Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

te stugge vering
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=19113
Pagina 2 van 2

Auteur:  arendonk [ 15 sep 2017 20:48 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Mijn auto is een dag bij de dealer geweest, maar er is niks gevonden. Geen storingen, alle bollen gecontroleerd, 2 monteurs hebben een testrit gemaakt, maar merkten niks vreemds. Wel vonden ze de banden stug, waardoor hij bij lagere snelheid wat minder soepel is. Ik heb goodyear efficientgrip performance erop. Bij andere bollenkarren heb ik met deze banden nooit dergelijke problemen gehad. :smt017

Ik vind toch dat het niet veert zoals t hoort. Onze C3 veert beter. Vooral op klinkerweggetjes of over drempels.

Auteur:  denheeten [ 16 sep 2017 13:26 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Hebben ze de verbollen niet getest ?
Ze kunnen gewoon op de "oude" verbollen tester van de lhm auto's
Meer dan 10% verlies is vervangen

Membraan in de verbollen zijn van een soort rubber en rubber is poreus en laat dus stikstof door (heel langzaam) vandaar altijd verlies van stikstof

Auteur:  arendonk [ 16 sep 2017 13:32 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Bollen zijn eraf geweest, maar geen reden om te vervangen.

Auteur:  Ron [ 17 sep 2017 11:12 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Als trouwe lezer hier mijn bollen bijdrage.

Ik heb sinds 4 jaar een C5, de auto was 4 jaar oud toen ik hem kocht.
Wat betreft de vering ben ik nooit tevreden geweest over deze auto, vooral het stugge en wiebelende gevoel.
In de Select garantie termijn ben ik 2 keer terug geweest met de auto.
Men heeft hem uitgelezen en gecontroleerd en geen storingen gevonden.
Ook zei men dat de auto niet te vergelijken was met het veerkarakter van de Xantia die ik hiervoor had.
Ik heb maar aangenomen dat het zo is, jammer genoeg nooit in een andere C5 gereden als vergelijking,
dan had ik meteen beter geweten.
Het stoorde mij echter altijd en heb nu de bollen eraf gehaald en gemeten met het volgende resultaat.

Achterveerbollen:
L stuk
R van 40 Bar teruggelopen naar 30 Bar

Achter stugbollen:
L van 44 Bar niet teruggelopen
R stuk

Voorveerbollen:
L van 50 Bar teruggelopen naar 45 Bar
R van 50 Bar teruggelopen naar 45 Bar

Voor stugbol:
nog niet gemeten

De auto rijdt nu goed, dit is nu wel verklaard door het veren op 1 veerbol en 1 stugbol.
Nu ik toch bezig ben zou ik natuurlijk ook graag de stugbol voor testen, maar deze zit op een onmogelijke plaats bij het stuurhuis.
Van Planet-Citroen heb ik inmiddels de handleiding voor het demonteren gevonden.
Er moeten verschillende hydraulique leidingen los gemaakt worden waarna de regelaar met bol en al verwijderd kan worden.
Voor wie een eenvoudigen methode weet, houd ik mij aanbevolen.

Groet, Ron

Auteur:  JW-C5 [ 17 sep 2017 12:56 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Met verbazing lees ik je verhaal :o

Dat C5 veerbollen wel eens kapot gaan, is me bekend.
Maar dat er bij jou 2 kapot waren en eentje zo'n kwart van z'n spanning kwijtgeraakt was, dat verbaast me in hoge mate.

En dat bij zo'n lage km-stand van 70000 km als in je profiel staat, of klopt die niet meer.
Maar zelfs als dat 100kkm meer zou zijn, dan nog.......

Groet,
JW

Auteur:  Ron [ 17 sep 2017 13:20 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

JW
Km. Stand klopt inderdaad niet, is nu 130000

Groet, Ron

Auteur:  JW-C5 [ 17 sep 2017 14:12 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Maar dan nog, ze moeten makkelijk 200kkm+ meekunnen.

Bij mij zitten de originele er nog onder, de hoekbollen zijn bij 200kkm getest en nog in orde bevonden. Er was toen minder dan 5 bar druk verdwenen.
De middenbollen zijn toen niet getest, dat zal ik bij een volgende gelegenheid ook eens laten doen.

Groet,
JW

Auteur:  boes [ 17 sep 2017 14:35 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Een ph1 en 2 hebben sowieso iets minder issues met de vering.

Auteur:  JW-C5 [ 17 sep 2017 14:43 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Zekers, maar dat geldt met name voor de veercilinders.

De bollen zijn op dezelfde manier gefabriceerd, met multicouche membranen.

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 17 sep 2017 19:15 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Ph 3 bollen gaan idd vaker.

Goede dealert overigens die dit als goed kwalificeert :smt190

Auteur:  JW-C5 [ 18 sep 2017 00:42 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Wat gebeurt er dan bij de PH3 bollen?
In hoeverre verschillen die van de bollen die in de PH1 en 2 zitten?

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 19 sep 2017 23:20 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Dat weet ik niet. Het lijken mij dezelfde bollen. Ook bij de C6 gaan ze wel defect. Mogelijk speelt gewicht een rol. Maar zekerheid heb ik niet.

Auteur:  Ccinq [ 20 sep 2017 20:14 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Bij sphere-shop.fr zijn de nummers toch verschillend, ook voor c5/C6

Auteur:  JW-C5 [ 20 sep 2017 22:02 ]
Berichttitel:  Re: te stugge vering

Bij elk model worden andere bollen gebruikt, aangepast naar benodigde druk en dempers.

Maar bij mijn weten zijn de membranen allemaal "multicouche", die zouden dan kapot gaan.
En waarom dat dan gebeurt begrijp ik vooralsnog niet.

Groet,
JW

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/