent korte afstanden (koude motor)
--Twijfelachtige kwaliteit van de gebruikte brandstof (zwavelgehalte hoger dan 500 ppm)
--Gebruik van smeermiddelen die niet conform onze aanbevelingen zijn


Bijlage:
Zware omstandigheden D-riem.jpg


Groet,
JW

Auteur:  Frans 99 [ 11 okt 2017 18:20 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

Net het wiellager antwoord gelezen.
Jij hebt het over 100,000 ik bij 160,000.
Wat is levens lang???.
Willy 4 met 50.000 km
lagers gaan kapot wanneer ze willen.
niks levens lang. tenzij de levensduur van een auto 50.000 km is

Auteur:  Frans 99 [ 11 okt 2017 18:24 ]
Berichttitel:  Re: wiellagers

JW.
wat zijn dan de verzwaarde omstandigheden.
hier wist ik niets van.
meestal gaat het over water/stof enzo.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/