Citroen C5 club forum
https://www.c5club.nl/c5forum/

Driewieler
https://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=55&t=18166
Pagina 2 van 3

Auteur:  BJG [ 13 okt 2016 22:43 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

In principe is ESP gewoon een uitbreiding op je normale ABS. Je hebt de hardware al. Je kunt druk verlagen, houden, en verhogen. Meer is niet nodig voor ESP.

Het enige wat je nog moet weten is:
1. waar de bestuurder heen wil
2. en of de auto dat ook werkelijk doet.

Daarvoor heb je dus een gierhoeksensor (midden auto, of tegenwoordig zelfs ESP unit) en een stuurhoeksensor (stuurhuis of stuurkolom) nodig. Plus een stukje software natuurlijk. That's all.

Dat er bij de ph1 met ESP meer segmenten op de magneetring zitten dan zonder ESP is een keuze, echter geen algemene regel, ook de sensoren zijn hetzelfde. (hall)

Auteur:  JW-C5 [ 14 okt 2016 00:41 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

Bedankt voor de aanvulling en uitleg.

Ik ben denkelijk op het verkeerde been gezet door wat er geschreven is in het CitDoc D4EAA4P0 Handelingen in de werkplaats : Beheer van de grip dat tevoorschijn komt als ik m'n eigen VIN ingeef, een PH2 dus.
Daarin staat:
Citaat:
10. Lager met magneetring voor ABS en ESP

De lagers met een magneetwiel voor het ABS hebben 29 polen. De lagers met een magneetwiel voor het ESP hebben 48 polen.

Dat slaat dan op een PH1, niet meer op de PH2. Als ik het goed begrijp......

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 14 okt 2016 21:57 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

Ph 2 heeft dacht ik altijd ESP.

Verschillende magneetringen voor versie met en zonder ESP is niet de standaard. Vaak zijn ze gelijk. Dat bedoelde ik meer.

Auteur:  JW-C5 [ 14 okt 2016 21:59 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

Klopt, PH2 heeft altijd ESP.

Dat verhaal van die verschillende aantallen polen kan dus alleen maar van toepassing zijn op de PH1.
Daar had je altijd ABS, maar niet altijd ESP.

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 14 okt 2016 22:03 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

BJG schreef:
In principe is ESP gewoon een uitbreiding op je normale ABS. Je hebt de hardware al. Je kunt druk verlagen, houden, en verhogen. Meer is niet nodig voor ESP.

Het enige wat je nog moet weten is:
1. waar de bestuurder heen wil
2. en of de auto dat ook werkelijk doet.

Daarvoor heb je dus een gierhoeksensor (midden auto, of tegenwoordig zelfs ESP unit) en een stuurhoeksensor (stuurhuis of stuurkolom) nodig. Plus een stukje software natuurlijk. That's all.

Dat er bij de ph1 met ESP meer segmenten op de magneetring zitten dan zonder ESP is een keuze, echter geen algemene regel, ook de sensoren zijn hetzelfde. (hall)

wat zijn die kastjes dan , die onderaan ter hoogte van de middenstijl links en rechts

Auteur:  BJG [ 14 okt 2016 23:29 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

Dat zijn crash sensoren voor de zij airbags. Maar dat komt eigenlijk niet meer voor . De C5 heeft ze niet. De xsara Picasso wel. Nu wordt ook de zijdelingse vertraging gemeten in de airbag unit.

Auteur:  willy4 [ 15 okt 2016 08:47 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

ik heb ze toch gevonden in een C5 , daarom mijn vraag

Auteur:  BJG [ 15 okt 2016 10:43 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

Ok.
Misschien heb ik het mis en wordt het in bepaalde c5 toch gebruikt. Zou ik eens moeten nakijken.

Auteur:  willy4 [ 15 okt 2016 10:46 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

ja ik heb ze gevonden bij het slopen van een C5

Auteur:  JW-C5 [ 15 okt 2016 11:06 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

In het C5 PH1 document D4EA5YP0 Werkingsprincipe : Airbags SINDS ORG 9618 kom ik tegen:
Citaat:
2. Registratie van een aanrijding

De elektronische schoksensor in de computer maakt de registratie van een frontale aanrijding of aanrijding van achteren mogelijk.

Een beveiliging voorkomt het afgaan van de ontstekers als de vertragingssensor en/of de computer van de airbags defect is.

De twee sensoren voor het activeren van de airbags opzij meten constant de dwarsversnelling en informeren de computer van de airbags hierover.

De twee zijsensoren van de zijairbags zijn operationeel binnen 4 seconde nadat de contactsleutel in stand +NA CONTACT is gezet.


OPMERKING : De zijdelingse sensoren bevinden zich op de langsbalken van de carrosserie, zodat ze in het geval van een aanrijding de snelheidsvermindering van de auto zo snel mogelijk kunnen signaleren.


Dat staat ook in het PH2 document D4EAC3P0 Werkingsprincipe : Airbags :
Citaat:
3. Registratie van een aanrijding

De elektronische schoksensor in de computer maakt de registratie van een frontale aanrijding of aanrijding van achteren mogelijk.

De twee sensoren voor het activeren van de airbags opzij meten constant de dwarsversnelling en informeren de computer van de airbags hierover. De twee sensoren voor het activeren van de zijairbags registreren een aanrijding van voren of van achteren.

De beide sensoren voor de zijdelingse vertraging zijn 4 seconden nadat het contact is aangezet actief.


OPMERKING : De zijdelingse sensoren bevinden zich op de langsbalken van de carrosserie, zodat ze in het geval van een aanrijding de snelheidsvermindering van de auto zo snel mogelijk kunnen signaleren.


Voor wat het waard is.
We kwamen eerder in dit draadje immers die niet juiste, dan wel op z'n minst onduidelijke vermelding tegen over het aantal polen op de lagerring.
Op het schema staan die sensoren echter wél vermeld, met nummers 6573 en 6574

Groet,
JW

Auteur:  BJG [ 15 okt 2016 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

Lijkt mij duidelijk. Het bevestigt ook Willy ' s bevindingen.
Blijkbaar worden deze sensoren bij de C5 wel toegepast en was mijn opmerking niet correct.

Auteur:  JW-C5 [ 16 okt 2016 01:03 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

En zo leren we elke dag weer wat bij, jij, ik, allemaal ;)

Groet,
JW

Auteur:  willy4 [ 16 okt 2016 09:21 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

hier zeggen ze.
je bent nooit te oud om te leren
maar , ik heb een probleem ik kan bijna niets meer onthouden.

Auteur:  BJG [ 16 okt 2016 23:59 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

Ja dat is lastig, en toch leer jij ook nog steeds :smt023
Leren is meer dan alleen dingen onthouden.
Als je ouder wordt kun je namen en termen misschien minder goed onthouden. Ja ook ik merk dit hoewel ik nog niet zo oud ben als jij ;) Maar juist nadenken over een goede manier om van a naar b te komen lukt beter. Je bent in je leven vaak genoeg op je muil gevallen. Je begrijpt dat er consequenties zijn bij iedere keuze die je maakt. Dat zorgt er voor dat je eerst je huiswerk doet voordat je zomaar iets doet. Daardoor kun je steeds beter omgaan met nieuwe problemen.

Auteur:  willy4 [ 17 okt 2016 08:44 ]
Berichttitel:  Re: Driewieler

daar zit heel veel waarheid in ;)

Pagina 2 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/